0  |  0

راه‌های رسیدن به موفقیت با جک ولچ

راه‌های رسیدن به موفقیت با جک ولچ

جک ولچ (Jack Welch) رئیس و مدیرعامل سابق جنرال الکتریک بین سال‌های 1981 تا 2001 بود. او زمانی که از جنرال الکتریک بازنشسته شد مبلغ 417میلیون دلار از این شرکت دریافت کرد؛ این مبلغ بالاترین رقم چنین پرداخت‌‌هایی در طول تاریخ بوده است. ولچ مدرک کارشناسی‌اش را در سال 1957 از دانشگاه ماساچوست و در رشته مهندسی شیمی دریافت کرد. به دنبال آن در همان رشته موفق به دریافت مدرک کارشناسی‌ارشد و دکترا در سال 1960 از دانشگاه ایلینوی (Illinois) شد. زمانی که مشغول تحصیل بود، توسط شرکت جنرال‌الکتریک به‌عنوان مهندس شیمی در بخش پلاستیک استخدام شد، اما یک سال بعد تصمیم گرفت این شرکت را ترک کند، چراکه از افزایش حقوق و روش‌های مدیریتی که در جنرال‌الکتریک شاهد بود، رضایت نداشت. اما به اصرار روبن گاتوف، یکی از مدیران اجرایی کمپانی از این تصمیم منصرف شد.

با تلاش خستگی‌ناپذیری که ولچ در جنرال الکتریک داشت، توانست پله‌های ترقی را در این شرکت طی کند تا اینکه در سال 1981 به‌عنوان جوان‌ترین رییس و مدیرعامل این غول صنعتی انتخاب شد. او پس از بازنشستگی و در سال 2009، موسسه مدیریت جک ولچ (Jack Welch Management Institute) را راه‌اندازی کرد؛ یک موسسه آموزشی آنلاین در زمینه مدیریت که مدرک MBA و گواهی‌های مدیریتی ارائه می‌دهد.

با واقعیت‌ها مواجه شوید، فرضیات را کنار بگذارید

زمانی که ولچ به جنرال‌الکتریک پیوست، این شرکت برای بهبود وضعیتش تلاش می‌کرد، اما ولچ کشتی را دید که در حال غرق شدن بود و با مسائل بسیاری مثل از دست دادن بازار و مشکلات مدیریتی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. ولچ به جای فکر کردن به اینکه همه چیز بهتر خواهد شد، دستوری با ‌عنوان «مواجهه با واقعیت» صادر کرد و روش‌ها و ابتکاراتی را به کار گرفت تا اوضاع بهتر شود.

اینها پیشنهادهایی هستند که به ما کمک می‌کنند تا به جای فرضیه‌سازی، واقع‌گرا باشیم:

-‌ به مسائل با دیدی تازه نگاه کنید

-‌ در دام «سناریوهای اشتباه» نیفتید

-‌ به خودتان حق انتخاب‌های مختلف بدهید

سادگی را رعایت کنید

ولچ اعتقاد ندارد که تجارت باید پیچیده باشد، هدف او در جنرال‌الکتریک رعایت سادگی بود. او برنامه‌ای را ابتکار کرد و گسترش داد که این شرکت را به سازمانی ساده‌تر تبدیل کرد. از نظر ولچ تجارت می‌تواند بدون اصطلاحات و پیچیدگی‌های مرسوم، هیجان‌انگیز و ساده باشد. آیا ساده گرفتن همه چیز فوق‌العاده نیست؟ سادگی این امکان را به شرکت‌تان می‌دهد که سریع‌تر پیشروی کند.

نمونه‌ای از پیشنهادهای ولچ برای سادگی این است:

-‌ محل کاری ساده داشته باشید

-‌ جلسات را ساده‌تر برگزار کنید

-‌ یادداشت‌ها و نامه‌های پیچیده را حذف کنید

ایجاد تغییرات یک فرصت است نه یک تهدید

از زمان ورود ولچ به جنرال‌الکتریک، بسیاری درک نمی‌کردند که چرا او تغییراتی را صورت می‌دهد. آنها همه چیز را خیلی خوب می‌دیدند، در حالی که ولچ واقعیت را دید و با آن مواجه شد. او تغییرات لازم را انجام داد تا جنرال‌الکتریک را به شرکتی انعطا‌ف‌پذیر و رقابتی‌تر تبدیل کند. او «تغییرات» را به‌عنوان بخشی از ارزش‌های مشترک جنرال الکتریک انجام داد. طبق گفته ولچ، تغییرات نباید همه چیز را بدتر کند. در واقع می‌تواند به معنای فرصت‌، ایده‌های خوب، کسب‌وکار جدید و محصولات جدید باشد. بنابراین چگونه می‌توانیم از عهده تغییرات برآییم؟

-‌ بدانید که تغییرات آمده‌اند تا بمانند

-‌ حداقل انتظار را داشته باشید، اما سریع حرکت کنید تا یک قدم جلوتر باشید

-‌ افرادی را که اطراف‌تان هستند برای تغییرات اجتناب‌ناپذیری که تغییرات روی زندگی آنها تاثیر خواهد گذاشت، آماده کنید

دیگران را با انرژی مدیریت کنید، نه با قدرت

مدیریت به معنای کنترل کردن و دستور دادن نیست. ولچ مدیریتش را مدیریت «بدون مرز» می‌نامید، مدیریتی به دور از تشریفات افراطی اداری و فارغ از هر چیزی که مانع ایده‌ها، افراد و تصمیمات می‌شود. او از روش «من رییس هستم و شما کاری را انجام می‌دهید که من می‌خواهم» حمایت نمی‌کند، بلکه ترجیح می‌دهد به دیگران روحیه بدهد تا کاری را که می‌خواهد انجام دهند.

می‌توانید از این نکته‌ها استفاده کنید تا دیگران را مشتاق به انجام کارشان کنید:

-‌ هرگز با ترساندن دیگران مدیریت نکنید

-‌ اجازه بدهید که کارکنان‌تان بدانند تلاش‌شان چگونه به سازمان کمک می‌کند 

-‌ برای کارکنان و مشتریان‌تان با دست‌خط خودتان یادداشت تشکر بنویسید

به ارزش‌ها اولویت دهید، نه اعداد

قطعا جک ولچ به اعداد اهمیت می‌دهد، اما زمان زیادی را صرف آمار و ارقام نمی‌کند تا زمان کافی برای رسیدگی به ارزش‌ها را نداشته باشد. ارزش‌های جنرال‌الکتریک براساس ایده‌های کهنه نیست، بلکه براساس رفتارهای مناسب است. این ارزش‌ها شامل رضایت مشتریان، داشتن فکر جهانی، پذیرا بودن ایده‌های جدید و جلوگیری از تشریفات دست‌وپاگیر اداری است. برای ایجاد تعادل بین اعداد و ارزش‌ها به این نکته‌ها توجه کنید:

-‌ به اعداد چنگ نیندازید

-‌ بگذارید ارزش‌ها حکمرانی کنند

-‌ با مثال و نمونه مدیریت کنید.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: فرصت امروز
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com