0  |  1

سندرم ایمپاستر، بیماری شایع کارآفرینان

سندرم ایمپاستر، بیماری شایع کارآفرینان

سندرم ایمپاستر، نگرانی افراد از موفقیت‌ها و عدم پذیرش مناسب آنهاست. عموم کارآفرینان پس از راه‌اندازی استارتاپ با این مشکل مواجه می‌شوند. تصور کنید کارآفرینی هستید که با تلاش زیاد و مقاومت در برابر اطرافیان، شرکت خود را بنا کرده‌اید. کارها با سرعت پیش می‌رود و شما به موفقیت‌های اولیه دست پیدا می‌کنید. درست در همین زمان است که سندرم سراغ شما می‌آید. در این حالت نمی‌توانید از موفقیت‌ها لذت ببرید و ممکن است خودتان را تا حدی مقصر بدانید. یک اتفاق ساده یا صحبت یکی از اطرافیان باعث خواهد شد خودتان را لایق موقعیت‌های پیش‌آمده ندانید. در این حالت راهکارهایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آنها با این حس مقابله و از پیشرفت سندرم جلوگیری کرد.
1ـ در هر شرایطی وظایف خود را انجام دهید
گرچه این کار در عمل دشوار است؛ اما باید تلاش کنید بدون توجه به حالات روحی و روانی، کار خود را به بهترین نحو پیش ببرید. قطعا می‌دانید پیشبرد اهداف استارت‌آپ نیازمند انجام وظایف کوچک و روزانه متعددی است. این وظایف پله‌های پیشرفت شما و شرکت هستند و با انجام دادن صحیح آنها می‌توانید به موفقیت‌های بیشتر امیدوار باشید.
بدون توجه به احساس گناه کاذب، روی وظایف روزانه تمرکز کنید. تمام ذهن خود را به آنها بسپارید و با قدرت در مسیر قدم بگذارید. توجه به این وظایف کوچک در آخر روز شما را با احساس رضایتمندی روبه‌رو می‌کند که توجهتان را از باورهای غلط دور خواهد کرد. این که هر روز بدانید قدمی کوچک در مسیر برداشته و وظیفه‌ای را به‌خوبی تمام کنید، نیروی محرکه شما در ادامه راه خواهد بود.
2ـ در مورد کار و احساسات، تحقیق کنید
حتما متوجه شده‌اید که راهکارهای این مقاله، عموما به مشغول کردن ذهن شما می‌پردازد. هدف این است که خود را با اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت مفید مشغول کنید و تصور عملکرد اشتباه را از خود دور کنید. با مطالعه در مورد احساسات خود، وظایف مدیریتی، مراحل پیشرفت استارت‌آپ و کلا هر چیزی که از آن اطلاع ندارید، هم خودتان را مشغول کنید و هم اعتماد به نفس واقعی کسب کنید.
مشغول شدن به مطالعه و تحقیق به شما اعتمادبه‌نفس می‌دهد که موفقیت‌های پیش‌آمده اتفاقی یا با فریبکاری نبوده‌اند و برای آنها تلاش کرده‌اید. با این کار از لحاظ ذهنی قانع می‌شوید عملیات لازم برای پیشبرد اهداف شرکت را بخوبی انجام داده‌اید. به بیان دیگر فاکتورهایی همچون شانس و روابط، به‌مرور از ذهن شما حذف خواهد شد.
3ـ دلیل تأسیس استارت‌آپ را فراموش نکنید
به‌عنوان یک کارآفرین، قطعا دلیل روشن و مفیدی برای تأسیس استارت‌آپ داشته‌اید. این دلیل و هدف را همیشه در جلوی چشمانتان داشته باشید. مطمئنا این دلیل و هدف باید چیزی فراتر از پول باشد. در غیر این صورت نمی‌توانید با قدرت به آن اتکا کنید. از همان ابتدا بکوشید هدفی روشن و قابل اتکا برای شرکت خود تصور کنید و به آن پایبند باشید. وقتی افکار مزاحم و تصورات سندرم سراغتان آمد، فقط به این هدف توجه و راه‌های رسیدن به آن را مجددا مرور کنید. فراموش نکنید، تمرکز روی هدف، علاوه بر سندرم ایمپاستر، درمان بسیاری از بیماری‌های روانی دیگر کارآفرینان نیز هست.
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که این نوع از احساسات، زمانی که در حال تلاش برای رسیدن به اهدافی خارج از محوطه امن خود هستید، طبیعی است. این پاسخ شما به احساسات است که می‌تواند ضامن موفقیت یا شکست کاری باشد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه جام جم
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com