0  |  0

کرمانشاه بدترین فضای کسب‌وکار را دارد ‌

کرمانشاه بدترین فضای کسب‌وکار را دارد ‌

کیوان کاشفی با بیان اینکه تا دو سال قبل رصد شاخص‌های فضای کسب‌وکار کشور از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجام می‌شد، اظهار کرد: از سال قبل این پایش به اتاق بازرگانی ایران واگذار شد که فضای کسب‌وکار کشور را به صورت فصلی بررسی کرده و به تفکیک استان‌ها اعلام می‌کند.وی ادامه داد: در این بررسی از فعالان اقتصادی درباره شاخص‌های مختلف نظرسنجی می‌شود.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه کرمانشاه در چهار فصل گذشته همواره سیر نزولی شاخص فضای و کسب‌وکار را داشته و در پاییز امسال نیز شاخص فضای کسب‌وکار کرمانشاه ۳۸/ ۶ اعلام شد و در آخرین جایگاه کشور بعد از خراسان شمالی (۳۴/ ۶) و ایلام (۳۱/ ۶) قرار گرفتیم. کاشفی بهترین فضای کسب‌وکار کشور را نیز مربوط به استان گیلان با شاخص ۵۱/ ۵ دانست.
وی اصلی‌ترین دلیل نامناسب بودن شاخص فضای کسب‌وکار در استان را بر اساس بررسی‌های انجام شده مربوط به دشواری تامین منابع مالی از بانک‌ها با عدد ۰۳/ ۸ دانست و یادآوری کرد: شاخص بی‌ثباتی و قابل پیش‌بینی نبودن قیمت مواد اولیه و محصولات در استان عدد ۸، ضعف دادرسی و رسیدگی به شکایات عدد ۶/ ۷، موانع اداری کسب‌وکار عدد ۵۵/ ۷، مفاسد مالی و اداری در دستگاه‌های دولتی عدد ۵۴/ ۷ و رویه‌های غیرمنصفانه ممیزی و دریافت مالیات عدد ۳۸/ ۷ دارد. به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه بی‌ثباتی سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر به کسب‌وکار، برداشت سلیقه‌ای از قوانین و مقررات و همچنین شفاف یا کافی نبودن اطلاعات مورد نیاز برای فعالان اقتصادی از دیگر دلایل بدی فضای کسب‌وکار در کرمانشاه است.کاشفی به ارائه پیشنهادهایی برای بهبود فضای کسب‌وکار استان پرداخت و اظهار کرد: این پیشنهادها باید به تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی برسد و به صورت احکام برای دستگاه‌ها قابل اجرا باشد. وی معتقد است: با اجرای این پیشنهادها می‌توانیم دو تا سه فصل آینده از نظر شاخص فضای کسب‌وکار به میانگین کشور برسیم.
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از پنج پیشنهاد برای امور مالیاتی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های مربوطه خبر داد و افزود: عودت مالیات ارزش افزوده صادرات در بازه یک‌ماهه، اصلاح روند هیات‌های حل اختلاف و بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی براساس مصوبه اقتصاد مقاومتی از اقداماتی است که باید توسط این بخش انجام شود. کاشفی اظهار کرد: برای بانک‌ها نیز شش پیشنهاد داریم که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مسدود نکردن بخشی از تسهیلات بانکی و استفاده از روش‌های متنوع تامین منابع مالی اشاره کرد.وی یادآوری کرد: مشابه این پیشنهادها برای سایر دستگاه‌ها همچون تامین اجتماعی، دادگستری، اداره‌های آب، برق و گاز اعلام شده است. عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران کاهش روند صدور مجوزهای لازم را نیز یک امر ضروری دانست که پیشنهاد شده دستگاه‌های متولی زمان جواب دهی به استعلامات را به ۴۰ درصد زمان فعلی کاهش دهند.وی مهم‌ترین عامل برای جذب سرمایه در یک منطقه را شاخص فضای کسب‌وکار دانست و گفت: قطعا سرمایه‌گذاران به دنبال جایی هستند که بهترین فضای کسب‌وکار را دارد و ما هم اگر به دنبال رونق سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال هستیم، باید فضای کسب‌وکار کرمانشاه را بهتر کنیم.کاشفی یادآوری کرد: اکثر مواردی که می‌تواند منجر به بهبود فضای کسب‌وکار استان شود، نیازمند منابع مالی خاص و بودجه نیست و بعد نرم‌افزاری دارد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com