0  |  0

عدالت اجتماعی در بندهای اقتصاد مقاومتی نهفته است

عدالت اجتماعی در بندهای اقتصاد مقاومتی نهفته است

به گزارش ایرنا، عبدالرسول وصال در نشست تخصصی رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی که با حضور میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی رییس سازمان خصوصی سازی برگزار شد، افزود: اقتصاد مقاومتی نه تنها یک برنامه نبوده بلکه یک سیاست و نگاه است.وی ادامه داد: بر همین اساس اقتصاد مقاومتی سیاستی برای ساختن شهروند مسوول و افقی برای جلوگیری از زیر پا گذاشتن حقوق دیگران است.
وی با اشاره به 24 بند سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در این بندها به حضور مردم در اقتصاد توجه شده و این در حالی است که رسانه ها هر فردی را که ثروتمند می شود نه تنها به عنوان فردی که کشور را ساخته معرفی نمی کنند،بلکه به عنوان ضایع کننده حقوق مردم معرفی می کنند.
وصال با بیان اینکه دو نگرش در مورد رسانه ها وجود دارد، گفت: دیدگاه نخست آیینه جادویی برای رسانه ها قائل است و معتقدند رسانه ها همه کاره هستند به طوری که هر جا که مشکلی پیش بیاید رسانه ها مقصر هستند.
مدیر مسئول روزنامه شهروند ادامه داد: البته نباید از یاد برد که با ورود شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی، خبرگزاری ها و روزنامه ها دیگر کارآیی گذشته را ندارند.
وصال ادامه داد: دیدگاه دوم معتقد است رسانه ها می توانند کارهای تعریف شده و امور خاصی را انجام دهند.
وی با تاکید بر ضرورت گفتمان سازی برای اقتصاد مقاومتی، گفت: گفتمان سازی مربوط به نخبگان و بسط و گسترش آن کار رسانه ها است و این در حالی است که در زمینه گفتمان سازی دارای مشکلاتی هستیم زیرا نظریه پردازی در این زمینه اندک است.
مدیرمسوول روزنامه شهروند در پایان، تببین موضوع رسانه، کمک به تبدیل موضوع به گفتمان، تلاش برای ایجاد گفتمان ملی و شفاف سازی را از راهکارهای رسانه ای برای اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.
علی حق مدیر روابط عمومی صندوق توسعه ملی نیز با اشاره به اهمیت شفاف سازی و پاسخگویی در اقتصاد مقاومتی، گفت: دولت باید پیش نیازها را در زمینه اقتصاد مقاومتی برای رسانه ها فراهم کند تا رسانه ها بتوانند کاستی های اقتصاد مقاومتی را رصد و گوشزد کنند.
وی با بیان اینکه، رسانه ها با موانع ساختاری و نهادی برای ورود به بحث اقتصاد مقاومتی مواجه هستند، ادامه داد: اقتصاد مقاومتی با راهبرد اقتصادی توسعه منافات دارد و این امر یکی از موانع رسانه ها است.
حق با اشاره به پایین بودن تعداد نیروی انسانی متخصص در رسانه ها، اظهار داشت: علاوه بر این حاکمیت اخلاق حرفه ای فراگیر در رسانه ها وجود ندارد ضمن آنکه با توقف تولید فکر و اندیشه مواجه هستیم و صاحب نظران همواره نظرهای تکراری را ارایه می کنند و این امر عامل پایین بودن کارکرد رسانه است.
در ادامه این نشست، سردبیر گروه اقتصادی ایرنا نیز مهمترین مساله این بخش را آشنایی خود رسانه با مفهوم اقتصاد مقاومتی ذکر کرد و گفت: تا زمانی که خود رسانه در خصوص مساله اقتصاد مقاومتی با چالش مواجه باشد، قادر نخواهد بود ضرورت آن را به جامعه القا کند.
ایرج احمدی با تاکید بر اینکه، رسانه های داخلی باید ضمن تشریح و اطلاع رسانی مطلوب درباره اقتصاد مقاومتی، خود به عاملی موثر در ترویج اقتصاد مقاومتی تبدیل شوند، اظهار داشت: اگر رسانه ها در این امور فعال شوند می توان گفت که رسانه ها در ترویج گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی موفق شده اند.
احمدی با اشاره به خطر اشتباه گرفتن اقتصاد مقاومتی با ریاضت اقتصادی، گفت: در این بخش نقش رسانه ها اهمیت به سزایی دارد زیرا رسانه ها باید به صورت ملموس کارکردهای اقتصاد مقاومتی را برای افکار عمومی تببین کنند تا مردم گمان نکنند اقتصاد مقاومتی یک ریاضت اقتصادی است.
وی تصریح کرد: رسانه های داخلی باید ضمن 'تشریح و اطلاع رسانی مطلوب' درباره اقتصاد مقاومتی خود به عاملی موثر در 'ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی' تبدیل شوند به طوری که اگر در این دو بخش فعال شوند می توان مدعی شد رسانه ها در ترویج گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی موفق شده اند.
سردبیر گروه اقتصادی ایرنا، با انتقاد از وجود کاستی های فراوان در ترویج گفتمان اقتصاد مقاومتی در کشور، گفت: اختلاف دیدگاههای سیاسی در کشور نیز سبب شده که واقعیات و دستاوردهای متنوع اقتصاد مقاومتی کمتر مورد توجه مردم قرار گیرد.
یادآور می شود، دوازدهمین نشست از سلسله نشست های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها با عنوان 'رسانه و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی' امروز سه شنبه 24 شهریور ماه در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها برگزار شد.
در این نشست استادان دانشگاه، فعالان اقتصادی و جمعی از اصحاب رسانه ضمن بررسی شاخص ها و مؤلفه های اقتصاد مقاومتی به بحث و تبادل نظر در زمینه راهبردهای عملیاتی اقتصاد مقاومتی در اقتصاد ایران پرداختند.
محو رهای مورد بحث در این نشست نیز «تبیین اقتصاد مقاومتی، نقش رسانه ها در راهبرد اقتصادی کشور بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی، جایگاه قانونگذاری و نهادهای نظارتی در اقتصاد مقاومتی و رسانه و الگوی مصرف اقتصادی» بود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری ایرنا
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com