0  |  0

معضل بیکاری متولی ندارد

معضل بیکاری متولی ندارد

عباس قائیدرحمت در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از نبود متولی مشخص برای بهبود وضعیت اشتغال در کشور، تصریح کرد: مشکل جدی که در حال حاضر در رابطه با بحث اشتغال در کشور وجود دارد مشخص نبودن متولی برای رفع معضل بیکاری است.
برای رفع معضل بیکاری متولی اشتغال مشخص شود
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برای بهبود وضعیت بیکاری در کشور باید هرچه سریعتر متولی اشتغال مشخص شود، گفت: به خاطر مشخص نبودن متولی اشتغال در کشور هر دستگاهی به تنهایی در این زمینه ورود می‌کند.
قائیدرحمت ادامه داد: مثلا سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) با استفاده از بودجه تحت اختیار خود توانستند به ترتیب هزار و یکصدهزار فرصت شغلی ایجاد کنند، همچنین بنیاد شهید نیز برای افراد تحت پوشش خود تعداد قابل توجهی شغل ایجاد کرد.
وی با تاکید بر اینکه دولت باید مشخص کردن متولی اشتغال را تکلیف خود بداند، تصریح کرد: دولت با مشخص کردن متولی اشتغال در کشور می‌تواند برای ایجاد اشتغال در کشور برنامه‌ریزی و از یک سازمان واحد درباره اشتغالزایی پاسخ بخواهد.
دولت درخصوص رفع معضل بیکاری در کشور اقدامات مناسبی نداشته است
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مسئولان برای رفع بیکاری اقدامی نکرده اند، گفت: هر چند دولت تدبیر و امید اولویت اول اقتصادی خود را کاهش نرخ بیکاری عنوان کرد ولی تنها در خصوص نرخ بیکاری هشدار داده اند و عملا اقدام مناسبی در این خصوص صورت نگرفته بنابراین لازم است دولت برای بهبود اشتغال در کشور نهایت تلاش خود را به کار برده و به صورت شعاری در این زمینه عمل نکند.
قائیدرحمت بیکاری را چالشی جدی برای کشور عنوان کرد و گفت: بحث بیکاری و اشتغال در کشور به عنوان معضلی جدی است که در صورت عدم چاره اندیشی در آینده ای نه چندان دور کشور را با بحرانی جدی مواجه می کند.
وی از عملکرد ضعیف دولت در زمینه اشتغالزایی انتقاد کرد و گفت: آمارها بیانگر وجود 3 تا 4 میلیون بیکار و 4 تا 4 و نیم میلیون نیز دانشجوی در حال فارغ‌التحصیلی است؛ در چنین شرایطی طی 4 سال آینده باید حدود یک و نیم الی دو میلیون شغل در کشور ایجاد شود تا شاید بتوان بیکاری تلنبار شده را در کشور به صفر رساند که چنین چیزی دور از ذهن است.
انتقاد از کم کاری خیرین اشتغال
سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با انتقاد از اینکه خیرین اشتغال در زمینه اشتغال ضعیف ظاهر شده‌اند، گفت: متاسفانه خیرین اشتغال در زمینه رفع بیکاری عملکرد مثبتی نداشته و در این راستا تلاش چندانی نداشته اند.
سوء تدبیرها در دولت گذشته برخی از مشاغل را از بین برد
این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به اینکه در دولت گذشته برخی از مشاغل به علت سوء تدبیرها از بین رفت، تصریح کرد: دولت گذشته در راستای بهبود اشتغال در کشور عنوان کرد که می خواهد چندهزار شغل ایجاد و با مشخص کردن معاونت اشتغال در هر دستگاهی بیکاری را در کشور ریشه کن کند ولی متاسفانه نه تنها این اتفاق صورت نگرفت بلکه اکثر مشاغل به علت سوء تدبیرها از بین رفت.
ضرورت همکاری مجلس و دولت برای مشخص نمودن متولی اشتغال در کشور
قائیدرحمت با تاکید بر همکاری مجلس و دولت برای مشخص نمودن متولی اشتغال در کشور، گفت: بنده به عنوان رئیس کمیته اشتغال و کارآفرینی مجلس بارها پیشنهاد مشخص کردن متولی اشتغال را به مجلس داده‌ام لذا از مجلس و دولت انتظار دارم متولی اشتغال را برای بهبود وضعیت مشخص کنند؛ در این زمینه مجلس اعتبارات لازم را به صورت تخصصی به این مجموعه اختصاص داده و پاسخ های لازم را هم از یک سازمان واحد خواهد خواست.
تشکیل کمیسیون تخصصی اشتغال و کارآفرینی در مجلس ضروری است
رئیس کمیته اشتغال و کارآفرینی در مجلس نهم، تشکیل کمیسیون تخصصی اشتغال و کارآفرینی را برای بهبود اشتغال در مجلس ضروری خواند وافزود: در این خصوص مکاتباتی با هیات رئیسه مجلس انجام شده و تذکراتی نیز در صحن علنی مجلس مطرح شده که با ایجاد تغییرات در آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون تخصصی اشتغال و کارآفرینی با تعداد ثابتی از نمایندگان در مجلس تشکیل شود تا نمایندگان تخصصی تر به این حوزه ورود کنند ولی متاسفانه تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس نهم، ادامه داد: با توجه به اینکه بیکاری مهمترین مساله کشور است بنابراین مجلس با تشکیل و ایجاد کمیسیون تخصصی اشتغال و کارآفرینی و دولت با مشخص نمودن متولی اشتغال می‌توانند بیکار تلنبار شده را در کشور رفع کنند در غیر این‌صورت این معضل آسیب‌های جبران ناپذیری را در آینده نزدیک به جامعه وارد خواهد کرد.
وی بیکاری را ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواند وگفت: اگر برای رفع بیکاری در کشور برنامه ریزی مناسبی نداشته باشیم به قشر متوسط و ضعیف جامعه بیشترین آسیب ها وارد می‌شود که به خاطر شکاف طبقاتی به مهاجرت و حاشیه نشینی روی می آورند.
بها دادن به تولیدات داخل و توسعه صنعت گامی برای رفع معضل بیکاری
سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، بها دادن به تولید داخل و توسعه صنعت را گامی برای رفع معضل بیکاری خواند وگفت: در حال حاضر زمینه‌های اشتغال در کشور فراهم نیست بنابراین با بهبود تولیدات داخل و توسعه صنعت در کشور می توان معضل بیکاری را در کشور تا حدودی رفع کرد.
وی کاهش واردات کالاهای خارجی را در راستای بهبود اشتغال در کشور خواند و تصریح کرد: در حال حاضر کالاهای بی کیفیتی از کشور چین و کشورهای دیگر وارد می شود که تولید کنندگان داخل را با مشکل مواجه کرده اند که نتیجه افزایش واردات از رونق افتادن صنعت و افزایش بیکاری در کشور است.
ضرورت افزایش کیفیت تولید داخل برای رقابت با کالاهای خارجی
سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، بر ضرورت افزایش کیفیت محصولات تولید داخل برای رقابت با کالاهای خارجی برای بهبود اشتغال در کشور تاکید کرد و گفت: اگر تولید داخل به درستی مدیریت و بر تعرفه‌ کالاهای وارداتی کنترل و نظارت بیشتری صورت گیرد می توان با کالاهای خارجی رقابت کرد.
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس نهم،  با انتقاد از اینکه از ظرفیت‌های تولیدی داخل برای رفع معضل بیکاری استفاده نکرده ایم، گفت: با توجه به اینکه مسئولان در بحث حمایت از تولید داخل هرگز موفق نبوده اند لذا می طلبد که دولتمردان با تلاش بیشتر برای رفع معضل بیکاری در کشور نابسامانی های حوزه تولید داخل را برطرف و غفلت ها را جبران کنند.
وی از ناتوانی بخش های تولیدی در جذب نیروی کار انتقاد و تصریح کرد: از آنجایی  که به خاطر عدم حمایت دولت بخش‌های تولیدی شهری قادر به جذب نیروی کار نیستند لذا نیروی کار و بخش‌های تولیدی عمدتا به واسطه‌گری روی می آورند
 افزایش مهاجرت روستاییان به کلانشهرها به خاطر معضل بیکاری
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مهاجرت روستاییان به کلانشهرها به خاطر معضل بیکاری افزایش یافته، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر همزمان با افزایش نسبی نرخ بیکاری مناطق شهری، نرخ بیکاری در مناطق روستایی نیز افزایش یافته و ناگزیر به مهاجرت و حاشیه‌نشینی روی آورده اند.
ضرورت همکاری دولت با شهرداری برای ایجاد مشاغل زودبازده و موقت
نماینده درود و ازنا در مجلس نهم، بر ضرورت همکاری دولت با شهرداری برای ایجاد مشاغل زودبازده و موقت تاکید کرد وگفت: با توجه به اینکه شهرداری بسترهای مناسب را برای مشاغل زودبازده و موقت دارد  لذا دولت می‌تواند مقداری از بودجه‌های اشتغال را در اختیار آن قرار داده  تا این سازمان با ایجاد مشاغل زود بازده تعدادی از بیکاران را صاحب شغل کند.
رئیس کمیته اشتغال و کارآفرینی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از دولت و تدبیر و امید تقاضا داریم که بسترهای لازم را برای بهبود اشتغال در کشور فراهم و متولی تولید و ایجاد شغل بادوام و دائمی را مشخص کند تا مشکل بیکاری در کشور برطرف شود.

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: تابناک
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com