0  |  5

سه ویژگی متمایزکننده رهبران از مدیران

سه ویژگی متمایزکننده رهبران از مدیران

بسیاری از مردم از کلمه "مدیر" به عنوان بخشی از عنوان شغلی شان استفاده می کنند، اما رهبران جایگاه و عنوان “رهبری " را به سادگی و صرفا" با منتصب شدن به آن پست بدست نمی آورند؛ بلکه رهبر شدن مرهون تلاش بسیار و کسب مهارتها، شایستگی ها و توانمندی های ویژه ای است.

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چه ویژگی هایی رهبران را از مدیران متمایز می سازد؟

شما تنها کسی نیستید که این سؤال را می پرسد. در ادامه  نظرات  افرادی که کوشش کرده اند تا تفاوت های کلیدی را درک کرده و تعیین کنند آمده است.

1.مدیران به فرآیند کنترل استناد می کنند و رهبران اعتمادسازی می کنند.

بسیاری تفاوت ها بین این دو گروه در راستای همین موضوع است. مدیران با کنترل افرادی که تحت نظر آنها کار می کنند و با نظارت بر وظایف آنها شبیه رئیسان عمل می کنند. در حالیکه رهبران، هدایت می کنند، نوآوری دارند و الهام بخشی می نمایند. آنها متکی به اعتمادی هستند که در بین خود و اعضای تیمشان ایجاد کرده اند تا از این طریق نیرویی باشند که انگیزه بخشی می کند و کارایی را در سطح بالا نگه می دارد. این می تواند بر هدایت از طریق کنترل و یا مدیریت از طریق ترس مؤثر باشد. در بسیاری از مثال های آمده از محل های کار به وضوح می توان درک کرد که آیا طرز تفکر فرد مسئول مبتنی بر تفکر یک فرد یا افراد دیگر است.

2.مدیران سازمان را تابع نگه می دارند و رهبران تلاش می کنند که چشم اندازی مشترک خلق کنند.

مدیریت و رهبری مفاهیمی درمقابل نیستند. هرسازمانی به مدیرانی نیازمند است تا اهداف را عملیاتی کرده و پروژه ها را تکمیل کنند در حالیکه رهبران گام هایی فراتر از آن بر می دارند، تمام توجهشان را بر روی انگیزه بخشی و الهام بخشی کارکنان سازمان می گذارند، با تیم ها کار می کنند تا چشم اندازی مشترک برای اهداف و آینده شرکت تدوین نمایند.

مدیران با اجزاء " لیست کارهایی که بایستی انجام شوند"سرو کار دارند و سیستم را پویا نگه می دارند. در حالیکه رهبران کمی عمیق تر به فعالیت می پردازند. آنها تصویری بزرگ از سازمان به همراه جزئیاتی شگرف از آن دارند. همچنین رهبران در مقایسه با مدیران به تغییرات و آینده تمرکز می کنند.

جان کاتر استاد رهبری در دانشگاه ماتسوشیا می گوید: " اگر جهان در حال تغییر نبود و شما در اوج بودید، مدیریت ضروری بود اما حقیقتاً رهبری نیاز نبود." او همچنین معتقد است که "رهبری همیشه درمورد تغییر و تحول است."

3.مدیران امور را اداره می کنند و رهبران مردم را رهبری می کنند.

همه چیز به مسیری که بدان نگاه میکنید بستگی دارد. اینکه آیا موقعیت شغلی شما درباره کاری است که نیازمند انجام شدن است یا درباره هدایت افرادی است که آن کار را انجام میدهند؟ کدام مقدم است؟ وظایف شغلی یا افرادی که آن امور را انجام می دهند؟

افراد متخصص خواهان شغلی هستند که در حین انجام آن با آنها شبیه ماشین برخورد نشود.آنها خواهان همکاری و نوآوری هستند و نمی خواهند حس کنند که با آنها شبیه چرخ دنده ها  برخورد می شود. جذاب ترین کارفرماها ، شرکت هایی هستند که این ویژگی ها را بخود اختصاص می دهند.

شرکت هایی مثل گوگل و مایکروسافت به علت نوآور بودنشان شناخته شده اند و آنها فرصت هایی برای توسعه و رشد حرفه ای فراهم می کنند و تمرکز آنها بر روی افراد و ایده هایشان است و نه بر روی لیست کارهایی که بایستی انجام شوند.

 برگرفته از Businessinsider.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com