0  |  3

چرا توجه به «آمیخته بازاریابی» در کسب و کار مهم است؟

چرا توجه به «آمیخته بازاریابی» در کسب و کار مهم است؟

مشاوران کسب‌وکار به کارآفرینان توصیه می‌کنند تا برنامه‌ریزی استراتژیک ‌شان را با توجه به عناصر آمیخته بازاریابی تدوین کنند. دلایل زیادی وجود دارد که اهمیت آمیخته بازاریابی را توجیه می‌کند، در ادامه به بعضی از این دلایل اشاره می‌کنیم:‌

1) آمیخته بازاریابی به ایجاد ترکیبی درست و شفاف از عناصر استراتژيک کمک می‌کند:

آمیخته بازاریابی باید به‌گونه‌ای باشد که همه عناصر را با یکدیگر سازگار کند. قیمت باید با موقعیت و محل عرضه محصول سازگار باشد. محصول باید با تبلیغات و روش‌های ترفیع همسو باشد. بایستی تمام عناصر آمیخته بازاریابی به طور طبیعی با یکدیگر مرتبط باشند و مانند سیستمی منسجم عمل کنند.

در نتیجه، هنگامی‌که آمیخته بازاریابی را ایجاد می‌کنید، باید توجه داشته باشید که تمامی عناصر زنجیره‌وار به یکدیگر متصل‌اند. لذا هر زمان که شاهد ویژگی‌های جدید یا تغییر در شرایط موجود هستید، باید به تصویر کلی آمیخته بازاریابی‌تان توجه کنید، این کار در ایجاد آمیخته بازاریابی منسجم و شفاف کمکتان خواهد کرد.

2) آمیخته بازاریابی به توسعه محصولات جدید کمک می‌کند:

درحالی‌که طراحی محصول موجود در شرکت نیازمند ایده‌های متعددی است که می‌تواند از محصولی مرتبط الهام گرفته باشد، این مقوله در توسعه روش‌های جدید بازاریابی، قیمت‌گذاری و مکان عرضه برای هر محصول منحصربه‌فرد است. آمیخته بازاریابی می‌تواند با تحقیق و برنامه‌ریزی بر موارد ذکر شده فرایندهای جدیدی را توسعه دهد که در نهایت منجر به توسعه محصول یا خدمتی جدید در شرکت شود.

3) آمیخته بازاریابی کمک می‌کند تا نمونه کارهای محصول را افزایش دهید:

هر زمان که بخواهید ارتفاع یا طول و عرض محصول‌تان را افزایش دهید یا تغییرات جزئی در محصول ایجاد کنید، در واقع تغییراتی جزئی در آمیخته بازاریابی‌تان اعمال می‌کنید. این تغییرات در ویژگی‌های محصول، قیمت‌گذاری و امکان تبلیغات آن اثرگذار خواهد بود. در نتیجه، با تغییر آمیخته بازاریابی و قرار دادن ویژگی‌های خاصی در آن، می‌توانید نمونه کارهای بزرگ‌تری را ایجاد کنید.

چرا آمیخته بازاریابی در کسب و کار مهم است؟

4) آمیخته بازاریابی، راهنمایی برای بهبود کسب‌وکارتان است:

شواهد فیزیکی مهم‌ترین عنصر در آمیخته بازاریابی خدمات محسوب می‌شود. اگر به عنوان مثال رستوران یا کسب‌وکار طراحی داخلی متوجه اهمیت آن بشوند، طبیعی است که می‌توانند بر اساس آن عمل کنند و شواهد فیزیکی کسب‌وکارشان را بهبود بخشند. بدین وسیله موجب رونق شرکت‌شان شوند. (منظور از شواهد فیزیکی، هماهنگی کسب‌وکارها با محصول تولیدی و یا خدماتی است که ارائه می‌دهند).

افراد و فرایندها هر دو برای سازمان مهم هستند و بهینه‌سازی هر دو می‌تواند کار کلی سازمان را بهبود بخشد. ازاین‌رو، اگر کسی بخواهد کسب‌وکارش را بهبود بخشد و تجزیه و تحلیل عمیقی در این رابطه انجام دهد، آمیخته بازاریابی راهنمایی عالی است.

5) آمیخته بازاریابی به تمایز کمک می‌کند:

روش‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها خود را از رقبا متمایز کنید. رقیب‌تان ممکن است تبلیغات ضعیفی داشته باشد. اینجاست که تجزیه تحلیل آمیخته بازاریابی به کمک‌تان می‌آید و می‌توانید با ایجاد روش‌های تبلیغاتی مؤثرتر، متمایز باشید. همچنین رقیب ممکن است در محصولاتش ضعف داشته باشد یا ممکن است فرایند یا افراد اشتباهی بر سر کار داشته باشد. همه این‌ها را می‌توان با ارائه آمیخته بازاریابی مناسب بهبود بخشید و مزیت رقابتی ایجاد کرد.

6) درنهایت، آمیخته بازاریابی به شما در پویایی کسب‌وکارتان کمک می‌کند:

شرکتی که به خوبی طراحی شده باشد، باید در شرایط بحرانی نیز به خوبی عمل کند. در طی رکود اقتصادی یا در محیط کسب‌وکار ضعیف، شرکت باید آماده پاسخگویی باشد. در چنین شرایطی، این شرکت نیاز به پویایی ذاتی دارد. چنین شرکتی نیاز به درک محصول، فرآیندها، افراد، تبلیغات و سایر موارد دیگر دارد. اگر آن‌ها را درک کند، با چابکی بهتر پاسخ می‌دهد.

به دلایل مختلفی آمیخته بازاریابی برای سازمان مهم است. بهترین بخش این است که تجزیه و تحلیل و درک آمیخته بازاریابی روشی طولانی نیست و نرخ بازگشت سرمایه در زمان صرف شده بسیار بالاتر است.

اگر به مبحث «آمیخته بازاریابی، marketing mix» علاقه مند هستید،‌ مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم: 

آشنایی با «سطوح سه گانه محصول» در آمیخته بازاریابی

چک لیستی از فرایند «توزیع» در آمیخته بازاریابی 

معرفی عناصر آمیخته بازاریابی «4P» 

تفاوت «آمیخته بازاریابی» در محصول و خدمت چیست؟

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.marketing91.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com