0  |  3

درس آموخته هایی برای موفقیت مبتنی بر تجارب فردی که تا کنون 7 بار از قله اورست بالا رفته

درس آموخته هایی برای موفقیت مبتنی بر تجارب فردی که تا کنون 7 بار از قله اورست بالا رفته

آدريان بالينگر در سفرهايي كه به مرتفع‌ترين كوه‌هاي جهان داشت، از بهمن‌ها و زلزله‌هاي بي‌شماري جان سالم به در برد. به همين دليل ممكن است فكر كنيد كه او مرد واقعا خوش‌شانسي است. بيش از 15 سال است كه بالينگر، راهنماي كوه است و هدايت بيش از 100 هيئت اعزامي بين‌المللي را بر عهده گرفته و هفت بار بر قله‌ي كوه اورست ايستاده است. ولي او در واقع بسياري از موفقيت‌هاي خود را مديون چند اصل كليدي است كه در سفرهايش آموخته است. اين اصول را از زبان بالينگر مي‌خوانيم:

وقتي مي‌خواهيد زياد ريسك نماييد، احتياط كنيد.

وقتي در مورد صعود به قله‌ي كوه فكر كرده و آن را ارزيابي مي‌كنيد، مي‌فهميد كه بهتر است در حال حاضر كمترين ريسك را انجام داده و از ريسك‌هاي بيشتر اجتناب كنيد تا از شرايط غيرمنتظره‌اي كه ممكن است بر موفقيت نهايي يا ايمني صعود شما تاثير بگذارند در امان بمانيد. در ارتفاع 6 كيلومتري، مجبور هستيد در لبه‌ي كوه و بدون نظم مشخصي زندگي كنيد. فقط هنگامي مي‌توانيد ريسك كنيد كه محاسبات دقيق خود را انجام داده باشيد و يا برنامه‌ي اصلي تيم به بن‌بست خورده باشد.

اين در واقع همان اصل مالكان كسب و كار است. تا زماني كه يك برنامه‌ي اصلي موثر و كارآمد است بايد به بهترين نحو به آن پايبند بود. اجازه ندهيد ريسك‌‌ها، در دستيابي شما به هدف وقفه ايجاد كنند.

متعهد شويد كه ريسك خود را انجام دهيد.

وقتي به اين نتيجه مي‌رسيد كه كاري ارزش ريسك‌ كردن را دارد، بايد متعهد شويد كه آن ريسك را انجام دهيد و نگذاريد اراده‌تان متزلزل گردد. من در طول دوران حرفه‌اي خود بارها خطر مرگ را تجربه كردم، از جمله در بهمن مرگبار سال پيش كه حدود 16 نفر جان خود را از دست دادند.

اين اتفاقات غيرمنتظره باعث شدند من روحيه‌ي خود را از دست بدهم، حتي گاهي‌اوقات اعتقادات اصلي خودم را زير سوال بردم، ولي من در آغاز كار به خودم تعهد داده بودم كه به هدفم برسم و تا آخر هم بايد ادامه دهم، و افتخار مي‌كنم كه در اوج اتفاقات و خطرها باز هم به تعهد خود وفادار هستم. شما هم بايد همين كار را انجام دهيد، حتي وقتي كه با انبوهي از مشكلات مواجه مي‌َشويد و به نظر مي‌رسد كه مشكلات پاياني ندارند".

به تيم خود متكي باشيد.

افراد ما در ارتفاعات بالا از نظر جسمي و روحي خسته مي‌َشوند و گاهي‌اوقات حتي برخي از اعضاي گروه كه از نظر فيزيكي و سازگاري، در بهترين شرايط قرار دارند نيز از پا درمي‌آيند. در چنين شرايطي، اين تيم است كه بايد به عنوان يك نهاد گروهي خودش را نشان داده و اعضاي گروه را با امنيت خاطر رو به جلو هدايت كند. ما دائما با همديگر مشورت نموده و بر آن افرادي كه در آن لحظه توان و انرژي داشتند تكيه مي‌كرديم و با پيروي از او به مسير خود ادامه مي‌داديم.

شركت هم تفاوت چنداني با يك تيم كوهنوردي ندارد. گاهي ممكن است كسي قدرت يا تخصصي داشته باشد كه ديگران ندارند. قبل از هر كار بزرگي، مطمئن شويد كه افراد كليدي مناسبي را انتخاب كرده و در مقام رهبري و تصميم‌گيري تيم قرار داده‌ايد.

براي برنده شدن در رقابت، آهسته و پيوسته حركت كنيد.

به نظر مي‌رسد كه در كسب و كار، چيزهايي مثل عقد قرارداد و تعيين مهلت زماني و چيزهايي از اين قبيل، مهم‌ترين مسائل هستند. به طور مشابه، بسياري از افراد در زمان صعود به قله نيز به اشتباه اينطور فكر مي‌كنند كه هميشه بايد بر رسيدن به قله تمركز كنند. هر دوي اين فرض‌ها اشتباه است. با توجه به شرايط، حتي طي 1 كيلومتر هم يك موفقيت محسوب مي‌شود و صعود نهايي هم از پشت سر هم گذاشتن همين موفقيت‌هاي خيلي كوچك و در عين‌حال مهم حاصل مي‌گردد.

مسير خود به سمت موفقيت را طراحي كرده و گاهي هم نقاط عطف يا رويدادهاي مهم موجود در اين مسير را مشخص كنيد. هرگز براي طي اين مسير عجله نداشته باشيد و سعي نكنيد راه ميانبر پيدا كنيد. اين كارها باعث شكست شما در صعود يا كسب و كار مي‌شوند.

واقعيت‌ها را در نظر بگيريد.

در سال 2011 تيم ما با زحمات فراوان و طي چند هفته خودش را به ارتفاع 7 كيلومتري رساند و فقط دو روز مانده بود به قله برسيم كه يك طوفان ناخواسته، كمپ ما را نابود كرد و زندگي كوهنوردان را به خطر انداخت. چيزي در درون ما مي‌گفت ادامه‌ي اين مسير خيلي خطرناك است و زندگي كل تيم را به خطر مي‌اندازد. پس تصميم گرفتيم تا ارتفاعات امن‌تر پايين برويم، ولي هيچ كس در مورد اين تصميم خوشحال نبود و همگي احساس سرخوردگي مي‌كردند. در نهايت انتخاب درست را انجام داديم.

گاهي اوقات اگر شرايط مناسب نبود بهتر است به عقب برگشته و شرايطي را كه در حال حاضر عليه اهداف ما هستند مجددا مورد ارزيابي قرار دهيم، تا روز ديگر بتوانيم به نحو بهتري كسب و كار خود را ادامه دهيم.

 

برگرفته از سايت businessinsider.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com