0  |  4

كارفرماها از چه چيزهايي در رزومه متنفر هستند؟

كارفرماها از چه چيزهايي در رزومه متنفر هستند؟

مي‌خوام رازي را به شما بگويم.

من معمولا وقتي رزومه‌ها را بررسي مي‌كنم به ندرت آنها را مي‌خوانم، چون خيلي خسته‌كننده‌اند و ساختار آنها داراي يك فرمت مشخص هستند. من رزومه‌ها را به طور اجمالي مرور مي‌كنم و اگر متوجه شوم كسي يك زندگي مبهم جالب دارد از او براي مصاحبه دعوت مي‌كنم. ما رزومه‌ها را استخدام نمي‌كنيم، بلكه افراد را استخدام مي‌كنيم.

با اين حال خيلي از كارفرماها ترجيح مي‌دهند به همين ساختار توجه كنند و به طور متوسط فقط سه دقيقه به هر رزومه نگاه مي‌كنند.

من ليستي از چيزهايي را كه كارفرماهاي عادي از ديدن آنها در رزومه تنفر دارند در اختيار شما قرار مي‌دهم:

1 . غلط‌هاي تايپي و نگارشي

به نظر من اين مورد، ناعادلانه است. مثلا شايد نام خانوادگي ما طوري باشد كه خيلي از افراد فكر كنند داراي اشكال تايپي است ولي در واقع اينطور نيست. قواعد نگارشي هم با توجه به سلايق كسب و كارها خيلي انعطاف‌پذير است. اگر كارفرماي احتمالي شما به نگارشتان ايراد گرفت و آن را دوست نداشت، ممكن است ديگر دوست نداشته باشيد آنجا كار كنيد.

2 . غيررسمي بودن لحن نوشتار

ممكن است گاهي از لحن غيررسمي و صميمي استفاده كنيد و اميدوار باشيد كه شايد يك كارفرما اين لحن شما را بپسندد. ولي شما هرگز از شانس خود خبر نداريد و ممكن است به خاطر اين لحن، كار را از دست بدهيد.

3 . استفاده از اصطلاحات تخصصي و عبارات هنري

استخدام، فرايند خيلي علمي و پيچيده‌اي نيست. اگر از اصطلاحات تخصصي و هنري استفاده كنيد، ممكن است كارفرمايي كه دقيقا همان كار شما را انجام مي‌دهد شما را انتخاب كند و يك شغل مناسب پيدا كنيد. ولي از سوي ديگر، ممكن است با اين كار صرفا اينطور به نظر برسد كه از ترس انتخاب نشدن، اين اصطلاحات را به كار برده‌ايد.

4 . رزومه‌اي كه بيشتر از دو صفحه است.

يكي از صفات خاص آمريكايي‌ها اين است كه مي‌توانند تمام زندگي خود را به محض ملاقات با شما و در عرض يك دقيقه تعريف كنند. پس رزومه‌اي كه بيشتر از دو صفحه است ممكن است توسط كسي نوشته شده باشد كه مي‌خواهد خودش را به شما ثابت كند و اعلام كند كه خيلي متخصص است. ممكن است واقعا اينطور باشد. از طرف ديگر اين افراد ممكن است خيلي آزاردهنده باشند. تنها راه براي اينكه مطمئن شويد آنها راست مي‌گويند يا نه، اين است كه با آنها ملاقات كنيد. اگر يك رزومه‌ي خيلي خيلي طولاني دريافت كرديد، ده دقيقه به آن فرد فرصت دهيد حرف خود را بزند، سپس به او بگوييد كه به اندازه‌ي كافي حرف‌هايش را شنيده‌ايد.

5 . پس‌زمينه‌ها و حاشيه‌هاي جذاب

يعني واقعا كسي هست كه از اين كارها انجام دهد و در رزومه‌ي خود از پس‌زمينه و حاشيه استفاده كند؟ بله ظاهرا چنين افرادي واقعا وجود دارند. اگر كسي حاضر شود به اينها شغل بدهد جاي تعجب دارد.

6 . نوشتن رزومه به صورت سوم شخص

خيلي از افراد به خاطر انجام اين كار مورد سرزنش قرار مي‌گيرند. ولي راستش من اصلا از اين كار ناراحت نمي‌شوم. در واقع افراد با اين كار سعي مي‌كنند از كلمه‌ي "من" استفاده نكنند. شايد نوشتن به صورت سوم‌شخص بدين معني باشد كه شما يك فرد عقده‌اي نيستيد يا حتي ممكن است نشان دهد كه مي‌توانيد خارج از خودتان را هم ببينيد.

7 . استفاده از كليپ يا شكلك

يك دقيقه صبر كنيد. شكلك؟ مردم در رزومه‌هاي خود از شكلك استفاده مي‌كنند؟ ممكن است روزي برسد كه كل رزومه از شكلك تشكيل شود. ولي صادقانه بگويم، فكر نمي‌كنم اين كار، چيز بدي باشد.

8 . استفاده از نقل‌قول‌هاي چاپلوسانه

افراد معمولا اين نقل‌قول‌ها را از كتاب‌هاي كسب و كاري كه پر از سخنان مشاهير هستند پيدا مي‌كنند.

9 . آدرس ايميل غيرحرفه‌اي

به نظر من از اين مورد هم به راحتي مي‌توان گذشت. چه اشكالي دارد آدرس ايميل كسي، سرگرم‌كننده باشد؟ اتفاقا به نظر من شما بايد بيشتر با چنين افرادي ملاقات داشته باشيد. چون حداقل مي‌دانيد كه در زمان مصاحبه با آنها سرگرم خواهيد شد. اين روزها حتي سياست هم به سرگرمي تبديل شده است، پس چرا كسب و كار نبايد اينطور باشد؟

10 . فونت نامتعارف

چه اشكالي دارد كسي از يك فونت متفاوت استفاده كند؟ مطمئنا مهم‌ترين چيزي كه بايد موردتوجه قرار گيرد اين است كه آيا اين رزومه، حداقل شما را جذب كرده است يا نه. اگر كارفرما بخواهد فقط سه دقيقه به آن نگاه كند، ارزش اين را دارد كه حداقل كمي موثر و قابل‌توجه باشد.

سخن آخر من اين است كه فقط سعي كنيد خودتان باشيد، ان‌شاالله به نتيجه‌ مي‌رسيد.

 

برگرفته از سايت inc.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com