0  |  0

راهکارهايي برای رقابت کسب‌وکارهای کوچک با شرکت‌های بزرگ

راهکارهايي برای رقابت کسب‌وکارهای کوچک با شرکت‌های بزرگ

 درآمدزايی و موفقيت در کسب‌وکار لزوما به تعداد کارکنان شرکت مرتبط نيست، بلکه به‌طور مستقيم به ميزان اعتماد ايجاد شده نزد مشتريان، ارتباط دارد. بررسی انجام شده در فهرست پنج هزار شرکت موفق در کسب‌وکار نشان می‌دهد تعداد زيادی از اين شرکت‌ها روش‌های مشترکی برای موفقيت دارند. در اين نوشتار راهکارهايي برای رقابت کسب‌وکارهای کوچک با شرکت‌های بزرگ ارائه می‌شود: 
1) برند شخصی خود را تقويت کنيد 
اين يکی، اگر به‌طور مناسب انجام شود، آسان است. داشتن برند شخصی قوی در راه‌اندازی و ورود به بازار می‌تواند به سرعت به موفقيت کسب‌وکار شما کمک کند. ابزار ايجاد برند شخصی قبلا در همين ستون به شما معرفی شده است. 
2) هميشه شور و اشتياق داشته باشيد
 همه ما به خوبی می‌دانيم وقتی رهبر يک کسب‌وکار شور و اشتياق داشته باشد، نتايج بسيار مناسبی در انتظار او و سازمانش خواهد بود. 
هميشه سعی کنيد با روحيه جست‌وجوگری، به دنبال فرصت‌های جديد و ايجاد مدل‌های جديد و نوآورانه در کسب‌وکار خود باشيد. هرگز شور و اشتياق خود را از ديگران پنهان نکنيد، بلکه اجازه دهيد نيروی محرکی قوی برای کارکنان شما باشد. 
3) کسب‌وکار خود را هميشه چابک نگه داريد
 تا حد امکان سعی کنيد سازمان خود را چابک و چالاک نگه داريد. بسياری از صاحبان کسب‌وکار گمان می‌کنند اضافه کردن افراد جديد به سازمان می‌تواند به سرعت عمل آن کمک کند، درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد از مزايای مهم کارکنان کمتر در يک سازمان نوآوری و بهره‌وری بيشتر کارکنان با توجه به محدوديت‌های زمانی است. 
4) به‌طور مستمر نوآوری داشته باشيد
 اين روزها با توجه به سرعت تغييرات، نوآوری در کسب‌وکار يک ضرورت جدی است. يادتان باشد برای نوآوری در محصول يا خدمت بايد از خود هوشمندی و سرعت عمل به نشان دهيد، چراکه ساير رقبا هرگز به انتظار شما نمی‌نشينند.
5) خدمات خود را گسترش دهيد
 يکی از ويژگی‌های خوب کسب‌وکارهای کوچک آن است که می‌توانند در ارائه خدمات برای خود مزيت رقابتی جدی ايجاد کنند. سعی کنيد از تمامی نيازها و انتظارات مشتريان خود به خوبی آگاه شويد و خدمات خود را بر اساس اين موارد برنامه‌ريزی و ارائه کنيد. 
برای ارائه خدمات پس از فروش زيرکی و تدبير نشان دهيد. مطابق با قانون پارتو، 80 درصد رضايت مشتريان در 20 درصد خدمات مناسبی که ارائه می‌شود، تامين خواهد شد. 
6) ثروت در بازارهای گوشه (niche) پنهان شده است
 با عرض پوزش بايد به شما يادآوری شود «همه جامعه» بازار هدف شما نيست! برای موفقيت بايد تمرکز داشته باشيد و جامعه هدف بازار خود را به خوبی شناسايي کنيد. بررسی کنيد که جامعه هدف شما چه مشکلاتی دارند که به کمک شما قابل حل شدن است؟ يا اينکه چگونه می‌توانيد ارزش افزوده‌ای به کسب‌وکار يا حتی زندگی آنها اضافه کنيد؟ شما چگونه می‌توانيد به آنها محصول يا خدمتی ارائه دهيد که شرکت‌های بزرگ برای انجام آن دچار مساله هستند. يادتان باشد ثروت در بازارهای فراموش شده (niche) پنهان شده است! 
7) هميشه بزرگ فکر کنيد!
 به اينکه اندازه کسب‌وکار شما کوچک است توجه نداشته باشيد. هميشه به اهداف بزرگ فکر کنيد. يادتان باشد ايجاد چشم‌اندازهای بزرگ، شما و کارکنانتان را به انجام کارهای بزرگ وا می‌دارد. 
8) قبل از سرعت گرفتن، دورخيز کنيد!
وقتی سازمانی فاقد برنامه، اهداف و مقاصد روشن و واضحی باشد، حرکت کردن آن با هر سرعتی ممکن است به سقوط آن منجر شود. بنابراين لازم است زمانی را برای برنامه‌‌ريزی، هدف‌گذاری و تحقيقات بازار اختصاص دهيد. اگر بدون شناسايي کامل مشتريان، رقبا و وضعيت بازار حتی بر يک موتور جت نيز سوار شويد، مقصد شما جايي غير از شکست نخواهد بود. بنابراين قبل از سرعت گرفتن بهتر است با انجام اين اقدامات دورخيز کنيد!
9) برای راه‌اندازی کمپين بازاريابی خود تا آخرين لحظه صبر نکنيد!
يکی از مسائل مهم در کسب‌وکارهای کوچک تعلل و وقت‌کشی در راه‌اندازی کمپين‌های بازاريابی است. اين روزها با وجود فعال بودن شبکه‌های اجتماعی، اتلاف وقت در بازاريابی هرگز قابل قبول نيست. شما می‌توانید در بازه‌های زمانی مناسب – مثلا روزانه يا هفتگی - برای مشتريان خود به تدريج ذهنيت مناسبی نسبت به محصول يا خدمت خود ايجاد کنيد. اطمينان داشته باشيد مشتريان برای انتخاب شما تصميم فوری نخواهند گرفت و نياز است نام برند تجاری شما را بارها و بارها ديده و شنيده باشند. 
10)  برای کسب‌وکار خود يک ارتش تبليغاتی به‌وجود آوريد.
برای تبليغات کسب‌وکار خود از مشتريان راضی استفاده کنيد. اين افراد می‌توانند بهترين ابزار تبليغاتی برای شما باشند. با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، ايميل يا هر شکل ديگر، ارتباطات خود را به‌طور مستمر با آنها حفظ کنيد. 
11) برنامه ويژه‌ای برای مشتريان وفادار خود داشته باشيد. 
با روش‌های متنوع، مشتريان وفادار خود را مشعوف کنيد. اين شبيه به کاری است که شرکت‌های هواپیمایی برای مشتريان پرسفر خود انجام می‌دهند. 
بدون ترديد ده‌ها روش خلاقانه ديگر برای رقابت کسب‌وکارهای کوچک با شرکت‌های بزرگ وجود دارد که شايد راهکارهايي که در اين نوشتار ارائه شد کم هزينه‌ترين آنها باشد. آيا شما نيز می‌توانيد به اين فهرست راهکار جديدی اضافه کنيد؟ 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com