0  |  0

۱۶۴۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است

۱۶۴۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین صادقی در جلسه پرسش و پاسخ اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان اردبیل با بیان اینکه قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات در سال ۸۹ مصوب شده و در ادامه صندوق نوآوری و شکوفایی فعال شده است، ماموریت اصلی این صندوق را توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور عنوان کرد.

وی با اذعان به اینکه دولت تدبیر و امید با هدف فعال سازی مشارکت بخش خصوصی زمینه فعالیت این صندوق را تسهیل کرد، متذکر شد: سرمایه این صندوق به دلیل اینکه باید نیم درصد از بودجه عمومی کشور به آن اختصاص یابد رو به افزایش است و این ظرفیت باید مورد استفاده شرکت های دانش بنیان قرار گیرد.

به گفته مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی روند حمایت از شرکت ها با شروطی همراه است از جمله اینکه انعقاد قرارداد با شرکت و موسسه که خصوصی یا تعاونی باشد انجام می شود؛ شرکت باید دانش بنیان باشد و در حوزه فناوری های برتر طرح پایه داشته باشد و در عین حال این طرح ارزش افزوده زیاد داشته باشد.

صادقی این پنج شرط را به ضمیمه این شرط که شرکت نباید سوء سابقه حرفه ای داشته باشد به اصطلاح ۵+۱ صندوق خواند و تاکید کرد: صندوق تسهیلاتی به مراتب متفاوت از بانک ها در اختیار متقاضی قرار می دهد و از جمله اینکه وام صندوق بسیار ارزان بوه و به شکل قرض الحسنه یا حداکثر هشت درصد زیر نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تضامین این صندوق ساده بوده و ریسک بالاتر پذیرفته می شود، ادامه داد: علاوه بر این سرعت بررسی طرح ها به مراتب بیشتر است و به آورده نقدی نیز نیازی نیست؛ ضمن اینکه صندوق توانمند سازی و حمایت از شرکت ها را دنبال می کند.

وی اهمیت بدادن ه فناوری به موازات اقتصادی بودن طرح را از سیاست های صندوق عنوان و اضافه کرد: در خصوص بررسی سریع طرح ها همین نکته کافی است که از ۵۵۰ طرح مصوب ما فقط ۶۵ مورد بیش از سه ماه زمان برده تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در صورتی که طرحی جامع و کامل ارائه شود در کمترین زمان مورد بررسی قرار می گیرد و صندوق علاوه بر اینکه به دنبال سودآوری است به توسعه فناوری نیز توجه دارد.به گفته صادقی علاوه بر این تسهیلات صندوق در پوشش بیمه محصولات و خدمات، حمایت از سرمایه در گردش، اعطای کمک به شرکت ها و مشارکت مدنی - حقوقی نیز عملکرد مطلوبی داشته و دارد.

وی با اشاره به سهم ناچیز استان اردبیل از تسهیلات صندوق ادامه داد: متاسفانه از هزار و ۶۴۰ شرکت دانش بنیان کشور تحت حمایت سهم استان اردبیل فقط هشت شرکت است که از متوسط کشوری نیز پایین تر است.

وی با بیان اینکه قطار دانش بنیان هنوز در این استان راه نیفتاده است، ادامه داد: از نظر حجم تسهیلات دریافتی نیز این استان از کل تسهیلات با بیش از دو هزار میلیارد ریال، مبلغ ناچیز هفت میلیارد ریالی را توانسته است جذب کند.

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی تازه تاسیس بودن پارک و مراکز رشد را از دلایل عقب ماندگی استان دانست و متذکر شد: علاوه بر این فعال نبودن صندوق پژوهش و فناوری نیز از دیگر دلایلی است که نشان می دهد زیر ساخت های فعالیت صندوق در استان فراهم نیست و باید مسئولان در این خصوص تدبیر کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com