0  |  0

اراده دولت حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان است

اراده دولت حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان است

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به بازدید خود از دستاورد‌های پارک فناوری پردیس گفت: مجموعه‌ای که در این پارک مورد بازدید قرارگرفت برای هر ایرانی علاقمند به آینده و توسعه کشور نقطه قوت و دلگرم کننده است و امیدوارم که پارک فناوری پردیس به یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های فناوری کشور با حجم بالای صادرات تبدیل شود.
دكتر اسحاق جهانگيري در نشست با كارآفرينان، منتخبين استارت آپ ها و واحدهاي دانش بنيان پارك فناوري پرديس اظهار داشت: اقتصاد ايران اقتصادي نفتي است و از زماني كه نفت در اين كشور كشف و استخراج شد، يك منبع درآمدي مهم بوجود آمد كه اقتصاد كشور به آن متكي شد.
وي افزود: متاسفانه اقتصاد كشور به طور جدي به درآمدهاي نفتي متكي شد و در مواقعي كه قيمت نفت افزايش يافت، دولتمردان دغدغه اي براي نحوه اداره كشور نداشتند چرا كه منابع سرشار درآمدهاي نفت حتي ضعف هاي نحوه اداره كشور را مي پوشاند.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: متاسفانه درآمدهاي نفتي اجازه نمي دهد كه حتي ضعف هاي نحوه اداره كشور مشخص شود و حتي اگر در مقطعي نظام كارشناسي كشور متلاشي و دچار آسيب شود كسي فكر نمي كند كه اتفاق بدي افتاده و به اين موضوع توجه نمي كند كه تصميمات نادرست ناشي از ضعف بدنه كارشناسي مي تواند آينده كشور را به خطر بيندازد.
دكتر جهانگيري با اشاره به اينكه دو خطر درآمدهاي نفتي را تهديد مي كند خاطر نشان كرد: يكي از اين خطرات اين است كه ممكن است روزي درآمدهاي نفتي به پايان برسد و كشور را مبتلا به فقر و فلاكت كند.
وي افزود: زماني مي گفتيم كه چاه هاي نفت را به روي برخي كشورها ببنديم و باورمان اين بود كه كشورهاي نفتي مي توانند از طريق عدم فروش نفت غرب را تنبيه كنند اما در سالهاي تحريم مشاهده شد كه اتفاق عكس رخ داد و غربي ها با عدم خريد نفت ما را تحريم كردند و در تحريم سقف تعيين كردند كه ايران نتواند بيش از يك ميليون بشكه نفت بفروشد.
معاون اول رييس جمهور خاطر نشان كرد: ما به ناچار بايد به دنبال آن باشيم كه اتكاء اقتصاد كشور به نفت را كاهش دهيم و رهبر معظم انقلاب نيز بارها فرموده اند كه اقتصاد كشور نبايد به درآمدهاي نفتي متكي باشد.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر بيش از 3 ميليون نفر بيكار در كشور وجود دارد اظهار داشت: ما در منطقه اي هستيم كه رقباي جدي داريم و برخي از اين كشورها بي جهت و گويا از روي توهم براي ما شاخ و شانه مي كشند و اين در حالي است كه ايران جزو قدرتمند ترين كشورهاي منطقه است و از نظر توانمندي و تمدن در جايگاه نخست منطقه قرار دارد.
دكتر جهانگيري اضافه كرد: البته كشوري كه مي خواهد چنين موقعيتي داشته باشد بايد از اقتصاد قوي برخوردار باشد و اتكاء آن به درآمدهاي نفتي كم باشد.
معاون اول رييس جمهور افزو: اين كه گاهي گفته مي شود اتكاء اقتصاد كشور را از نفت به سمت كشاورزي، معادن و يا توريسم هدايت كنيم ممكن است توصيه خوبي باشد اما كشاورزي و معدن نيز نمي تواند جايگزين درآمدهاي نفتي باشد.
وي با تاكيد بر اينكه مهمترين و اصلي ترين فرصت و سرمايه ايران دانش و مغز جوانان تحصيلكرده كشور است، خاطر نشان كرد: ايران در برخورداري از مهندسين در جايگاه چهارم دنيا قرار دارد و امروز جوانان تحصيلكرده كشور مجموعه اي هستند كه مي توانند بخش زيادي از مشكل اتكاء اقتصاد كشور به درآمدهاي نفتي را حل و فصل كنند.
دكتر جهانگيري با اشاره به بازديدهاي خود از برخي دانشگاه هاي كشور تصريح كرد: در بازديد از برخي دانشگاه ها نظير دانشگاه صنعتي شريف مشاهده كردم كه مراكز رشد و علم و فناوري در كنار دانشگاه فعال هستند تا ايده ها را به فناوري و محصول تبديل كنند.
معاون اول رييس جمهور گفت: هر اقدامي كه بخواهد در كشور انجام شود در وهله نخست نيازمند شكل گيري اراده در سطوح بالا است و خوشبختانه مدتي است كه مقام معظم رهبري خود پرچم دار توسعه علم و فناوري در كشور شده اند و دولت نيز پاي اين موضوع ايستاده است.
وي ادامه داد: البته متاسفانه هنوز ساختارها، مقررات، قوانين و آيين نامه هاي كشور همان قوانيني هستند كه براي اقتصاد نفتي تدوين شده اند كه لازم است اصلاحاتي در آنها ايجاد شود.
دكتر جهانگيري خاطر نشان كرد: اصلاح قوانين و مقررات وظيفه ماست و مهم اين است كه شركت هاي دانش بنيان اراده كافي و به ملت و كشور علاقه داشته باشند و خواهان پيشرفت كشور باشند و در مشكلات و موانع شانه خالي نكنند.
معاون اول رييس جمهور با اشاره به اينكه در يك كشور در حال توسعه وجود موانع و مزاحمت هايي در پيش روي انجام كارهاي نو و جديد امري طبيعي است گفت: البته ما به سرعت به دنبال اصلاح مقررات و قوانين مزاحم خواهيم بود و تلاش خواهيم كرد زيرساخت هاي لازم و مسير توسعه را براي شركت هاي دانش بنيان فراهم كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه صنعت كشور نيز بايد مجهز به فناوري هاي روز باشد گفت: متاسفانه ساختارهاي بنگاه هاي اقتصادي كشور ساختارهاي فناورانه نيست و تركيب نيروي انساني در اين بنگاه ها نيازمند اصلاح است. تحقيق، توسعه و آموزش نيروي انساني در اين بنگاه ها مناسب نيست و ماشين آلات مورد استفاده در كارخانه ها كهنه هستند و از چنين كارخانه هايي نمي توان انتظار داشت كه محصول رقابتي خارج شود.
دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه شركت هاي صنعتي موجود در كشور بايد به علم و فناوري مجهز شوند تصريح كرد: بايد محصول كارخانه ها و شركت هاي صنعتي محصولي خوب و رقابتي باشد چرا كه نمي توانيم به مردم بگوييم كه كالاهاي موجود را حتي اگر كيفيت مناسب ندارند خريداري كنيد.
معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه اراده دولت بر اين است كه مشكلات شركت هاي دانش بنيان را مرتفع كند گفت: دولت مصمم است تسهيلات مورد نياز پيشرفت شركت هاي دانش بنيان را فراهم كند تا اين شركت ها رشد كنند و در سطح جهان مطرح گردند.
وي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري براي حمايت از توليد داخلي گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرستي از كالاهاي توليد داخل را احصاء كرده و دولت به همه دستگاه ها و شركت هاي دولتي ابلاغ كرده است كه حق ندارند كالاي خارجي كه نمونه مشابه آن در كشور توليد مي شود خريداري كنند.
دكتر جهانگيري با تاكيد بر اينكه سياست هاي حمايتي از شركت هاي دانش بنيان بايد شفاف و روشن باشد گفت: در اراده دلت براي حمايت از شركت هاي دانش بنيان ترديدي وجود ندارد و نمونه آن اين است كه در طرح تسهيلات 12 هزار ميليارد توماني اشتغال روستايي با سود 6 درصد، شركت هاي دانش بنيان مجاز شده اند كه از اين تسهيلات استفاده كنند.
معاون اول رييس جمهوری با تاكيد بر اينكه شركت هاي دانش بنيان بايد محصولاتي صادارت محور توليد كنند گفت: اين مناسب نيست كه در سبد صادراتي كشور، سهم صادرات كالاي دانش بنيان عدد غيرقابل ذكري باشد و اميدوارم شركت هاي دانش بنيان به جايگاهي برسند كه بتوانند محصولات خود را به آساني در بازارهاي بين المللي عرضه كنند.
معاون علمي و فناوري رييس جمهور نيز در اين نشست با اشاره به اينكه نسل جواني كه به پا خاسته به دنبال كار آفريني است و تلاش مي كند در جامعه و تفكر اجتماع تغيير ايجاد كند گفت: ما بايد محيط كسب و كار مناسب در اختيار اين جوانان قرار دهيم تا شاهد توسعه و پيشرفت باشيم .
وزير صنعت، معدن و تجارت هم در اين نشست با بيان اينكه صنعت بدون علم و دانش و فناوري محكوم به زوال است گفت: فعاليت هاي دانش بنيان نيز بدون اتصال به بازار محكوم به فنا هستند و به همين دليل بايد اتصال مناسبي ميان صنعت و فعاليت هاي دانش بنيان ايجاد شود.
در ابتداي اين نشست نيز رييس پارك فناوري پرديس گزارشي از فعاليت ها و اهداف اين پارك ارائه كرد و سپس تعدادي از مديران استارت آپ ها و شركت هاي دانش بنيان به بيان نظرات و دغدغه هاي خود پرداختند.
در این بازدید شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت و ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری معاون اول رییس جمهوری را همراهی می کردند .

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com