0  |  0

نقش‌آفرینی پارک فناوری پردیس معاونت علمی در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی

نقش‌آفرینی پارک فناوری پردیس معاونت علمی در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی

پارک فناوری پردیس معاونت علمی در سال 96 با رویکرد نقش‌آفرینی موثرتر در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور قدم به میدان گذاشت.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از آنجایی که از سوی معاونت علمی پارک فناوری پردیس، مسوول مرکز شتابدهی و نوآوری و همچنین توسعه شتابدهی و نوآوری تعیین شده بود، در سال 96 موفق شد تعداد شتابدهنده های مرکز شتابدهی و نوآوری را به بیش از 22 شتابدهنده در موضوعات مختلف ارتقا دهد.
از طرفی تعداد مجموعه شرکت‌هایی که در پارک فناوری پردیس معاونت علمی از جمله مرکز رشد فناوری نخبگان و شتابدهنده های مستفر در پارک حضور داشتند، به 250 شرکت رسید. این دستاورد موجب شد فاز اول و دوم پارک فناوری پردیس اشباع و تکمیل شود.
در همین راستا فرآیند اجرایی فاز سوم پارک فناوری پردیس به مساحت 21 هزار هکتار آغاز شد. این فاز یک پروژه مشترک است که قرار بر این شده تا با استفاده از منابع مالی کشورهای خارجی اجرا شود و مذاكرات و توافقات آن با كشور چين انجام پذيرفته و با يكي دو كشور ديگر نيز مذاكرات آغاز شده است. مذاکرات تكميلي این موضوع هنوز در حال انجام است و در این 21 هکتار آزمایشگاه‌های مرجع و همچنين فضایی برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ ها ایجاد می‌شود.
توسعه شبكه نوآوري تهران
طي سال 96 با توسعه اقدامات توسعه‌اي شبكه نوآوري تهران، تعداد اعضاي اين شبكه به بيش از يك هزار عضو رسيد و 30 عنوان خدمت در حوزه كسب و كار و خدمات عمومي مانند بيم هسلامت در اختيار اعضاي اين شبكه قرار گرفت.
ايرانيان متخصص غيرمقيم
از جمله رویکردهای پارک فناوری پردیس معاونت علمی که در سال 96 با همکاری معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان پیگیری شد مسئله ایرانیان و نخبگان متخصص مقیم خارج از کشور بود. این پارک در نظر داشت شرایطی ایجاد کند که متخصصين و كارآفريناني كه به ایران باز مي‌گردند، بتوانند کسب‌وکار خود را در پارك ايجاد كرده و از مزاياي آن استفاده كنند.
در این زمینه تا اواخر اسفندماه 96، 15 نفر از طریق ایرانیان متخصص غیر مقیم به ایران بازگشته‌اند. این افراد در پارک فناوری پردیس معاونت علمی مستقر شده و شرکت‌های خود را در پارک ایجاد کردند. این تعداد تا امروز در پارک فناوری پردیس معاونت علمی مستقر هستند، اما مسئولین پارک امیدوارند این تعداد در سال 97 افزايش يابد.
دومین دوره جایزه مصطفی (ص)
دوره دوم جایزه مصطفی (ص) اقدام دیگری بود که پارک فناوری پردیس معاونت علمی در سال 96 به آن پرداخت. در این رویداد دو برگزیده منتخب یکی از کشور ایران و یکی از کشور ترکیه معرفی شدند و جوایز آنها در مراسمي باشكوه همزمان با هفته وحدت اهدا شد.
گسترش فعالیت‌های مركز فن بازار ملي ايران
مرکز فن بازار ملی ایران در سال 96 بیش از 13 فستیوال در حوزه‌های مختلف فناوری برگزار کرد. در این فستیوال‌ها، مخترعین در هر حوزه فناوری اختراعات خود را برای سرمایه‌گذاران معرفی کردند و بستر خوبی ایجاد شد تا این اختراعات در صنایع مربوط به خود به کار گرفته شود. صنایع ایرانی توانستند به بسیاری از فناوری‌هایی که به آن احتیاج دارند در این رویدادها دست پیدا کنند. در مجموعه فستيوال‌هاي سال 96 بيش از 220 ميليارد ريال قرارداد انتقال فناوري بين مخترعين و سرمايه‌گذاران و صنعتگران منعقد گرديد.
همچنین، مرکز فن بازار ملی ایران به توسعه فن بازارهای منطقه‌ای و استانی پرداخت. در سال 96 تعدادی فن بازار منطقه‌ای که با همکاری شهرک‌های صنعتی و در برخی موارد با همکاری دانشگاه‌ها توسعه پیدا می‌کرد افزوده شد. امروز در 17 استان کشور فن بازارهای منطقه‌ای فعالیت می‌کنند که وظیفه تسهیل تبادل فناوری را در استان و منطقه خود اجرایی و پیاده‌سازی می‌کنند.
همچنين عرضه محصولات فناورانه در فروشگاه‌هاي آنلاين و معتبر كشور آغاز شده كه طي سال 96 تعداد 110 عنوان محصول به مشتريان عرضه شده است.
توسعه شبكه فن‌بازار به هشت كشور اسلامي در حال توسعه در قالب شبكه TTEN در سال 96 با سرعت بيشتري انجام شد. در اين مدت يك نشست تجاري بين شركتهاي بايوسيميلار اين هشت كشور در بنگلادش با حضور 18 شركت برگزار شد كه 2 قرارداد بين المللي انتقال فناوري منعقد گرديد. همچنين نخستين نشست سرمايه‌گذاري فناوري با حضور بيش از 50 مجموعه سرمايه‌گذاري جسورانه از اين هشت كشور در تهران برگزار شد.
اینوتکس 2017
این پارک طبق روال 6 سال گذشته نمایشگاه اینوتکس را نیز با رویکردی تازه برگزار کرد. در این دوره از رویداد اینوتکس عوامل اصلی دخیل در اکوسیستم نوآوری کشور از جمله شتاب‌دهنده ها و استارتاپ ها، ایرانیان متخصص غیر مقیم و بسیاری از افرادی که در بازار دارایی‌های فکری ایده‌ها و اختراعاتی را برای عرضه داشتند در این نمایشگاه حضور داشتند.
می‌توان گفت نمایشگاه اینوتکس توانسته جای خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای این حوزه در کشور جایگاهی برای خود داشته باشد.
نمايشگاه فناوري كشور
پارك فناوري پرديس بعنوان مركز تجمع ظرفيت‌هاي فناورانه كشور، هرساله ميزبان تعداد قابل توجهي از هيات‌هاي تخصصي داخلي و خارجي است كه با توانمدي‌هاي كشور در حوزه فناوري آشنا مي‌شوند. در سال 96 بيش از 300 هيات تخصصي از پارك فناوري پرديس بازديد نمودند كه يك سوم از آنها را هياتهاي خارجي تشكيل مي‌دادند.
همچنين طبق روال هرساله، ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک انجام وشرکت‌های برتر در 9 حوزه شناسایی شدند. از این شرکت‌ها شهریورماه با برگزاری پانزدهمین دوره اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس معاونت علمی، با حضور جواد ظریف (وزیر امور خارجه کشورمان) و سورنا ستاری (معاون علمی و فناوری رییس جمهوری) تقدیر به عمل آمد.
این رویداد را می‌توان رویداد قابل‌توجهی برشمرد، چرا که تمامی مجموعه دیپلماسی کشور شامل تمامی معاونین و مدیران وزارت امور خارجه کشورمان در این برنامه حضور داشتند. این گروه همچنین از نزدیک با فعالیت‌های مجموعه پارک فناوری پردیس معاونت علمی و شرکت‌ها آشنا شدند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com