0  |  0

جامعه استارتاپی انرژی در آغاز راه

جامعه استارتاپی انرژی در آغاز راه

«كلاس دانشگاه تموم شده و می خواهی به سرعت خودت رو برسونی به بچه‌های تیم، تا مگه آخر هفته مدل كسب و كاری كه قراره بر اساس اون ایده خودتون وارد بازار كنید، رو تموم كنید!
ترافیك خیابون ها وحشتناك!
بی آر تی غلغله!
شاخص آلایندگی هم كه همیشه بالای 100!
فقط مونده بود باتری موبایلت هم تموم بشه!
چقدر طول میكشه برسی به بچه ها؟ حداقل یك ساعت!
شاید بشه گرسنگی رو تحمل كرد ولی موبایل خاموش رو نه! یك ساعت بی-خبری از تحولات جامعه استارتاپی و بدتر این كه میشد در طول مسیر، آنلاین با اعضای تیم در ارتباط باشی تا حداقل كار نخوابه!
چاره چیه؟ پاوربانك؟ (اون كه ظهر خالی شد)؛ كابل usb راننده تاكسی؟ پاوربانك بقلی؟
كاش میشد از اولین دكه یه باتری یكبار مصرف (البته با قیمتی كه بصرفه) می خریدی! یا یه ایستگاه شارژ هوشمند (با انواع خروجی) كه با كارت مترو چند وات ساعتی باتری رو زنده ش كنی!
می مونه ترافیك! یه موتورسیكلت برقی كه برای ربع ساعت اجاره كنی و بتونی در نزدیك ترین فاصله تا مقصد، رها كنی و هزینه ش رو با موبایلت پرداخت كنی
اینجوری با یه حس خوب میرسی به بچه های تیمت و با یه حال خوب، چكش های آخر رو میزنی روی مدل كسب و كار و كاملش می كنی!
شاید شروع كردن یك یادداشت رسمی برای نوروز 97 با این ادبیات، كمی غریب باشد! اما مگر می شود مشكلات و چالش های جامعه رو با تفكراتی كه آنها را به وجود آورده ایم، حل كنیم!؟
مگر انواع و اقسام سیاست های حمایتی دولتی، اسناد راهبردی، یارانه-ها، عوارض رنگارنگ، جریمه ها و ...، كمك خارق العاده ای به باز شدن گیر و گرفتاری های جامعه كرده است؟
مگر کمک های مالی بلاعوض (كه معمولاً هم به كسانی رسیده كه ارتباطات درست و نادرست داشته اند)، دردی از فضای كسب و كار كشور درمان كرده است؟
مگر اقتصاد مبتنی بر مصرف بی رویه و هدررفت منابع، جز ایجاد فرهنگ و انتظارات رانتی نتیجه ای داشته است؟ (بحران منابع آب و خاك و انرژی برای نسل امروز و آینده را نادیده می گیرد!)
برای حل چالش های اساسی كشور، در ستاد انرژی معاونت علمی، تنها به عقل و تدبیر خود اكتفا نكرده ایم و سراغ افكار و ایده های نو و همت عالی اجزا جامعه نوپای استارتاپی حوزه انرژی رفته ایم: كارآفرینان و تیم های خلاق و پای كار، مربیان، دانشگاه ها، خدمات دهنگان، سرمایه گذاران آینده نگر، هلدینگ های پیشرو و ...
در سال 96؛ این مسیر سخت و پرچالش اما جذاب و امیدبخش را شروع كردیم. شركت های دانش بنیان دور هم جمع شدند، مشكلات و انتظارات را مطرح كردند، چند رویداد كارآفرینی برگزار شد و نهایتاً شتابدهنده تخصصی كسب و كارهای انرژی ایجاد شد و توسعه پیدا كرد. نكته بارز این است كه عمده كار بر دوش بخش خصوصی واقعی بود و كارآفرینان در پیشانی كار بودند!
شركت ها و تیم های دارای محصول سخت افزاری و نرم افزاری مسیرهای نفوذ در بازار و توسعه كسب و كارهای خود را جستجو نمودند: توربین بادی عمود محور، سیستم تولید برق و حرارت خورشیدی، ذخیره ساز هیبرید انرژی، خدمات آنلاین بهینه سازی موتورخانه ها، پلتفرم ناوگان حمل و نقل برقی از موتورسیكلت تا اتوبوس برقی، استارتاپ های مدیریت پسماند خانگی و ...، همگی در حال تلاش برای ایجاد و توسعه زیست بوم كسب و كارهای حوزه انرژی ایران هستند.
ما به عنوان عضوی از جامعه استارتاپی انرژی، این راه را شروع كرده¬ایم و:
متعهد هستیم كه در سال آتی نیز با انرژی و انگیزه دو چندان، مسیر را همراه با سایر اعضا این جامعه ادامه دهیم؛
متعهد هستیم كه نقشی به جز یك دولت هوشمند، تسهیلگر و حامی كسب و كارهای فناورانه و نوآورانه حوزه انرژی بر عهده نگیریم؛
متعهد هستیم به ایده ها و راه حل های كارآفرینان و نخبگان كشور احترام گذاشته و پشتیبانشان برای اجرایی نمودن موثر آنها باشیم؛
امیدوارم در سال 97، كارآفرینان موفق كشور، حضور جدی تری در بخش انرژی داشته و تجارب ارزشمند خود را با سایر فعالان به اشتراك بگذارند.
امیدوارم در «جامعه استارتاپی حوزه انرژی»، به این دیدگاه مشترك برسیم كه «مشاركت افراد بیشتر، برای تمام افراد جامعه مفید است و مناسبات آن بازی برد و باخت نبوده و همه می توانند برنده باشند».
سال 97؛ سال متفاوتی برای استارتاپ های حوزه انرژی خواهد بود؛ انشاءالله.
*مدیر گروه انرژی های تجدیدپذیر ستاد حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com