0  |  0

شرایط جدید سربازی برای افراد کلیدی فعال در شرکت‌های دانش بنیان و فناور

شرایط جدید سربازی برای افراد کلیدی فعال در شرکت‌های دانش بنیان و فناور

سید محمد صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان یکی از مسائل اصلی در شرکت های دانش بنیان را حفظ و به کارگیری نیروهای توانمند عنوان کرد و گفت: در این رابطه موضوع انجام خدمت سربازی برای افراد اصلی مشغول در این شرکت ها مهم است؛ به‌نحوی که ممکن است با جدا شدن یک فرد اصلی، فعالیت شرکت تحت الشعاع قرار گرفته و با افت شدید مواجه شود.
دبیر کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان افزود: از آنجایی که تدوین و اجرای برنامه های حمایتی از شرکت های دانش بنیان یکی از مهمترین فعالیت های معاونت علمی و مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان است، رفع این مشکل نیز از سالهای گذشته در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: در چند سال گذشته، بنیاد ملی نخبگان شرایط انجام خدمت وظیفه تخصصی برای افراد تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان (مانند برگزیدگان المپیادها، برگزیدگان کنکور وغیره) را فراهم کرده بود.
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان و ستاد کل نیروهای مسلح، شیوه نامه‌ای با عنوان «شیونامه بهره مندی دانش آموختگان فناور از تسهیلات خدمت نظام وظیفه تخصصی» ابلاغ شد.
صاحبکار گفت: بر اساس این شیوه نامه، افراد کلیدی و کارشناسان خبره شرکت‌های دانش‌بنیان هم مانند برگزیدگان المپیادها و کنکور در صورتی که امتیاز لازم را در زمینه علمی و فناوری کسب کنند، می‌توانند از خدمات نظام وظیفه تخصصی استفاده کرده و با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و بنیاد ملی نخبگان به ستادکل نیروهای مسلح معرفی شوند
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری افزود: خوشبختانه سردار باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح توجه ویژه ای به موضوع مهارت آموزی و استفاده موثرتر از توانمندیهای سربازان دارند و برنامه های ویژه ای در تفاهم نامه مشترک معاونت علمی و فناوری و ستاد کل نیروهای مسلح در نظر گرفته شده است.
شرایط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور
صاحبکار در رابطه با تغییرات شیوه نامه در بهمن ماه سال جاری گفت: شرکت های فعال در حوزه فناوری از جمله شرکت های دانش بنیان -که مورد تأیید کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته باشند و اسامی آنها در صفحه اول سامانه www.Daneshbonyan.ir قرار دارد- و شرکت های مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، شرکت های خلاق و شرکت های معرفی شده از سوی نهاد های توسعه فناوری و نوآوری که از سوی مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان تایید میشود، می‌توانند کارشناسان برتر خود را برای استفاده از این تسهیلات معرفی کنند
همچنین شرکت‌های متقاضی باید حتماً دارای اظهارنامه مالیاتی باشند و کالاها و خدمات دانش­‌بنیان خود را بر اساس اطلاعات اظهارنامه مالیاتی به فروش رسانده باشند.
شرایط افراد متقاضی
صاحبکار درباره شرایط افراد متقاضی گفت: افراد معرفی‌شده بایدحد نصاب امتیاز علمی و فناورانه را کسب کنند و این افراد باید دانش‌آموخته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد یا دکترای تخصصی باشند و بیش­از سه سال از تاریخ دانش­‌آموختگی آنها نگذشته باشد. البته دانشجویان دورۀ دکترای تخصصی که از پیشنهاد رساله دکتری خود با موفقیت دفاع کرده باشند، نیز مشمول مزایای این طرح می­‌شوند
وی ادامه داد: فرد معرفی‌شده باید در حال حاضر به‌صورت تمام‌وقت در شرکت دانش­‌بنیانِ مورد نظر مشغول به فعالیت باشد و برای دست‌­کم سه ماه اخیر، سابقه بیمه پرداختی در شرکت داشته باشد.
سهمیه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور
صاحبکار گفت: هرکدام از شرکت‌های دانش‌بنیان که دارای فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی باشد، می‌توانند یک نفر را به‌عنوان سهمیه خود معرفی کنند و به‌ازای هر 300 میلیون تومان فروش مندرج در اظهارنامه مالیاتی و یا هر 5 نفر نیروی انسانی شاغل بیمه‌شده، می‌توانند یک نفر دیگر را به‌عنوان سهمیه خود معرفی کنند. لذا یک شرکت با فروش بیش از (300) میلیون تومان، می‌تواند 2 نفر را به‌عنوان سهمیه خود معرفی کند.
وی افزود: البته معرفی این افراد از سوی شرکت‌ها به‌هیچ‌وجه به‌معنای استفاده فرد از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی نیست و این فرد باید توانمندی‌ علمی و پژوهشی را برای اجرای موفق پروژه پژوهشی در دستگاه‌های دفاعی و دولتی داشته باشد و امتیاز لازم را در حوزه علمی و فناورانه کسب کند.
فرآیند ارائه تقاضا و پیگیری
صاحبکار گفت: برای استفاده افراد فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور از تسهیلات نظام وظیفه تخصصی، هیچ نیازی به مراجعه حضوری فرد یا ارائه تقاضای مکتوب به معاونت علمی و فناوری نیست و فرد متقاضی باید اطلاعات خود و شرکت متبوع خود را در سامانه Soraya.bmn.ir ثبت و به‌صورت الکترونیکی مراحل آن را پیگیری کند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com