0  |  0

ابلاغ «برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق»

ابلاغ «برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق»

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از ابلاغ «برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» خبر داد.
پرویز کرمی گفت: با توجه به‌ضرورت حفظ و ارتقا زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور «آیین‌نامه اجرایی برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» توسط معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ابلاغ شد.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: انتظار می‌رود با تعامل بخش‌های مختلف معاونت علمی و فناوری، کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان، همچنین پارک فناوری پردیس معاونت علمی به‌عنوان دبیرخانه شبکه نوآوری شهر تهران در ارائه خدمات متناسب برای توسعه زیست‌بوم و ارتقا کسب‌وکار شرکت‌های خلاق و امور اجرایی دبیرخانه اجرایی، این برنامه قدرتمند پیش رود.
کرمی بیان کرد: در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و تدابیر مقام معظم رهبری، ایجاد و ارتقا زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کسب و کارهای نوین و کارآفرینی به‌منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، یکی از محورهای اصلی معاونت علمی بوده است.
رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی گفت: در چند سال گذشته با اجرایی سازی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان تسهیل‌گری و حمایت‌های مناسبی از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عمل‌آمده و در شرایط فعلی بیش از سه هزار شرکت دانش‌بنیان که عمدتاً در صنایع و حوزه‌های مبتنی بر دانش و فناوری پیشرفته فعالیت دارند تأیید صلاحیت شده‌اند. این شرکت‌ها از نظر اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و همچنین اشتغال نیروی انسانی تحصیل‌کرده در حال گسترش هستند.
وی خاطرنشان کرد: در کنار شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در جامعه و مراکز علمی و دانشگاهی، بخش دیگری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها که عمدتاً در صنایع فرهنگی و نیز خدمات نوین و کسب و کارهای مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند، با کمک و مساعدت معاونت علمی در این زیست‌بوم ظهور و بروز کرده و در حال رشد هستند.
به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، جوهره رشد این شرکت‌ها بر نوآوری و خلاقیت برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل‌های نوین کسب‌وکار در سطح بازارهای هدف استوار است و لزوماً در مراحل شکل‌گیری و رشد، مبتنی بر پژوهش و توسعه فناوری‌های پیشرفته نیستند.
کرمی افزود: این حوزه به دلیل ماهیت عمدتاً خدماتی، پتانسیل‌های زیادی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور دارد. بر این اساس در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری، سال «حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی» نام‌گذاری شد، آیین‌نامه اجرایی «برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق» ابلاغ و توسط ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی به عنوان دبیرخانه این برنامه به مرحله اجرا می‌رسد.
به گفته کرمی، شرکت‌های خلاق به شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی نوآوری اطلاق می‌شود که یا در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول به فعالیت بوده یا الگوهای نوین کسب‌وکار (عمدتا IT محور) را در ارائه محصولات و خدمات خود به کار گرفته باشند.
رئیس مرکز ارتباطات واطلاع‌رسانی معاونت علمی، خدمات موضوعی این برنامه را شامل حمایت از ایجاد باشگاه‌های تخصصی متشکل از هر خوشه تخصصی شرکت‌های خلاق به‌منظور نیازسنجی و پیگیری تأمین زیرساخت‌ها و رفع موانع کسب‌وکار و توسعه‌ای آنها عنوان کرد.
کرمی در خصوص دیگر خدمات برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق گفت؛ حمایت از مشارکت با نهادها و صندوق‌های خطرپذیر از طریق تقویت سازی، تأمین مالی و سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی، جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی برای دسترسی آسان شرکت‌های موضوع برنامه به خدمات آنها، تسهیل استفاده کسب‌وکارهای نوآور از فضاهای کاری در اختیار بخش عمومی یا دولتی برای ارائه خدمات و محصولات و بهره‌مندی از ظرفیت‌های تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و شهرداری برای استقرار در پهنه‌های شهری، از دیگر خدمت این برنامه است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری مهر
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com