1  |  6

آمیخته بازاریابی «5P» راهی برای بهبود کسب‌ و کارهای خانگی‌

آمیخته بازاریابی «5P» راهی برای بهبود کسب‌ و کارهای خانگی‌

اگر صاحب یک کسب و کار خانگی هستید، احتمالا چالش پیش روی شما در ارائه محصولات یا خدمات‌‌تان این است که چگونه مردم را به خرید و پرداخت هزینه ترغیب کنید. در واقع باید دیگران را در مورد محصول یا خدمات‌تان آگاه کنید. بازاریابی مؤثر نیاز به درک مفاهیم کلیدی و چگونگی استفاده از آن‌ها برای رسیدن به بازار هدف دارد. این مفاهیم بخشی از آمیخته بازاریابی هستند.

آمیخته بازاریابی ترکیبی ازعناصری است که در ترویج و ارائه محصولات و خدمات‌تان به مشتریان نقش دارند. در اصل، مفهوم آمیخته بازاریابی؛ عرضه محصول یا خدمت در مکان مناسب، در زمان مناسب و با قیمت مناسب است.

عناصر آمیخته بازاریابی:

به طور سنتی، عناصر آمیخته بازاریابی با 4P شناخته شده‌است، البته اخیراً یک P پنجم نیز به آن اضافه شده است.

4P اصلی بازاریابی عبارت‌اند از:

محصول (Product): این مورد شامل محصولات یا خدماتی می‌شود که به مشتریان‌تان ارایه می‌دهید که از جمله آن‌ها می‌توان به ویژگی‌های فیزیکی، کارکرد و کاربرد، وجه تمایز این محصولات با رقبا و مزایایی که ارایه می‌دهند، اشاره کرد.

قیمت (Price)‌: چگونه محصول یا خدمات‌تان را قیمت‌گذاری کنید تا قیمت شما درعین‌حال که رقابتی باقی می‌ماند، برای شما امکان سودآوری خوبی را فراهم کند.

توزیع (Place): منظور مکان و موقعیتی است که محصولات یا خدمات‌تان را در دسترس مشتریان قرار می‌دهید و به فروش می‌رسانید.

ترفیع (Promotion): این مورد شامل روش‌هایی است که برای ایجاد ارتباط بین ویژگی‌ها و مزایای محصول‌تان با مشتریان هدف به‌کار می‌گیرید.

  «مفهوم آمیخته بازاریابی؛ عرضه محصول یا خدمت در مکان مناسب، در زمان مناسب و با قیمت مناسب است.»  

بعضی از نظریه‌پردازان بازاریابی، عنصر پنجمی را به آمیخته بازاریابی افزوده‌اند:

کارکنان: این مورد نشان می‌دهد که چگونه مهارت شما و کارکنان‌تان در ارایه خدمات می‌تواند باعث تمایزتان از رقبا ‌شود.
marketing mix 5p

از آمیخته بازاریابی برای ایجاد کسب‌وکار خانگی‌تان استفاده کنید:

هرچند فعالیت‌هایی نظیر«تجزیه و تحلیل SWOT» و «نوشتن طرح کسب‌وکار»، می‌تواند به‌صورت انتزاعی به رشد کسب‌وکارتان کمک کند، اما اجرایی ساختن آن در دنیای واقعی کمی متفاوت است. آمیخته بازاریابی، کارآفرین را به تحقیق و برنامه‌ریزی درباره استراتژی‌های بازاریابی تشویق می‌کند.

در ادامه بررسی می‌کنیم که چگونه هر کدام از عناصر آمیخته بازاریابی می‌تواند به ایجاد و رشد کسب‌ و کار خانگی‌تان کمک کند:

محصول: فراتر از آنچه شما انجام دادید، لازم است توجه ویژه‌ای به مزایای محصول یا خدمات‌تان و مصرف‌کنندگانی که قرار است این مزایا را دریافت کنند، معطوف کنید. این موضوع به معنی ایجاد گزاره فروشی منحصربه‌فرد و تعریف بازار هدف‌تان است. به‌عنوان‌مثال، اگر شما در حال فروش خدماتی برای کاهش وزن هستید، چه مزایایی (سلامت، انرژی بیشتر و ...) را به مشتریان خود ارائه می‌دهید؟ و افراد ایده‌آل برای دریافت این خدمات و مزایا چه کسانی هستند؟ (خانم‌هایی که به تازگی صاحب فرزند شدند، افراد میانسال و ...)

قیمت: قیمت‌گذاری می‌تواند منطقی و در عین حال زیرکانه انجام شود، زیرا شما نیاز دارید تا برای ارزشی که ارائه می‌دهید،‌ هزینه مواد‌اولیه، زمان، سربار و ... را محاسبه کنید؛ اما لازم است علاوه بر میزان سود خودتان به قدرت خرید مشتریان نیز فکر کنید. اگر مشتریان قیمت کالای شما را گران تلقی کنند و آن را مستحق پرداخت پول ندانند، تنها خریدار کالاهای‌تان خودتان خواهید بود.

توزیع: مشتریان کجا می‌توانند محصولات و خدمات شما را پیدا و دریافت کنند؟ این موضوع بسیار مهم است، بیایید به شکل دیگری به آن نگاه کنیم: اگر کالایی مصرفی با قیمت منطقی دارید، فروشگاه‌های اینترنتی گزینه مناسبی هستند. اما اگر کالایی لوکس عرضه می‌کنید، باید در جایی قرار بگیرد که کیفیت و اعتبار را به مشتریان القا کنید.

ترفیع: باید از تمام اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده‌اید، استفاده کنید. شما محصول‌تان را می‌شناسید، می‌دانید چه کسی از آن استفاده خواهد کرد، بهترین قیمت برای فروش آن را تعیین کرده‌اید و اکنون زمان آن است که این محصولات و خدمات را به فروشگاه منتقل کنید. ترفیع مرحله‌ای است که باید همه چیز را در مورد بازار، پیامی که مشتری را به کالا یا خدمت مجذوب کند و تعیین بهترین روش برای ارائه این پیام (تبلیغات، رسانه‌های اجتماعی، مصاحبه‌ها و غیره) مشخص کنید.

مؤثرترین روش‌های بازاریابی بر پیام و مکان تمرکز دارند. به‌عنوان‌مثال، اگر شما در حال فروش محصولاتی برای کاهش وزن هستید و بازار هدف شما مادرانی هستند که فرزندان کوچک با اضافه‌وزن دارند، باید پیامی داشته باشید که به‌طور خاص درباره از دست دادن وزن بچه‌ها صحبت کند و در جایی قرار بگیرد که مادران آن را ببینند (مثلاً وبلاگ‌های مخصوص مادران).

کارکنان: شما می‌توانید همه عناصر آمیخته بازاریابی را به نوعی پشت گوش بیندازید، اما اگر کارکنان فروش شما مؤدب نباشند یا سیستم‌های خدمات مشتریان‌تان نقص دارند، عملاً فاتحه کارتان را بخوانید. امروزه مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری در مورد افرادی که با آن‌ها سروکار دارند، حساس شده‌اند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که سراغ کسب‌وکارهایی بروند که افراد شاغل در آن پاسخگوی‌شان باشند. دراینجا رسانه‌های اجتماعی بسیار مفید هستند؛ اما توجه داشته باشید که این کار فقط در صورتی انجام می‌شود که شما و کارمندان‌تان مؤدب، حرفه‌ای و پاسخگو باشید.

اگر به مبحث «آمیخته بازاریابی، marketing mix» علاقمندید،‌ مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

چرا توجه به آمیخته بازاریابی در کسب و کار مهم است؟

آمیخته بازاریابی «4P» چیست؟

معرفی عناصر آمیخته بازاریابی «4P» 

تفاوت «آمیخته بازاریابی» در محصول و خدمت چیست؟

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.thebalance.com

اینجا آمیخته بازاریابی کسب و کارتان را آسان و آنلاین طراحی کنید!

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com