0  |  0

جشنواره‌های تولید محتوای دیجیتال، زایشگاه محتوای دیجیتال کشور

جشنواره‌های تولید محتوای دیجیتال، زایشگاه محتوای دیجیتال کشور

در ایران برگزاری جشنواره‌های تولید محتوای دیجیتال توانسته است برای شناسایی و پرورش استعدادها در این زمینه کمک شایانی کند. این جشنواره‌ با حمایت بخش خصوصی و نهادهای حامی مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به زایشگاه محتوای دیجیتال کشور بدل خواهد شد و زمینه صادرات تولیدات بومی این حوزه را به دیگر کشورها فراهم می‌کند. عبور از الگوی مونتاژکاری و حرکت به سمت تولید در عرصه تولید محتوای دیجیتال امری ضروری است.
متاسفانه بخش قابل توجهی از پهنای باند کشور در اختیار سرویس‌های محتوای دیجیتال خارجی است در حالیکه این ظرفیت وجود دارد که بسترهای محتوای دیجیتال بومی از این ظرفیت استفاده کنند. در این جشنواره 200 شرکت کننده در قالب گروه‌های مختلف تولید محتوا حضور به هم رسانده بودند.
در بیشتر کشورهای دنیا، 10 تا 20 رتبه اول الکسا مربوط به وبسایت‌های آمریکایی است، اما در ایران، در میان هفت رتبه اول برتر سایت‌های پربیننده، به وب سایت‌ها و استارتاپ‌های ایرانی مانند آپارات و دیجی‌کالا می‌رسیم.
حجم بازار
در سال 2010 ارزش بازار محصولات یادگیری الکترونیک در کل جهان بالغ‌ بر 1 / 32 میلیارد دلار بوده است. بر پایه رشد 2/9درصدی، ارزش این بازار تا سال 2015 بالغبر9/49میلیارد دلار خواهد بود.
طبق این گزارش امریکای شمالی شامل ایالات متحده و کانادا بیشترین خرید محصولات و خدمات این صنعت را تا سال 2015 خواهند داشت. در سال 2010 اروپای غربی دومین بازار بزرگ برای این محصولات بود.
درواقع دو منطقه اروپای غربی و امریکای شمالی بالغ‌ترین بازار یادگیری الکترونیک را دارا هستند و به دلیل رشدیافتگی این صنعت در این مناطق، هم اکنون سرعت رشد پایینی در حدود )به ترتیب ) 7/6 و2/4 دارند.
لهستان، جمهوری چک و مجارستان رشد بالای 20 درصد را دارند و رومانی بالاترین میزان سرعت رشد را در منطقه داراست )در حدود 40 درصد (. در این میان آسیا رشد چشمگیر 4/ 28درصد را دارد و وجود فرصت‌های کسب درآمد در بعضی از کشورهای آسیایی باعث جذب سرمایه‌گذاران و تامین‌کنندگان از تمام نقاط جهان شده است.
تا سال 2015 ، آسیا دومین منطقه جهان به لحاظ حجم بازار خواهد بود و اروپا جای خود را به آسیا خواهد داد. هند بالاترین میزان رشد را در این منطقه به خود اختصاص داده است و کشورهای چین و مالزی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
البته کره جنوبی با وجود اینکه بازاری بسیار بالغ و توسعه‌یافته دارد اما هنوز رشدی معادل 9/12 درصد را تجربه می‌کند با این حال این نرخ رشد در مقایسه با بعضی از کشورهای آسیایی رنگ می‌بازد. خاورمیانه و افریقا در بلند مدت فرصت‌های درآمدی مهمی را برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان ایجاد خواهند کرد.
سال 2013 فقط نرم‌افزارهای متن باز حدود 12 میلیارد دلار بر بخش آموزش الکترونیکی در آمریکا سرمایه‌گذاری کردند و این قبیل سرمایه‌گذاری‌ها بهانه‌ای شد تا عده‌ای سال 2014 را سال تصمیم‌گیری جدی بر آموزش الکترونیکی بنامند.
بسیاری از منحنی‌های رشد در زمینه سرمایه‌گذاری و کاربری در آموزش الکترونیکی هم سال 2014 تا 2016 را نشانه گرفته‌اند. پیشبینی شده تا سال 2025 ، 85 درصد از آموزشها درجهان به‌صورت الکترونیکی باشد.
بر اساس میانگین آمارها بخش نرم‌افزار، بازی‌های کامپیوتر و نشر الکترونیک دارای بیشترین خالص ارزش‌افزوده در بریتانیا است.
اشتغال‌زایی
در بریتانیا بر اساس میانگین آمارها بخش نرم‌افزار، بازیهای کامپیوتر و نشر الکترونیک دارای بیشترین استخدام هستند. همچنین در بحث صادرات هم بخش نرم‌افزار و نشر الکترونیک و بازیهای کامپیوتری رتبه اول را داراست.
دیجیتال چیست؟
براساس دیکشنری آکسفورد، کلمه «دیجیتال» (در حوزه دیتا و سیگنال) به معنای یک سری صفرویک است. در واقع مقادیر آن به کمک وجود و یا عدم وجود ولتاژ مشخص می‌شود.
با استناد به تعریفی دیگر، دیجیتال در واقع نقطه مقابل کلمه «آنالوگ» است. ما به عنوان انسان، تصوری که از جهان آنالوگ داریم این است که تمامی اطلاعات به صورت فریز شده و به حالت اسکرین شات قرار دارند.
برای سهولت در تصور، تصاویر موجود در یک صفحه از مجله و یا روزنامه را در نظر بگیرید. یک عکس پرینت شده در واقع مجموعه‌ای است از نقاط‌سیاه و سفید اما در واقع ما به عنوان یک بیننده به جای این نقاط سیاه و سفید قادر هستیم واقعیت را اعم از نور و تاریکی و مناظر را در یک عکس دیجیتال مشاهده کنیم.
تبلت‌ها، لپتاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند همه و همه در واقع تجهیزات دیجیتالی هستند که روزانه بسیاری از کارهای خود را با آنها انجام می‌دهیم. همانطوری که کاملا واضح است در دنیای تجاری امروز اگردیجیتال نباشید و حضوری آنلاین نداشته باشید در واقع به این معنی است که در تجارت حضور ندارد.
انتشار دیجیتال چیست؟
انتشار دیجیتال در واقع به معنی رقمی کردن و تولید کردن محصولاتی است که در گذشته بر روی کاغذ و به صورت پرینت شده عرضه و تولید می‌شد. انتشار دیجیتال، «انتشار الکترونیکی» و یا "e-publishing" نیز خوانده می‌‌شود.
انتشار الکترونیکی در واقع نشر و توزیع اطلاعاتی مثل متن، اطلاعات صوتی و تصویری است. توجه داشته باشید که دیجیتال لزوما به معنای انتشار در وب سایت نیست بلکه می‌تواند رسانه هایی مثل CD، DVD و یا Blue Ray باشد.
انواع انتشار دیجیتال:
انواع مختلف انتشارات دیجیتال شامل کتاب‌های الکترونیکی؛ سی‌دی، دی‌وی‌دی و غیره؛ ایمیل‌ها و مجلات الکترونیکی؛ روزنامه‌های آنلاین؛ بلاگ‌ها؛ پادکست‌ها؛ اپلیکیشنهای موبایل؛ ویدئوهای آنلاین است.
تولید محتوا و نشر دیجیتال
آموزش الکترونیکی که شاخه ای از صنایع فرهنگی )صنایع خلاق( به شمار می‌آید، امروزه در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اگر نگاهی به تعداد همایش های بین‌المللی برگزار شده و تنوع شرکت‌کنندگان در این همایش‌ها )دستگاه‌های حکومتی، تولید کنندگان محتوا، اپراتورهای مخابراتی، شرکت‌های آی تی و نرم‌افزاری و بیاندازیم، به اهمیت این صنعت چه از دید نتایج آموزشی و چه از دید بازار و درآمدزایی آن پی خواهیم برد. مانند سایر صنایع خلاق، نیاز به سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار کمتر از صنایع دیگر است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com