0  |  0

چطور می‌توانید مربی خودتان در مسیر کارآفرینی باشید؟

چطور می‌توانید مربی خودتان در مسیر کارآفرینی باشید؟

یک کارآفرین اجتماعی داستان موفقیت خود را با تجسم راهنمایی گرفتن از مؤسس از نمونه‌های بارز کارآفرین موفق به سرانجام رسانده. وی معتقد است؛ این روش نوعی درمان روحی به نام تجسم را شامل می‌شود که در طول مسیر کاری، کمک زیادی به او کرده است. او در زمان‌هایی که در کسب‌وکار با چالش روبه‌رو می‌شد، تنها به تصویرسازی از کارآفرین موفق؛ درگوشی تلفن همراه خود می‌نگریست و در ذهن خود، از او راه‌حل درخواست می‌کرد. با این کار، در ذهن خود به تفکر استراتژیک برای حل مشکل می‌پرداخت و همیشه راه‌حل‌هایی جدید پیدا می‌کرد.
ارزش تجسم را درک کنید
راشل کانا، یک کارآفرین اجتماعی؛ در زمان شروع کسب‌وکار اجتماعی جدیدش، با مشکلات متعددی روبه‌رو بود. او تجربیات متعددی در راه‌اندازی استارتاپ داشت و پس از مدتی تصمیم گرفت به حرفه‌ی خودش یعنی درمان بازگردد. در آن زمان او ارتباطات خاص و توانایی پیدا کردن مربی (منتور) مناسب برای پیشرفت شخصی نداشت. به همین دلیل راشل به سبک درمانی شبیه به هیپنوتراپی )درمان از طریق هیپنوتیزم) روی آورد.
هیپنوتراپی به زبان ساده از خاطرات خوب گذشته و احساسات دخیل در آن‌ها برای درمان وضعیت حاضر استفاده می‌کند. راشل به‌منظور استفاده از این روش، تصویری از برانسون" کارآفرین موفق ازنظر وی" را درگوشی تلفن همراه خود ذخیره کرده است و در مواقع رویارویی با چالش‌ها، با این تصویر صحبت می‌کند. او در ذهن خود تصور می‌کند که در مقابل برانسون نشسته است و از او کمک می‌خواهد. سپس خاطرات خوب و موفقیت‌های گذشته را به یاد می‌آورد و احساسات آن زمان را در ذهن خود وارد می‌کند.
با این تکنیک، راشل راه‌حل موردنظر را پیدا می‌کند و پس‌ازآن، جلسه‌ی خیالی با برانسون را مانند یک جلسه‌ی واقعی ترک می‌گوید. او بااحساس قدردانی توأم با کنجکاوی و هیجا‌ن‌زدگی، جلسه با برانسون را ترک می‌کند
به تعریف ساده، تصویر فرد موفق یا هر تصویر الهام‌بخش دیگری، شمارا به یاد موفقیت‌های گذشته و تصمیمات آن زمان می‌اندازد. این تصویر از شما می‌پرسد که در آن زمان چه‌کاری انجام می‌دادید و بدین ترتیب، استراتژی‌های موفق گذشته را به یاد شما می‌آورد.
مربی خیالی نیز باید با دقت انتخاب شود
به‌عنوان مثال، راشل برای مربیگری به دنبال فردی بود که او را در تمام چالش‌های روزمره از انتخاب همکار تا پرداخت بدهی‌ها و جذب سرمایه‌گذار همراهی کند. فردی که استقامت بالایی در مسیر کسب‌وکار داشته است و توانسته محصولی را از دل هیچ، بسازد. در نتیجه، برای حل هر مشکل و چالشی، می‌توان فردی با تجربیات مشابه را به‌عنوان مربی تجسمی انتخاب کرد. به‌عنوان مثال، اگر یک کارآفرین زن هستید، می‌توانید از تصویر یک چهره‌ی موفق در این زمینه یا حتی بازیگری با نقش مشابه در فیلم‌های مشهور استفاده کنید تا در مواقع نیاز، مسیر صحیح را به شما یادآوری کند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com