2  |  2

انواع شراکت در کسب و کار

انواع شراکت در کسب و کار

شراکت در کسب و کار به معنای گردآمدن مجموعه‌ای از افراد برای تحقق هدفی تجاری است که هر یک از آن‌ها بخشی از کسب‌وکار را برعهده‌ می‌گیرند. رابطه میان شرکا، وظایف آنان در مقابل یکدیگر و وظایف‌شان در قبال کسب‌وکار در توافقنامه مشارکت معین می‌شود.

هر یک از شرکا، سهامدار یا سرمایه‌گذار کسب‌وکار است. معمولاً سهم هر شریک از سود و زیان مشارکت براساس سهم فرد از مالکیت محاسبه می‌شود. اصطلاح «مشارکت» در طول سال‌ها تغییر کرده است، زیرا افراد با هدف بهبود بخشیدن به کسب و کارهای قدیمی، ویژگی‌های جدیدی را وارد روابط مشارکت کرده‌اند. مشارکت‌های جدید برای حل مسائل مربوط به مسئولیت هر یک از شرکا ایجاد شده‌اند.

در این مطلب با سه نوع از رایج‌ترین انواع شراکت‌های کاری آشنا می‌شویم. احتمالا این موارد شما را در تشخیص اینکه کدام‌یک از انواع شراکت‌ها برای‌ کسب و کارتان مناسب‌تر است،‌ یاری می‌کند:

مشارکت عمومی:

مشارکت عمومی؛ شراکتی است که تنها با همکاری شرکای عمومی صورت می‌گیرد. هر شریک در مدیریت کسب‌وکار شرکت می‌کند و مسئولیت تعهدات کسب‌وکار را بر عهده دارد. اگر شریکی مرتکب خطایی شود و مورد قضاوت و محاکمه قرار گیرد، همه شرکا مسئول هستند.

انواع شراکت در کسب و کار

مشارکت محدود:

مشارکت محدود، شامل شرکای عمومی و شرکای محدود می‌شود. در این نوع شراکت، شریک محدود، در مدیریت امور روزمره دخل و تصرفی ندارد و مسئولیتش محدود است. در واقع شرکای محدود،‌ سرمایه‌گذارانی هستند که اغلب تمایلی به مشارکت در مواردی به جز سرمایه‌گذاری و دریافت سود سهام، ندارند.

مشارکت تضامنی با مسئولیت محدود:

مشارکت تضامنی با مسئولیت محدود (LLP) متفاوت از «مشارکت محدود» و «مشارکت عمومی» است. اما نوع شراکت در آن به شرکت‌های تضامنی محدود(LLC) نزدیک است. توجه داشته باشید؛ در «مشارکت تضامنی با مسئولیت محدود» تمام شرکا مسئولیت محدود دارند. همان‌طور که در شرکت تضامنی محدود، همه شرکا مسئولیت محدودی در قبال خطاهای سرزده (مثل: نادیده گرفتن، غفلت، بی‌کفایتی یا سوءاستفاده) از سوی همکاران یا دیگر کارکنان دارند؛ در LLP هم وضع به همین صورت است. هر کدام از شرکایی که در معرض اتهام برای اقدامات غیرقانونی یا سوء‌استفاده قرار گیرند؛ شخصاً مسئولند و مسئولیتی متوجه شرکای دیگر نیست.

مطالب پیشنهادی «مدیراینفو» برای مطالعه بیشتر درباره «شراکت در کسب و کار»:

۹ سؤالی که قبل از تعهد به شریک تجاری‌تان باید بپرسید
مزایا و معایب شراکت در کسب و کار

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.thebalance.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com