0  |  6

چگونه کسب و کار خانگی‌مان را توسعه دهیم؟

چگونه کسب و کار خانگی‌مان را توسعه دهیم؟

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشدMBA) 

برگرفته از سایت entrepreneur.com 

شاید برای فردی بلندپرواز که مالک کسب‌و‌کار خانگی‌ست، رساندن کسب‌و‌کارش به رشد و سودآوری، کمی خسته‌کننده باشد. راه‌اندازی کسب و کار خدماتی یک یا دو نفره، بدون هزینه‌هایی مثل اجاره، دستمزد کارمند، هزینه انبارداری و ... ممکن است در ابتدا روش خوبی برای کسب درآمد به نظر برسد؛ ولی رفته رفته با افزایش مشتریان، از آنجایی که مالکان کسب و کار خانگی نتوانسته‌اند برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند، معمولا قربانی موفقیت خودشان می‌شوند. آنها یا مجبورند خودشان به‌تنهایی همه چالش‌ها و مشکلات‌شان را به‌دوش بکشند، یا زمان و پول‌شان را صرف استخدام نیروی کمکی کنند. که در این‌صورت نتیجه سودشان کاهش خواهد یافت. خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد تا بتوانید بدون از دست دادن سود و آرامش‌، کسب و کار خانگی‌تان را توسعه دهید.

با استفاده از مراحل زیر، می‌توانید در کسب و کار خانگی خود به موفقیت شخصی و حرفه‌ای دست یابید:

1 .روی خدمت یا محصولی خاص تمرکز کنید، به بازاریابی، فروش و تبلیغ آن بپردازید، هرکاری که می‌توانید انجام دهید تا فروش آن را افزایش دهید:

با اینکه ممکن است وسوسه شوید کار همه‌ی افراد را خودتان انجام دهید، ولی تمرکز روی یک یا دو محصولی که به خوبی از عهده‌‌ی اجرایش برمی‌آیید، کم‌ریسک‌تر و پرسودتر است.

2 .خط تولیدتان را توسعه دهید، به‌گونه‌ای که بتوانید محصولات و خدمات تکمیلی ارایه دهید:

وقتی محصول موردنظر مشتریان‌ را تولید می‌کنید، موارد جانبی و هرآنچه به آن محصول مربوط می‌شود را نیز در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود به خط تولیدتان تنوع ببخشید. در این صورت نه‌تنها مشتریان حق انتخاب بیشتری پیدا می‌کنند، بلکه خرده‌فروشانی که به جای یک محصول، انبوهی از محصولات را خریداری می‌کنند نیز بیشتر جذب محصولات‌تان می‌شوند.

3 .روش‌هایی جدید برای افزایش فروش به مشتریان فعلی‌تان پیدا کنید:

این کار بسیار ارزان‌تر از یافتن مشتریان جدید است. حتی اگر نتوانید خط تولیدتان را توسعه دهید، با فروش محصولات یا خدمات فعلی به مشتریان فعلی، می‌توانید درآمدتان را افزایش دهید. روشی ساده برای انجام این کار، تخفیف‌های حجمی است.

اگر هزینه‌ی تولید محصولات‌تان اندک است، شانس خرید بیشتری به مشتریان خود بدهید. مثلا به آنها بگویید می‌توانند یک تی‌شرت بخرند و دو تی‌شرت ببرند، در این صورت بدون از دست دادن سود قابل توجه، میزان فروش‌تان را افزایش داده‌اید.

روش رایج دیگر این است که می‌توانید به مشتریان وفادارتان جایزه بدهید. مثلا می‌توانید کارتی به آنها هدیه دهید که با آن به ازای هر 10 محصولی که می‌خرند، یک محصول رایگان دریافت کنند. کسب و کارهای خانگی می‌توانند از این روش رایج به نحوی موثر استفاده کنند.

مشاغل خانگی موفق

4 .برای پیش‌برد کسب و کار خانگی‌تان، فردی مناسب را استخدام کنید (کارمند، فریلنسر، کارآموز، پیمانکار مستقل یا حتی فرزندان‌تان)

این کار باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های نقدی می‌شود. در این صورت شبکه‌ی بزرگی از افراد بااستعداد را تشکیل داده‌اید که احتمالا دسترسی تمام وقت به آنها میسر نبوده است.

5 .برای کسب و کار خانگی‌تان وب‌ سایتی راه‌اندازی کنید، شرکت‌تان را تبلیغ کنید و محصولات‌تان را آنلاین بفروشید.

با وجود بستر اینترنت، دیگر لازم نیست برای رسیدن به مشتریان‌تان، یک مغازه در دل بازار داشته باشید. برای فروش محصولاتی خاص مثل کتاب‌های کمیاب، کلکسیون‌ها و غذاهای لذیذ، می‌توانید با یک فروشگاه مبتنی بر وب، به میلیون‌ها مشتری در سراسر جهان دست یابید. می‌توانید این کار را بدون هزینه‌های اجاره، هزینه آب و برق یا جمع‌آوری زباله انجام دهید. شاید در گذشته ایجاد وب‌سایت به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، مهارت‌های برنامه‌نویسی و طراحان باتجربه‌ای نیاز داشت، ولی اکنون وب‌سایت‌های آماده با هزینه‌ای معقول و بدون نیاز به دانش فنی، در دسترس افراد قرار دارند.

6 .برای ارتقای کسب و کار خانگی‌تان، به نیروهایی از کسب و کارهای دیگر بپیوندید.

همکاری با شرکتی در صنعت مرتبط با کسب و کارتان، یکی از ارزان‌ترین و راحت‌ترین شکل‌های بازاریابی است.  مثلا اگر محصول شما آب‌معدنی است، می‌توانید باشگاه ورزشی نزدیک به محل زندگی‌تان را متقاعد کنید، محصولات شما را با تخفیف به اعضای خود بفروشد.

7 .بازارهای دیگر را هدف قرار دهید.

اگر محصولات‌تان را به نوجوانان می‌فروشید، بازاریابی در جامعه‌ی دانشجویان را نیز آغاز کنید. اگر محصول شما برای مادران شاغل است، شاید با کمی اصلاحات بتوانید آن را به مادران خانه‌دار نیز عرضه کنید. استراتژی دیگر این است که خدمت یا محصول‌تان را به خرده‌فروشی‌ها داده و از آنها بخواهید محصول‌تان را به‌صورت عمده بفروشند. به‌عنوان مثال اگر کسب و کاری هستید که در زمینه‌ی تهیه غذا فعالیت می‌کند، می‌توانید با مغازه‌های محلی تماس بگیرد و از آنها بخواهید محصولات‌تان را به‌صورت عمده بفروشند. بااینکه پولی که از فروشندگان مغازه‌ها دریافت می‌کنید کمتر خواهد بود(زیرا فروشندگان باید قیمت آن محصولات را افزایش دهند تا خودشان هم سود کنند)، ولی در عوض شما هم محصولات بیشتری خواهید فروخت و پول نقد مناسبی به‌دست خواهید آورد.

کسب و کار خانگی موفق

8 .از روش‌های جدید بازاریابی کمک بگیرید، از طریق خبرنامه‌های ایمیلی یا تدریس در دوره‌های آموزشی، برای کسب و کارتان بازاریابی کنید.

به‌منظور بازاریابی برای کسب و کار خانگی‌تان نیاز نیست پول زیادی صرف تبلیغات در روزنامه‌، نشریات زرد یا رادیو و تلویزیون کنید. تکنیک‌های بازاریابی مردمی با هزینه‌ی بسیار کمتر، معمولا موثرتر عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال ارسال خبرنامه‌ی هفتگی روش خوبی است تا نام خود را به گوش مشتریان بالقوه و جدیدتان برسانید. می‌توانید خبرنامه‌ی خود را از طریق ایمیل و با استفاده از قالب‌های آنلاین و سیستم‌های ارسال خودکار برای مخاطبان‌تان بفرستید.

9 .کسب و کار خانگی‌تان را از منزل به مکانی دیگر توسعه دهید.

می‌توانید فضای اداری مناسبی را در مراکز رشد اجاره کنید. مراکز رشد، اغلب وسایل اتاق‌های کنفرانس، خدمات پذیرایی، اینترنت پرسرعت و پشتیبانی فنی را در قبال دریافت هزینه‌ی ماهیانه، به مالکان کسب و کارهای خانگی ارائه می‌کنند.

10 .کسب و کار خانگی‌تان  را به یک حق امتیاز یا فرصت کسب و کار تبدیل کنید.

با اینکه اکثر کسب و کارهای خانگی کوچک باقی می‌مانند، کسب و کار خانگی شما این پتانسیل را دارد که از طریق حق امتیاز، صدور مجوز و عمده‌فروشی، رشد کند. سوالات کلیدی که باید از خود بپرسید این است که: آیا می‌توانید کسب و کار خانگی‌تان را به قالبی تبدیل کنید که کس دیگری بتواند آن را اداره کند(یک حق امتیاز)؟ آیا محصول یا خدمتی استاندارد دارید که دیگری بتواند بارها آن را به فروش برساند(یک فرصت کسب و کار)؟

 با اینکه ممکن است فکر کنید توسعه‌ی کسب و کارتان مستلزم افزایش سرمایه، استخدام کارمند، خرید تجهیزات و اجاره‌ی دفتر یا فضای انبار است، ولی اگر مجوز محصول خود را به شرکتی بزرگ با قابلیت‌های تولید و یک نیروی فروش بدهید تا برای شما  کار کنند، ریسک کمتر و سود بیشتری نصیب‌تان خواهد شد.

نمونه‌‌هایی از مشاغل خانگی موفق:

کسب و کار خانگی بانوی کارآفرین ایرانی، رقیب سرسخت باربی امریکایی!

آشپز سیار آستارایی؛ نمونه موفق کسب و کار خانگی

کارآفرینی زنان با استفاده از مشاغل خانگی

از حس خوب عروسک‌های پارچه‌ای تا رسیدن به جریان‌های درآمدی

کارآفرین موفق کشاورزی؛ جوانی که با تولید قارچ میلیاردر شد

کارآفرینی زنان با راه‌اندازی کسب و کار خانگی؛ روایت بانوی گوهر تراش

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com