0  |  2

ارائه محصول جدید به بازار در شش گام

ارائه محصول جدید به بازار در شش گام

خیلی‌ها می‌پرسند چطور می‌توانند ایده یا اختراع خود را روانه‌ی بازار کنند. اختراع‌ها بسیار متنوع هستند، از دستگاه‌های تغذیه کودک گرفته تا برنامه‌های نرم‌افزاری، غذاهای فریزشده، ابزارهای باغبانی الکترونیک، و لوازم‌جانبی تلفن همراه. اگر شما هم این سوال را دارید پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید:

اگر واقعا اختراعی دارید(یعنی چیزی که قبلا ایجاد نشده) روش ثابتی برای ورود آن به بازار وجود ندارد. یافتن نحوه‌ی وارد کردن محصول به بازار، بیشتر از اینکه به ویژگی‌ها و مزایای اختراع شما مرتبط باشد به میزان موفقیت شما مربوط است. مشتریان واقعی، اختراع‌ها را نمی‌خرند، محصولات را می‌خرند. بنابراین سعی کنید ببینید چطور می‌توانید محصولی جدید را بفروشید.

در اولین گام، باید تحقیق کنید که دیگران چطور محصولات خود را روانه‌ی بازار می‌کنند، ابزارهای موجود مثل اوراق فروش، مالکیت‌معنوی(علامت‌های تجاری، کپی‌رایت‌ها، و حق‌اختراع‌های مختلف) و بازار بالقوه برای محصول خود را درک کنید. دوره‌ها، کتاب‌ها و انجمن‌های آنلاین مختلفی برای کمک به تحقیق شما وجود دارند، ولی شما به عنوان یک مخترع بهترین کسی هستید که می‌تواند تصمیم بگیرد کدام بازار برای محصولش بهتر است.

اگر مایل نیستید وقت و انرژی خود را صرف کسب اطلاعات، بررسی فرصت و حتی پیش‌نویس کردن طرح کسب و کارتان کنید، حتی اگر پول زیادی برای سرمایه‌گذاری در پروژه دارید، ممکن است این واقعا آن چیزی نباشد که به دنبالش هستید. مخترعان معمولا فکر می‌کنند اولین گام شان در این فرایند گرفتن حق امتیاز است. گرفتن حق امتیاز به این معنی نیست که محصول شما روانه‌ی بازار خواهد شد. اگر باور این امر برای‌تان سخت است از حقوقدان یا فردی متخصص بپرسید که چند نفر از مشتریان مخترع‌شان تا به حال پولی بیشتر از هزینه‌ی حق امتیازشان کسب کرده‌اند.

محصول جدیدشش گام برای اینکه محصول خود را روانه‌ی بازار کنید:

1. یک یا دو کتاب خوب در مورد اختراع بخرید. به دنبال اختراع‌هایی بگردید که روی کسب درآمد تمرکز کرده‌اند، نه فقط روی گرفتن حق امتیاز و خواندن آن. بعد از این گام می‌توانید به سراغ پنج گام بعدی بروید.

2. تحقیقات بازار انجام دهید. محصولات موجود در بازار(هم آنلاین و هم در فروشگاه‌هایی که مشابه ایده‌ی محصول شما هستند) را شناسایی کنید. توجه داشته باشید که کدام شرکت‌ها آنها را می‌سازند و در کجا به فروش می‌رسند.

3. به پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز مالکیت معنوی(iripo) بروید تا حق امتیازهای مشابه محصول خود را یافته و مطالعه کنید. http://iripo.ssaa.ir/

4. با منابع موجودتان نمونه اولیه‌ی خوب تهیه کنید. این نمونه می‌تواند ترسیمی از یک محصول حرفه‌ای باشد که در حال تکامل است.

5. در حوزه‌ی محلی خود یا به طور آنلاین با سایر کارآفرینان در ارتباط باشید تا اطلاعات، منابع و پشتیبانی را به اشتراک بگذارید.

6. یک پیش‌نویس از یک طرح ساده‌ی کسب و کار تهیه کنید. این کار را با نوشتن مفاهیم پایه و اساسی آغاز نمایید.

از وسوسه برای انجام بسیار خوب کارتان اجتناب کنید. در مورد کسانی که مدعی هستند توانایی و دسترسی منحصر به فرد دارند تا محصول شما را روانه‌ی بازار کنند تردید کنید. تحقیق کاملی در مورد امکان‌سنجی این کار انجام دهید.

فراموش نکنید که شما بهترین کسی هستید که می‌توانید محصول تان را روانه‌ی بازار کنید، پس شروع کنید!

مترجم: طاهره منیری شریف(کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com