0  |  4

استارتاپ یا خودکشی مالی؟!

استارتاپ یا خودکشی مالی؟!

در سال 2009 وقتی گوگل را ترک کردم بیش از 100 هزار دلار در حساب بانکی‌ام داشتم. برای پس‌انداز این پول به سختی کار کردم، چون می‌خواستم یک استارتاپ راه بیاندازم.

پس از گذشت 9 سال فقط مقدار کمی از آن پول برایم مانده است. انتظار هم ندارم که از استارتاپم سودی به من برگردد.

امروزه داشتن استارتاپ مد شده و بسیار رایج است. از یک سو کار خیلی خوبی است؛ چون دنیا به نوآوری بیشتری نیاز دارد. وقتی خودتان چیزی را اجرا می کنید چیزهای زیادی هم در کنارش یاد می گیرید.

ولی لطفا هوشمندانه عمل کنید. مثل من نباشید. مشکل من ذهنیتم بود. من مطمئن بودم که استارتاپم موفق خواهد شد. واقعا از این نظر احساس امنیت می‌کردم. از این تفکر زیبا (ولی غیرمنطقی) لذت می‌بردم. ولی همه اینها موقتی بود. من وضعیت مالی خودم را جدی نگرفتم.

  «هیچ وقت فکر نکنید که با افزایش درآمد یا داشتن تعداد زیادی مشتری، می‌توانید خودتان را نجات دهید. »  

راستش صرفه‌جویی مهم نیست. بازنشستگی مهم نیست. تمام آنچه که باید روی آن تمرکز می‌کردم، «به حداکثر رساندن ارزش سهام» بود.

چند ماه بعد می‌خواهم آنچه که در 9 سال گذشته یاد گرفتم را منتشر کنم. ولی قبل از این کار خواستم یک چیز را روشن کنم: استارتاپ‌ها خیلی خطرناک هستند! من فکر نمی‌کردم اما به این وضعیت گرفتار شدم.

هیچ وقت فکر نکنید که با افزایش درآمد یا داشتن تعداد زیادی مشتری، خودتان را می‌توانید نجات دهید. ما درآمد خود را تا 25 میلیون دلار افزایش دادیم و میلیون‌ها دلار محصول خود را به مشتریان واقعی فروختیم. بیش از 90 درصد استارتاپ‌ها از بین می‌روند. همان طور که آمارها نشان می دهد، استارتاپ شما هم ممکن است به این وضع دچار شود. نابودی استارتاپ

کارهایی که آرزو داشتم انجام دهم:

  • بهبود سریع بنیان‌های مالی کسب و کارمان
  • افزایش پول کمی که داشتیم
  • بقا حتی با صرفه‌جویی بیشتر، حداقل 20 درصد صرفه‌جویی(به طور ایده‌آل 40 درصد)
  • به دست آوردن منبع درآمد دوم یا سوم

به هر حال راه‌اندازی شرکت به خودی خود بد نیست. می توان گفت یکی از ارزشمندترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید، حتی اگر شکست بخورید. ولی اگر کارمندی ساده هستید لطفا برای ثروتمند شدن تنها به سهام خود تکیه نکنید. در عوض تمرکزتان روی این باشد که امروز و به آرامی ثروتمند شوید(هر دفعه یک دلار)، مثل هر کس دیگر.

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت medium.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com