0  |  1

7 گام تا تدوین طرح و برنامه بازاریابی

7 گام تا تدوین طرح و برنامه بازاریابی

یکی از قوی‌ترین ابزارهای برنامه‌ریزی استراتژیک برای کسب و کار، «طرح بازاریابی» است. منظور از «طرح بازاریابی» انجام تمرینی در کتاب‌های بازاریابی دانشگاه نیست. طرح بازاریابی شما باید سندی ساده باشد (در بعضی موارد سندی یک صفحه‌ای) که به این سوالات پاسخ دهد: «شما که هستید؟»، «چه کاری انجام می‌دهید؟»، «چه کسی به کار شما نیاز دارد؟» و اینکه «برای جلب توجه آنها چه برنامه یا طرحی دارید؟». در واقع این کار، ترکیبی از فرایند برنامه‌ریزی و طرح اقدام تکمیل‌شده است.

برای تدوین برنامه (طرح) بازاریابی کامل، از این هفت گام ساده پیروی کنید:

گام 1 : تمرکزتان را محدود به بخش خاصی از بازار کنید

با دقیق‌ترین و محدودترین حالت ممکن، مشتری ایده‌آل‌تان را توصیف کنید، همان‌طور که او را برای منبع ارجاعی توصیف می‌کنید.

گام 2 : جایگاه کسب و کارتان را مشخص کنید

مشخص کنید بهترین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ و بازار هدف شما چه می‌‌خواهد؟ اگر پاسخ این سوال را نمی‌دانید با سه یا چهار نفر از مشتریان تان تماس بگیرید و از آنها بپرسید که چرا از شما خرید می‌کنند. به صورتی هنرمندانه پیام بازاریابی خود را تهیه کنید که به سرعت بتواند کسب و کار شما را متمایز کند.

گام 3 : محتوای بازاریابی آموزشی ایجاد کنید

تمام محتوای بازاریابی‌تان را بازبینی کنید (از وب‌سایت‌تان شروع کنید) و تمرکزتان را روی محورهای آموزشی قرار دهید. مطمئن شوید هر کلمه‌ای در محتوای بازاریابی شما گویای پیام‌ اصلی محصول‌تان بوده و روی سخنش با بازار هدف شما است.

۷ گام تا تدوین برنامه (طرح) بازاریابی

گام 4: هرگز از مشتریان بالقوه تقاضایی نکنید

مطمئن شوید که در تمام تبلیغات شما توجه به سمت ایجاد مشتریان بالقوه است. باید روش‌هایی پیدا کنید تا قبل از اینکه بفروشید آموزش دهید. بازار هدف شما باید یاد بگیرد که شما چطور خلق ارزش می‌کنید. این آموزش‌ها باید به گونه‌ای مشتریان را تحت تاثیر قرار دهد که بخواهند برای محصولات یا خدمات شما پاداش پرداخت کنند. تبلیغات‌تان باید مخاطبانی پیدا کند که از شما اطلاعات بیشتری بخواهند. سپس می‌توانید به فروش خود ادامه دهید. تمام روش‌های موجود برای نشان دادن پیام‌های آموزشی خود به بازار هدف محدودتان را تعیین کنید.

گام 5 : توجه رسانه‌ها را جلب کنید

لیستی از روزنامه‌نگارانی که صنعت یا جامعه‌ی هدف‌تان را پوشش می‌دهند تهیه کنید و با هر یک از آنها در ارتباط باشید. به‌گونه‌ای که تبدیل به منبع قابل‌اعتمادی از اطلاعات شوید. آیتم‌های جدیدی که می‌توانید در هر فصل یا در هر رویداد سال تهیه کنید را طراحی کنید.

گام 6 : منتظر ارجاع‌ها باشید

یک موتور بازاریابی ارجاع ایجاد کنید که به طور سیستماتیک بتواند هرکسی (بازدیدکنندگان) را به نوعی مشتری بالقوه تبدیل کند. شما باید یک ذهنیت بازاریابی ارجاع را در فرهنگ کسب و کارتان القا کنید.

گام 7 : با یک تقویم زندگی کنید

بعد از اینکه گام‌های 1 تا 6 را تکمیل کردید مشخص کنید که برای عملی کردن آنها باید چه کارهایی انجام دهید. سپس تقویم بازاریابی سالیانه ایجاد کنید و در آن، قرارملاقات‌های موردنیاز روزانه، هفتگی و ماهیانه را که برای پیشبرد طرح شما ضروری هستند، ذکر کنید.

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com