0  |  0

استارت‌آپ‌ها نباید در بازار داخلی محدود و محصور شود

استارت‌آپ‌ها نباید در بازار داخلی محدود و محصور شود

حسین احمدی‌کیا؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان پذیرش بالای دانشجو را یکی از اقدامات نادرست نظام‌آموزشی کشور عنوان کرد و گفت: تعداد دانش‌آموختگان و دانشجویان کشور خاصه در مقاطع تحصیلات‌تکمیلی، بیش از حد نیاز کشور است که همین موضوع سبب ایجاد مشکلات بسیاری شده است.
وی افزود: در تمام کشورهای توسعه‌یافته، دانشجو براساس نیازهای موجود پذیرش می‌شود؛ در واقع تا نیازی شناسایی و احصاء نشود، دانشجویی برای تحقیق و پژوهش در آن حوزه پذیرش نمی‌شود.
احمدی‌کیا ادامه داد: در کشور، از سویی تعدد نیازها و چالش‌ها و از سوی دیگر، تعدد نیروی‌انسانی متخصص غیرعملیاتی وجود دارد؛ در این شرایط، صنعت و بخش‌های دیگر نیازهای خود را از بیرون مرزهای جغرافیایی کشور تأمین می‌کنند و جامعۀ علمی عملاً از گردونه خارج می‌شود.
این محقق‌ مکانیک اضافه کرد: بودجه‌های تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی در مکان‌های دیگری غیر از تحقیق و پژوهش واقعی هزینه می‌شود و متأسفانه نظارت دقیقی نیز بر این موضوع وجود ندارد. در واقع، منابع مالی به اندازۀ کافی وجود دارد اما چون مدیریت و نظارت کارشناسی‌شده وجود ندارد، کشور با هدررفت این منابع مواجه است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: بسیاری از بودجه‌های تحقیقاتی صرف خرید سخت‌افزارهایی می‌شود که علم کافی برای استفاده از آنها وجود ندارد و یا اصولاً خرید آنها غیرمنطقی و غیرکاربردی است. در واقع، محتوای هزینه‌کردن منابع ارتباطی با پژوهش و تحقیق ندارد
وی با اشاره به نقش مهم استارت‌آپ در توسعۀ فرهنگ دانش‌بنیان و کارآفرینی و اشتغال‌زایی پایدار، رعایت قانون کپی‌رایت را اولین گام ترویج فرهنگ استارت‌آپ برشمرد و اظهار داشت: خوشبختانه برای فعالیت در این عرصه، بستر خوبی فراهم شده است و نهادها و مراکز بسیاری برای حمایت از این بخش و توانمدسازی ایده‌ها و طرح‌های بدیع اولیه وجود دارند. باید دانست، استارت‌آپ با پول و حمایت مالی دولت به موفقیت نخواهد رسید؛ بنابراین نیاز است بخش‌خصوصی نیز وارد این حوزه شود.
محقق‌برجستۀ مکانیک با اشاره به اهمیت بازارسازی و بازاریابی برای محصولات دانش‌بنیان، تأکید کرد: استارت‌آپ نباید در بازار داخلی محدود و محصور شود چراکه بسیاری از محصولات دانش‌بنیان در فرامرزهای کشور، مشتری و خواهان دارد. برای رسیدن به این مهم و بازارسازی بین‌المللی می‌توان از ظرفیت متخصصان و محققان غیرمقیم نیز بهره برد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: علی‌رغم همۀ مشکلات و چالش‌های موجود، بستر لازم برای فعالیت دانش‌آموختگان و دانشجویان در عرصه‌های کارآفرینی و استارت‌آپ فراهم است و اگر خود افراد تلاش کنند و مهارت خود را افزایش دهند، قطعاً در این عرصه به موفقیت خواهند رسید.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com