0  |  4

کسب‌و‌کارهای خانگی با چه چالش‌هایی رو به رو هستند؟

کسب‌و‌کارهای خانگی با چه چالش‌هایی رو به رو هستند؟

اکثر شرکت‌ها کارشان را از اتاقی کوچک، گاراژ، یا گاهی از زیرزمین خانه آغاز کرده‌اند. اگر شما هم می‌خواهید کار شرکت خود را از خانه شروع کنید باید قبل از هر چیز برای سوالات زیر پاسخ مناسبی داشته باشید: 

۱.آیا این کار قانونی است؟

در دستورالعمل‌ها و قوانین شرکت‌های آپارتمانی مشخص شده است که تا چه حد می‌توانید برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی تان، انعطاف‌پذیر باشید. حتما به این قوانین رجوع کنید.

۲.چگونه می‌خواهید خانه و محل کارتان را از هم تفکیک کنید؟

شروع هر کسب و کاری به زمان احتیاج دارد. احتمالا هفته‌ها و ماه‌های زیادی را باید به کسب و کار نوپای خود اختصاص دهید. این امر خانواده‌ی کارآفرین را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وقتی محل کارتان را به خانه می‌آورید خانواده‌‌تان را باید بیشتر از هر چیز دیگری در نظر داشته باشید.

۳.چگونه می‌خواهید تصویری حرفه‌ای از کسب و کارتان در ذهن مخاطبان ایجاد کنید؟

شاید کار کردن در خانه شما را چندان حرفه‌ای نشان ندهد. نشانی محل کار شما، خانه‌ای مسکونی است که کودک‌تان در اتاق کنار اتاق کار شما مشغول بازی است. این مسئله ذهنیت مخاطبان را در مورد کسب و کار شما تحت تاثیر قرار می دهد.

در اکثر شهرها و کشورها مقرراتی وضع شده‌اند که تا حدی اداره‌ی کسب و کار از خانه را محدود می‌سازند. با اینکه بسیاری از جوامع قوانین خود را به روز کرده‌اند و می‌دانند که کسب و کارهای مبتنی بر رایانه، مشاغل پر سر و صدایی نیستند، بعضا با اعمال محدودیت‌هایی، مانع اجرای چنین کسب و کارهایی می‌شوند.

بعضی اقدامات کسب و کارهای خانگی که با محدودیت های قانونی همراه است، عبارتند از:

حضور کارکنان غریبه در خانه‌ (اختلال در امنیت ساختمان به‌دلیل رفت و آمد افرادی غیر از اهالی ساختمان)

 استفاده‌ی تجاری از خانه به جای استفاده‌ی مسکونی(با توجه به درصد فضای مورد استفاده برای کسب و کار)

ذخیره‌ی منابع،‌ مواد اولیه یا تجهیزات مورد نیاز شرکت در انبار خانه (خطرات احتمالی برای ساختمان مسکونی) 

افزایش تردد خودرو در کوچه و خیابان‌های نزدیک محل سکونت (سخت شدن عبور و مرور برای همسایگان)

چالش های  راه اندازی کسب و کار خانگی

اگر قصد راه اندازی کسب و کار خانگی را دارید، در اولین اقدام بررسی کنید که مجاز به انجام چه فعالیت‌های تجاری هستید؟

شکایت همسایه‌ها می‌تواند مشکلی جدی باشد، زیرا ممکن است دستور توقف کارتان را دریافت کنید، در این صورت کسب و کارتان تعطیل می‌شود و مجبورید آنجا را ترک کنید. سعی کنید همسایگان را با خود همراه کنید. با پشتیبانی آنها می‌توانید محدودیت‌ها را پشت سر بگذارید.

تفکیک زندگی کاری و شخصی برای حفظ حریم روابط خانوادگی و کاری ضروری است. وقتی برای دفتر کار خانگی تان برنامه‌ریزی می‌کنید، اول از همه باید به مکان آن در خانه فکر کنید؛ گاراژ، مهمان‌خانه یا حیاط‌خلوت؟! باید در انتخاب مکان دفتر کارتان، مواردی مثل رفت و آمد خانواده و سر و صدای آنها را در نظر بگیرید. دفتر کارتان را در جایی انتخاب نکنید که کودک 4 ساله‌ تان بتواند به راحتی تلفن‌های کاری شما را پاسخ دهد.

اگر مراجعان حضوری دارید، مکانی را به عنوان دفتر کار انتخاب کنید که ورودی آن جدا از فضای منزل باشد! همیشه به تصویری که از خود در ذهن مخاطبان تان ایجاد می کنید، دقت داشته باشید. امکان دارد مشتریان در فاصله‌ای که از درب ورودی تا اتاق کار شما طی می کنند،‌ با فضای خانوادگی و مسائل خانوادگی شما مواجه شوند.  

با انجام کارهای زیر به مخاطبان‌تان نشان دهید که در کسب و کارتان جدی هستید:

۱.یک خط تلفن جداگانه برای کارتان تهیه کنید:

انتخاب خط تلفن اختصاصی برای کسب و کارتان باعث می شود، افراد هنگام تماس با منشی یا اپراتور شما صحبت کنند. این مسئله در حرفه ای نشان دادن کسب و کارتان موثر است. در واقع می‌توان هزینه‌ی خط تلفن جداگانه برای کسب و کار را توجیه کرد. تلفن کاری خود را جایی بگذارید که دور از سر و صدای خانواده باشد.

۲.به طور رسمی و حرفه‌ای به تلفن خود پاسخ دهید:

اگر سایر اعضای خانواده به تلفن‌های کاری شما پاسخ می‌دهند، مطمئن شوید که آنها کاملا رسمی و حرفه‌ای رفتار می‌کنند. با اینکه می‌توانید مانند خیلی از شرکت‌های دیگر از پیام صوتی استفاده کنید، ولی یکی از راه‌های کسب مزیت رقابتی این است که به جای پیام صوتی، خودتان یا شخصی مرتبط با کسب و کارتان به تلفن‌های کاری جواب دهد. معمولا مشتریان ترجیح می‌دهند به جای شنیدن پیام ضبط شده با یک شخص صحبت کنند.

۳.وقتی حضور ندارید برای دریافت تماس‌ها از پست صوتی استفاده کنید:

این سرویس‌ها انتخاب‌های بیشتری را در اختیار تماس‌گیرندگان قرار می‌دهند، در این صورت آنها می‌توانند شما را راحت‌تر پیدا کنند.

۴. دارایی‌های کاغذی (کارت ویزیت، بوروشور و...) باید ظاهری باکیفیت و حرفه‌ای داشته باشند:

قطعا می‌توانید نامه‌، پاکت‌نامه‌، کارت‌ ویزیت، بروشور و صورتحساب‌های شرکت را خودتان طراحی کنید، ولی اگر از کیفیت کارتان مطمئن نیستید، بهتر است از متخصص طراحی کمک بگیرید. مثلا از او بخواهید، نسخه‌ای حرفه‌ای از بروشورهای شرکت را طراحی کند. بعد از آن خودتان با استفاده از پیرینتر شرکت به هر تعدادی که خواستید از روی بروشور تکثیر کنید. توجه داشته باشید محتوای اسناد چاپی باید با محتوای ‌سایت‌تان هماهنگ باشد.

چالش های کسب و کار خانگی

۵. برای مراقبت از فرزندان‌تان از شخص دیگری کمک بگیرید:

با اینکه بسیاری از والدین در حال کار از فرزندان خود هم مراقبت می‌کنند، ولی نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با وجود کودکان در خانه بتوانید کارایی خوبی داشته باشید. بنابراین گزینه‌های دیگری را برای مراقبت از آنها در نظر بگیرید. رایج‌ترین روش‌ کمک گرفتن از بستگان‌تان است، شاید هم مهد کودک یا پرستار کودک بتوانند به شما کمک کنند.

اما راه‌حل خلاقانه‌ای وجود دارد که خیلی رایج نیست. می‌توانید با چهار یا پنج والدین دیگر که شرایطی مثل شما دارند قراردادی تنظیم کنید. به این صورت که روزانه والدین یکی از خانواده‌ها مسوولیت نگهداری از کودکان خود و چهار خانواده دیگر را برعهده بگیرد. به این ترتیب خانواده‌ها با مشارکت یکدیگر از کودکان‌شان مراقبت می کنند. این کار باعث می‌شود اگر در هفته چهار روز کار می‌کنید، در آن چهار روز، بسیار کارآمدتر از زمانی باشید که فرزندان‌تان هم در کنارتان هستند. 

۶.جلسات و ملاقات‌های کاری را در خارج از دفتر خانگی‌تان برگزار کنید:

اگر فضای کافی برای ملاقات مشتریان در دفتر کار خانگی‌تان ندارید، می‌توانید جلسات را خارج از خانه برگزار کنید. مثلا جلسات را در مکان پیشنهادی طرف تجاری یا مکان‌های عمومی مثل رستوران برگزار کنید.

۷.حرفه‌ای لباس بپوشید:

نحوه‌ی لباس پوشیدن‌تان در محل کار، بر احساس و تصور شما درباره‌ی کار تاثیر می‌گذارد. ممکن است پوشیدن لباس غیررسمی در دفتر کار خانگی‌تان برای شما چندان مطلوب نباشد.

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com