0  |  5

7 گام تا ترویج و مدیریت نوآوری در سازمان

7 گام تا ترویج و مدیریت نوآوری در سازمان

برای کارآفرینان نوآوری در اولویت است. آنها می دانند در بازار جهانی جایی برای میانجی‌گری وجود ندارد. مشتریان، از شرکت‌های کوچک و بزرگ ارایه محصولات و خدماتی را انتظار دارند که ارزان‌تر، با کیفیت‌تر و هیجان‌انگیزتر باشد. اما چگونه می توان موج نوآوری را در سازمان به جریان انداخت؟

با اجرای هفت مرحله‌ی زیر می‌توانید به سازمانی نوآور تبدیل شوید:

۱. کسب و کارتان را با تفکر رو به جلو رهبری کنید:

ترویج فرهنگ نوآوری، به کیفیت و نحوه رهبری مالک کسب و کار بستگی دارد. مدیران یا رهبران سازمان‌های خلاق باید در کارشان شور و شوق، نگاه مثبت و خوش‌بینانه، انگیزه‌ی واقعی، چشم‌انداز روشن و تفکر رو به جلو داشته باشند. رهبران باید متفکرانی شجاع و جسور باشند و به استقبال «تغییر» بروند. آنها در ترویج نوآوری نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

۲. فرهنگ نوآوری ایجاد کنید:

وقتی کارکنان انگیزه پیدا می‌کنند کارشان را بهتر انجام می‌دهند. تشویق می‌شوند؛ خارج از چارچوب فکر کنند و مرزهای محدود ذهن را درنوردند. البته برای شکوفایی تفکر خلاق باید به اندازه کافی استقلال داشته باشند. ایده‌‌پردازی کنند و به‌دنبال اجرا کردن ایده‌های‌شان باشند. درواقع اگر مدیریت محیطی باز و خلاق را فراهم کند، نوآوری هم به تدریج اتفاق می افتد.

وقتی طوفان فکری در کل سازمان جریان دارد، فرایند غربال ایده ها و انتخاب بهترین ایده، سریع‌تر و کارآمدتر از زمانی رخ می‌دهد که فقط کارمندان کلیدی درگیر این فرایند باشند. با ایجاد فرهنگ نوآوری در سازمان، قدرت را میان کارکنان تان تفویض کنید تا بتوانند خلاق و نوآور باشند.

«کارکنان‌تان را به خاطر درس‌هایی که از شکست‌های‌شان می‌گیرند، تشویق کنید. اشتباهات را تحمل کنید و انتظار شکست را داشته باشید.»

۳. تیم‌های کارآمد بسازید:

تیم‌هایی که عملکرد فوق‌العاده دارند در دنیای کسب و کار به الگو تبدیل می‌شوند. برای تشکیل تیم‌های کارآمد، نیازمندی‌های کلیدی وجود دارد که عبارتند از: وجود اعتماد بین اعضا، ساختار کارآمد تیم، اهداف شفاف، تلاش بی‌وقفه اعضا، باور به تحقق یافتن نتایج مطلوب در بلند‌مدت و .... باید امنیت و اعتماد در روابط بین اعضا موج بزند. همچنین در فضای همکاری‌ تیم‌ها باید روابط صادقانه، صمیمانه و فارغ از تشریفات اداری وجود داشته باشد.

۴. به شکست‌ها جایزه بدهید:

یکی از قوی‌ترین ابزارها برای ترویج نوآوری و خلاقیت کارکنان این است که آنها به رسمیت شناخته شوند. افراد می‌خواهند به رسمیت شناخته شوند و به خاطر نوآوری‌ها و ایده‌های‌شان پاداش بگیرند. این کار می‌تواند پیامدهای بسیار خوبی برای سازمان داشته باشد. یکی از دلایلی که کارمندان معمولا ایده‌های خود را بیان نمی‌کنند، ترس از مورد استقبال قرار نگرفتن ایده‌شان است. آنها نمی‌خواهند اگر مشکلی پیش آمد مقصر محسوب شوند.

به‌عنوان رهبر یا مالک کسب و کارتان، اشتباهات را تحمل کنید و انتظار شکست را هم داشته باشید. به کارکنان‌تان به خاطر درس‌هایی که از شکست‌های‌شان می‌گیرند، جایزه دهید. به خاطر داشته باشید، ایده‌ها از همان ابتدای امر با موفقیت اجرا نمی‌شوند.

نوآوری در سازمان

۵. رسیدگی به مشکلات مشتریان را جدی گیرید:  

سازمان‌های خلاق کارمندان را تشویق می‌کنند تا مشکلات و شکایات مشتریان را پیگیری و در بخش خدمات مشتریان به آنها رسیدگی کنند. هر شکایت یا مشکل از جانب مشتریان، این فرصت را در اختیار سازمان قرار می‌دهد که توانمندی های واقعی خود را نشان دهد و بهبودهایی مشهود در طراحی محصول یا خدمتش اعمال کند. درس‌های فراگرفته شده از تجربه پاسخگویی به انتقادات یا شکایات مشتریان باید با هر یک از کارکنان سازمان به اشتراک گذاشته شود. این کار باعث می شود یادگیری اثربخش کارکنان در سازمان به حداکثر برسد.

6.برای ارزیابی نوآوری در سازمان تان، معیار مناسب انتخاب کنید:

کارآفرین‌ها از کجا می‌دانند که نوآور هستند؟(معیار آنها برای تشخیص نوآوری چیست؟) شما و سازمان‌تان بخشی از اکوسیستم کسب و کار هستید که شامل رقبا، مشتریان و شرکای صنعت است. باید مطمئن شوید، تاکتیک‌ها و استراتژی‌های تان، شما را به جایگاه بالایی خواهند رساند. اگر در بازار جدید یا صنعت خود رهبر نیستید، باید راهنما و معیارهای مناسب انتخاب کنید. از معیارهای حیرت‌انگیزی که به جای ارزش واقعی سازمان، فقط احساس خوب در شما ایجاد می‌کنند پرهیز کنید.

7 . ساختار مدیریتی شرکت را مسطح کنید:

ساختار مدیریتی شرکت‌های نوآور، مسطح و یکنواخت است (فارغ از سلسله مراتب و تشریفات اداری). در سازمان های نوآور فرصت‌هایی برای ارتباطات باز و تشویق اعتماد به نفس فراهم است. با این حال اگر ساختار مسطح مناسب فرهنگ شرکت شما نیست، راه جایگزین این است که رهبر نوآوری در شرکت داشته باشید که بتواند توجه مدیریت را به سمت ایده‌های عالی سوق دهد.

با استفاده از این هفت استراتژی، می‌توانید در سازمان خود نوآوری را به جریان بیندازید، آن را بسنجید، بهبود بخشید و مدیریت کنید. به این ترتیب جریان مستمری از نوآوری ها در سازمان تان ایجاد می شود.

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

اگر به مبحث «مدیریت نوآوری در سازمان» علاقه‌مندید، مطالعه مطالب زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

5 توصیه‌ مهم برای مدیریت نوآوری در سازمان‌ها

سه درس در مورد نوآوری که در شرکت اپل آموختم

کارهایی که می‌توان برای نوآوری بیشتر انجام داد

بزرگ‌ترین موانع نوآوری در سازمان‌ها

نوآوری را داخل حباب محبوس نکنید!

چگونه بدون ایجاد مقاومت در سازمان نوآوری ايجاد كنيم؟

دو سوالی که قبل از راه اندازی واحد نوآوری باید پاسخ دهید

ترويج فرهنگ نوآوری در سازمان راهی برای خلق ایده‌های سودآور

نمونه‌ای از به‌کارگیری «نوآوری باز» در صنعت هتل‌داری

«نوآوری باز» چیست و چرا به یک ضرورت تبدیل شده است؟

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com