0  |  0

نقش اثرگذار نیکوکاران در حمایت از پروژه‌های نوآورانه

نقش اثرگذار نیکوکاران در حمایت از پروژه‌های نوآورانه

به گفته امیر هامونی در زمینه حمایت از ایده‌های حوزه علوم پایه می‌توان روی ساختارهایی مانند ‏Charity ‎Fund‏ یا صندوق وقف‌ کار کرد و از آنجا که ایده‌های مطرح‌شده در این حوزه بازاری نیست و در زمان کم به ‏تجاری‌سازی نمی‌رسد نمی‌توان از ساختارهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برای تامین مالی ‏آن‌ها استفاده کرد.‏
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با بیان اینکه فرهنگ کار خیر در بین مردم کشورمان همیشه وجود داشته و ریشه در سنت‌ها و باورهای دینی ما دارد، ابراز داشت: اینکه کار خیر را در حوزه‌هایی که تاثیرات ماندگارتری داشته باشد و منجر به تکثیر نیکوکاری در طول تاریخ شود، انجام دهیم بسیار پسندیده است؛ برای مثال حمایت‌ از ایده‌های جدیدی که به ایجاد اشتغال، تولید قدرت، توانمندی و ثروت در جامعه منجر می‌شود قطعا اثرات ماندگارتری خواهد داشت.
منصور غلامی ضمن اشاره به اینکه خوشبختانه تعامل دانشگاه‌ها و مراکز علمی با جامعه به جایگاه نسبتا خوبی رسیده است گفت: با افزایش دانش و بینش مردم تغییراتی در حوزه خیریه صورت‌گرفته و نگاه گسترده‌تری نسبت به امور خیریه در جامعه شکل گرفته است.
وی در خصوص جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نیز که برای دومین بار برگزار خواهد شد، عنوان کرد: دانشگاه تهران در امر حمایت از ایده‌های نو، پیش‌قدم شده است که با اطلاع‌رسانی این امر به سایر دانشگاه‌ها، آن‌ها نیز به انجام فعالیت‌هایی از این دست و حمایت از دانشجویان و صاحبان ایده تشویق خواهند شد.
ابراهیم جمیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نیز در خصوص هدف از برگزاری این جشنواره گفت: می‌خواهیم بدانیم چگونه می‌توان نقش جوانان را در اقتصاد دائمی کرد و به دنبال آن هستیم که بتوانیم اثرگذار و اثربخش باشیم.
جمیلی یکی دیگر از اهداف این جشنواره را نهادینه‌ کردن نقش نیکوکاران در حمایت از پروژه‌های نوآورانه عنوان کرد تا بتوان در این رهگذر از سرمایه‌های کشور نیز محافظت کرد.
در بخش دیگری از این نشست مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی قطعا به حوزه دانش‌بنیان کمک می‌کند، گفت: با توجه به اینکه منابع مالی دانشگاه‌ها محدود است لازم است خیرین در حتی با مبالغ کم از تمامی دانشگاه‌ها حمایت کنند.
به گفته امیر هامونی در زمینه حمایت از ایده‌های حوزه علوم پایه می‌توان روی ساختارهایی مانند Charity Fund یا صندوق وقف‌ کار کرد و از آنجا که ایده‌های مطرح‌شده در این حوزه بازاری نیست و در زمان کم به تجاری‌سازی نمی‌رسد نمی‌توان از ساختارهایی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه برای تامین مالی آن‌ها استفاده کرد.
تلاش برای راه‌اندازی صندوق وقف در بازار سرمایه
هامونی با بیان اینکه تلاش داریم با همکاری سازمان بورس صندوقی در زمینه وقف طراحی کنیم تا روی تابلو معاملات برود، گفت: از این طریق هر فردی در کشور با هر میزان کمک می‌تواند از طریق این صندوق به راحتی این کار را انجام می‌دهد.
به گفته وی این راه را بسیاری از کشورهای پیشرفته پیموده‌اند به طوری که در دنیا بسیاری از دانشگاه‌های معتبر از همین روش تامین مالی می‌کنند.
مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه تاکید کرد که دومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان نیاز به Success Story برای معرفی و شناساندن خود دارد برای مثال چند نمونه موفق در جشنواره را به عموم معرفی کنیم. از نظر وی قطعا برای رسیدن به موفقیت، اطلاع‌رسانی دستاوردهایی که از طریق جشنواره کسب شده است ضروری است.
هامونی همچنین پیشنهاد کرد همانگونه که در جشنواره‌های مهم بسیاری از کشورها از رکن حسابرس مستقل استفاده شده و حتی برندگان جشنواره نیز از سوی تیم حسابرسی اعلام می‌شوند، از همان ابتدای جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان از رکن حسابرس برای مدیریت تضاد منافع که ممکن است به وجود آید، کمک بگیریم تا همه ایده‌های خوب به جشنواره معرفی شود.
وی در پایان به اینکه اخیرا دستورالعمل تامین مالی جمعی (کراودفاندینگ) در سازمان نهایی شده است اشاره کرد و افزود: از این طریق به کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌توان برای ایده‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان تامین مالی جمعی انجام داد.
پیش از این نخستین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با همکاری و حمایت بنیاد نیکوکاری جمیلی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با هدف انگیزه بخشیدن به جوانان، شناسایی و تسهیل تجاری‌سازی ایده‌های نو، تکمیل چرخه نوآوری و تبدیل دارایی‌های فکری به ثروت در هشتم آذرماه برگزار شد.
روز جاری نیز نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عباس زارعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ابراهیم جمیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران و جمعی از استادان و پژوهشگران برتر در محل وزارت علوم تشکیل شد.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: سنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com