0  |  0

تصویب تشویق ادارات دولتی آذربایجان شرقی به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

تصویب تشویق ادارات دولتی آذربایجان شرقی به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه آذربایجان شرقی، رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: دستگاه های اجرایی در خرید طرح‌ها و پروژه های فناورانه از شرکت های دانش بنیان حمایت کنند.قراچورلو افزود: خوشبختانه اکثر شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه ها، ادارات و متخصصان این حوزه در استان با تمام توان خود فعالیت می‌کنند، ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

ابلاغ احکام ستاد انرِژی‌های تجدید پذیر استان 

وی ادامه داد: ستاد انرژی‌های تجدید پذیر استان در کنار سایر ستادهای فعال در این حوزه و در راستای عملیاتی کردن برنامه تدبیر و توسعه به فعالیت خود ادامه می دهد و تعدادی از احکام مربوطه این ستاد ابلاغ شده است.

قراچورلو با اشاره به گروه بندی اعضای این ستاد در چهار زیر گروه، افزود: اگر فعالیت ها و اقدامات عملی خوبی نداشته باشیم، این ستاد ماهیت خود را از دست خواهد داد. با توجه به گروه بندی اعضا، ماموریت ستاد، متناسب با تخصص های گروه توزیع می شود و برگزاری جلسات فردی و مستقل نیز همانند گذشته استمرار خواهد داشت.

تصویب تشویق ادارات دولتی به حمایت از شرکت های دانش بنیان

وی پیشنهاد داد که اعضای ستاد در مورد تشویق تمامی ادارت دولتی و بخش خصوصی از طریق استانداری برای خرید پروژه های فناورانه اعلام رای کنند که این مهم با موافقت حداکثری اعضا ستاد مورد تصویب قرار گرفت.

دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر آذربایجان شرقی گفت: حسب اعلام وزیر نیرو، اعتبار مربوط به خرید تضمینی انرژی های پاک افزایش یافته که در حال حاضر به ترتیب 970 تومان و 593 تومان برای انرژی های خورشیدی و بادی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، چنین سیاست هایی باعث افزایش رغبت و انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه خواهد شد.

قراچورلو با بیان اینکه عامل پسا تحریم باعث خواهد شد که بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه رفع شوند، گفت: این مهم باعث خواهد شد دیگر مشکلاتی همچون خرید قطعات دست چندم و سایر مشکلات در زمینه تهیه مواد اولیه را نداشته باشیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در این زمینه و حمایت کامل دستگاه های اجرایی از خرید طرح ها و پروژه های فناورانه، ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی می توانند از محل تبصره ماده 18 و بند " ز" بودجه هایی را برای خرید طرح ها و پروژه های فناورانه اختصاص دهند تا علاوه بر فرهنگ سازی مناسب، بتوانیم گام مهمی در جهت تشویق هرچه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان به تولید و طراحی پروژه های فناورانه برداریم.

تجاری سازی طرح های فناورانه مهم ترین هدف سومین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته

نماینده منطقه ویژه علم و فناوری در ستاد توسعه انرژی های تجدید پذیر گفت: تجاری سازی تمامی طرح های فناورانه از مهمترین اولویت ها و اهداف برگزاری نمایشگاه است که زون بندی تخصصی، برای اولین بار در کشور در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است.

ولی الفتی در جلسه ستاد توسعه فناوری های نو و پیشرفته با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه ملی فناوری های نو و پیشرفته در تبریز گفت: نمایشگاه و جشنواره ملی فناوری های نو و پیشرفته به صورت همزمان برگزار می شود که نفرات شرکت کننده در این دوره از نمایشگاه، به صورت تخصصی در حوزه مربوطه خود شرکت می کنند.

وی با بیان اینکه طرح های برگزیده در این نمایشگاه، از مزایای حمایتی خوبی برخوردار خواهند شد، ادامه داد: منطقه ویژه علم و فناوری در نظر دارد که این نمایشگاه را همه ساله به صورت ملی برگزار و حتی آمادگی دارد که در صورت وجود شرایط مناسب، این نمایشگاه را به صورت فراملی برگزار کند.

وی تصریح کرد: تجاری سازی تمامی طرح های فناورانه، از مهمترین اولویت های و اهداف برگزاری نمایشگاه است که زون بندی تخصصی، برای اولین بار در کشور در این نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده منطقه ویژه علم و فناوری در ستاد فناوری های نو و تجدیدپذیر، اظهار کرد: دستگاه های دولتی و بخش خصوصی تا 15 مهر ماه سالجاری، تمامی طرح های فناورانه خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

الفتی با تاکید بر لزوم شناخت مزایا، تهدیدات و فرصت های منطقه ویژه علم و فناوری ادامه داد: در تمامی تصمیمات خود باید به دیدگاه های علمی جهانی نیز توجه کنیم چرا که بدون توجه به این مهم و داشتن نگاه علمی نسب به آینده نمی توانیم کارهای خود را پیش ببریم.

به گفته وی طرح های توجیهی، نحوه تامین اعتبار و وظایف ساختاری باید مشخص شود و با یک برنامه ریزی خاص به سمت اهداف خود حرکت کنیم.

پژوهش های کاربردی دانشگاه ها وارد حوزه صنعت شود

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر لزوم ارتباط واقعی صنعت و دانشگاه، تصریح کرد: دانشگاه باید بتواند با ارائه پژوهش های کاربردی، ارتباط خود با صنعت را افزایش داده و صنعت نیز در حد توان به صورت عملیاتی از این طرح ها حمایت کرده و آنان را مورد استفاده قرار دهد.

مرندی، مدیر کل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تبیین طرح های مشارکتی و غیرمشارکتی در مناطق روستایی گفت: تسهیلات دولتی برای طرح های مشارکتی، سه درصد در نواحی غیر مرزی و صفر درصد در نواحی مرزی است و در طرح های غیر مشارکتی، میزان تسهیلات پرداختی، هفت درصد در نواحی غیر مرزی و 10 درصد در نواحی غیر مرزی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم استفاده بیش از پیش از توان بخش خصوصی در امر انرژی های تجدید پذیر، عنوان کرد: افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه باعث افزایش خدمات رسانی دولت نیز خواهد شد که در صورت تحقق این مهم، می توانیم حامل های انرژی را با نرخ بیشتری عرضه کنیم.

وجود 1933 دهیاری فعال در استان

وی با بیان اینکه یک هزار و 933 دهیاری فعال در استان وجود دارد که 90 درصد جمعیت روستایی استان را تحت پوش قرار می دهند، بیان کرد: آمادگی داریم برای توسعه استفاده از انرژی های تجدید پذیر در موارد مورد نیاز همکاری های لازم را انجام دهیم.

آمادگی صدا و سیما برای معرفی و تبلیغ طرح های فاخر در حوزه انرژی های تجدیدپذیر

علی عیسی زاده، قائم مقام صدا و سیما آذربایجان شرقی از آمادگی این مجموعه برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسب در حوزه انرژی های تجدید پذیر خبر داد و گفت: آماده همکاری همه جانبه با جهاد دانشگاهی استان و تمامی افراد فعال در حوزه اقتصاد دانش بنیان و انرژی های تجدید پذیر هستیم.

وی افزود: با توجه به تعداد بالای ایستگاه های صدا و سیما و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی از سیستم های خورشیدی تولید شده در جهاد دانشگاهی استفاده می کنیم.

پریسا بهلولی، کارشناس پژوهش مدیریت برنامه ریزی و بودجه سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس نیز در این جلسه با بیان اینکه سند تدبیر و توسعه منطقه آزاد ارس تدوین شده است، افزود: با تشکیل جدولی، اولویت هایی را برای این سازمان در سال های آتی آماده کرده ایم.

وی با تاکید بر لزوم جذب سرمایه گذار در زمینه انرژی های بادی گفت: در این راستا قراردادی با هزینه 110 میلیارد ریال منعقد شده که بخشی از این هزینه توسط سازمان تقبل شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه انرژی های خورشیدی اعتباری در حدود 110 میلیارد ریال برای اجرای چندین پروژه در نظر گرفته شده است.

افشین روشن میلانی، مدیر شرکت توزیع نیروی برق شهرستان تبریز از برگزاری کنفرانسی با مشارکت وزارت نیرو و وزارت نفت در تهران و در آذر ماه سال‌ جاری خبر داد و گفت: توربین‌های بادی نصب شده در عون بن علی از نظر استفاده از نیروی بادی، توجیه اقتصادی چندانی ندارند.

وی از نصب دو پکیج سلولی خورشیدی در دانشگاه تبریز و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان خبر داد و افزود: در راستای استفاده هرچه بیشتر مردم از انرژی های خورشیدی باید فرهنگ‌سازی شود و ما نیز از تمامی اشخاصی که مایل به نصب پکیج سلول‌های خورشیدی در پشت بام محل زندگی خود هستند، حمایت می کنیم.

 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری ایسنا
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com