0  |  0

گام بلند ژاپن برای کارآفرینی در ایران

گام بلند ژاپن برای کارآفرینی در ایران

او در این سفر تلاش دارد تا نظر تهران را برای تشکیل کمیته مشترک اقتصادی ویژه اجرای طرح های زیربنایی و انرژی جلب کند، تا بلکه بتواند از این طریق، بازار از دست رفته کشورش را در ایران بار دیگر احیا کند.سفر «کیشیدا» از جمله تازه ترین اقدامات چشم بادامی های شرق آسیا است که از چندی پیش تلاش گسترده ای را برای مشارکت در طرح های اقتصادی و حضور در بازار گسترده ایران آغاز کرده بودند.
کارآفرینان ژاپنی چون بسیاری از همتایانشان در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی بازار ایران را پس از توافق هسته ای وین، پرسود تشخیص داده و به صراحت از علاقمندی برای حضور در ایران سخن گفته اند. این موضوع آشکارا در گزارش های رسانه های ژاپنی نیز به چشم می خورد.
یک روز پس از آنکه گزارش سازمان تجارت خارجی ژاپن در خصوص تمایل شرکت های این کشور برای حضور در بازار ایران منتشر شد، «نیکی» از نشریات معروف ژاپنی نیز در گزارشی نوشت: علاقه شرکت های بزرگ و معتبر برای حضور در ایران همزمان با سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران، فزونی گرفته است.
در گزارش های رسانه ای ژاپن که پیشتر منتشر شده بود، بسیاری از شرکت های این کشور شرق آسیا از تحریم های علیه ایران ابراز ناخرسندی کرده بود و به دولت «شینزو آبه» گوشزد کرده بودند که این موضوع باعث شده تا آنها بازار ایران را به رقبا واگذار کنند و نتوانند در طرح های زیرساختی ایران مشارکت داشته باشند.
اکنون به نظر می رسد کارآفرینان ژاپنی تمایل بسیار دارند که در زمره نخستین گروه هایی باشند که در چنین طرح هایی در ایران حضور می یابند. به خصوص آنکه مذاکرات ایران و ژاپن در باره امضای یک توافقنامه سرمایه گذاری متقابل با سفر چندی پیش هیاتی از وزارت تجارت ژاپن به ایران فشرده تر شده است.
تلویزیون «ان.اچ.کی» ژاپن روز چهارشنبه گزارش داد: «فومیو کیشیدا» وزیر امور خارجه ژاپن دوشنبه هفته آینده (20 مهر) راهی ایران می شود تا گفت و گوها در این باره و همچنین ایجاد یک کمیته مشترک اقتصادی ویژه اجرای طرح های زیربنایی و انرژی را ادامه دهد.
آن گونه که از ظواهر امر پیدا است، شرکت «اینپکس» که بزرگترین استخراج کننده نفت در ژاپن است، یکی از چند شرکت بزرگ این کشور شرق آسیا است که برای ورود به بازار ایران لحظه شماری می کند.
این شرکت از جمله شرکت هایی بود که وقتی «دایشیرو یاماگیوا» معاون وزیر اقتصاد و تجارت و صنایع ژاپن در راس هیاتی در ماه گذشته وارد تهران شد، نمایندگانی را به همراه این هیات به ایران فرستاد.
این شرکت از اینکه به دلیل تحریم ها نتوانست کار خود را در برخی طرح های نفتی در ایران ادامه دهد، خرسند نیست و به همین سبب تلاش زیادی دارد تا دوباره جایگاهی مناسب در بازار ایران برای بدست آورد.
پایگاه اطلاع رسانی «نیکی» نوشت: که این کشور قصد دارد میزان واردات نفت از ایران را به نسبت کل واردات که بعد از تحریم به پنج درصد کاهش یافته بود، دوباره به 10 درصد برساند.
شرکت مهندسی «جی جی سی»، شرکت تجاری «میتسوبیشی هاوس» و همچنین شرکت «میتسویی» و «ایتوچو» همگی از جمله شرکت های ژاپنی هستند که نمایندگانی را برای مشارکت در طرح های زیربنایی به ایران اعزام کرده اند.
ایران اعلام کرده است که طرح هایی برای صنایع نفت و گاز به ارزش 185 میلیارد دلار دارد و ژاپن بسیار امیدوار است اجرای بخشی از این طرح ها را در اختیار بگیرد. ژاپن تا پیش از اعلام تحریم های گسترده علیه ایران در سال 2012 از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا بود و مبادلات تجاری گسترده ای با ایران داشت.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری ایرنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com