0  |  0

تبدیل علم به ثروت نیازمند مهارت‌افزایی است

تبدیل علم به ثروت نیازمند مهارت‌افزایی است

شهروز افخمی؛ عضو کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان ضمن بیان ضرورت تبدیل علم به دانش‌فنی، تجاری‌سازی علوم‌نوین را ارکان‌های مهم اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد.

وی افزود: علی‌رغم اینکه کشور در تولید علمی به دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای رسیده است، هنوز نتوانسته در کاربرد کردن این دستاوردها به نتیجه مطلوبی برسد.

افخمی با اشاره به اینکه تبدیل علم به ثروت نیازمند مهارت‌افزایی است، اظهار داشت: علم توسط محقق تولید می‌شود و از سویی احاطه بر تمام زوایای علم اولین نیاز تبدیل آن به فناوری است؛ به همین دلیل محقق بهترین فرد برای تبدیل علم به فناوری و در نهایت تجاری‎سازی و تولید انبوه است. البته خود محق نیز نباید ایزوله کار کند. در دنیای امروزی بارها مشاهده شده است تجمیع یافته‌های علمی چند پژوهشگر در چند رشته مختلف گره‌ای بزرگ از مشکلات جوامع بشری را باز می‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد: در بسیاری موارد محقق برای حضور موفق در عرصه فناوری نیازمند آموزش‌های توانمندسازی است. در برخی موارد هم نیاز است گروهی متخصص در حوزه فناوری و بازراریابی به عنوان مکمل و یا حتی کاتالیزور در کنار محقق قرار بگیرند. ترکیب تخصص این دو می‌تواند سرعت و کیفیت حرکت علم از آزمایشگاه به سمت بازار را افزایش دهد.

 نماینده مردم ملکان در مجلس اظهار داشت: تعداد بسیاری از صاحبان ایده و اختراع به لحاظ امکانات مالی و سخت‌افزاری توان تبدیل اندیشه خود به محصول خروجی را ندارند. این در حالیست که بخش قابل توجهی از این اختراعات در صورت تولید انبوه می‌تواند میلیاردها تومان ارزش‌افزوده داشته باشد. به همین دلیل حمایت از اندیشه صاحبان ایده یک ضرورت است چراکه ذهن انسان نمی‌تواند قابلیت ایده‌پردازی و خلاقیت خود را برای همیشه حفظ کند.

وی در ادامه تعامل و همکاری مجلس و دولت در حوزه علم و فناوری را مناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: تنها معیار ارزشیابی‌ها، خروجی‌های حاصله است. کشور باید بستر لازم برای عملیاتی‌کردن علم فراهم کند. در هر حوزه‌ای از علم که این بستر بوجود آمده است، محققان بومی به دستاوردهای شگرفی رسیده‌اند. 

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com