0  |  3

کسب‌و‌کار در اینستاگرام: ۵ درس برای جذب دنبال‌کنندگان بیشتر

کسب‌و‌کار در اینستاگرام: ۵ درس برای جذب دنبال‌کنندگان بیشتر

اینستاگرام یک پلتفرم رسانه اجتماعی است که از زمان معرفی آن در سال 2010 تاکنون رشد چشمگیری داشته است. در این پلتفرم کاربران عکس‌ها و ویدیوهای خود را با مخاطبین‌شان به اشتراک می‌گذارند. اینستاگرام با بیش از 500 میلیون کاربر فعالی که دارد بدون شک می‌تواند ابزار بسیار قدرتمندی در بازاریابی محسوب شود.

سال 2011 که وارد دانشگاه شدم، اینستاگرام تازه محبوب شده بود. من فقط می‌دانستم که کاربران در اینستاگرام عکس می‌فرستند و دنبال‌کنندگان‌شان هم آنها را لایک می‌کنند. وقتی در سازمان مسئول بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شدم متوجه شدم که هنگام نوشتن استراتژی‌های بازاریابی باید از اینستاگرام استفاده کنم.

امروز می‌خواهم درس‌هایی که از تجربیاتم آموختم و نحوه‌ی جذب دنبال‌کنندگان بیشتر در اینستاگرام را با شما به اشتراک بگذارم:

درس اول: یک هدف تعیین کنید

برای خودتان اهدافی تعیین کنید، حتی اگر این اهداف بسیار بلندپروازانه باشند. در این صورت، اگر همین الان هم کارتان را شروع کنید، چیزی برای سنجش خواهید داشت.

برای اینکه بتوانید اهدافی برای خود تعیین کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • سعی دارید چه کسانی را هدف قرار دهید؟ (من دانشجویان را جامعه‌ی هدفم قرار دادم.)
  • با استفاده از اینستاگرام می‌خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید؟ (من می‌خواستم در مخاطبم آگاهی ایجاد کنم)
  • در انتهای یک ماه چه انتظاراتی دارید؟ (من می‌‌خواستم افراد بیشتری رویدادهای ما را ببینند و با نام تجاری ما آشنا شوند)

بنابراین ما یک هدف تعیین کردیم، اینکه از جایگاه کنونی خودمان قصد داریم به کجا برسیم؟ من باید یک برنامه و طرح تهیه می‌کردم، ولی چون قبلا هیچ تجربه‌ای نداشتم نمی‌دانستم باید چکار کنم. باید یاد می‌گرفتم چطور در اینستاگرام دنبال‌کنندگان بیشتری به دست بیاورم و این چنین شد که درس بعدی را یاد گرفتم.

اینستاگرام و کسب و کار

درس دوم: از حساب‌ کاربری‌های مشابه یاد بگیرید

بسیاری از چیزهایی که در مورد اینستاگرام یاد گرفتم حاصل تقلید از حساب‌هایی بود که دقیقا همانطور که من می‌خواستم عمل می‌کردند. بعد از یافتن یک حساب کاربری مشابه، باید صفحه‌ی اینستاگرام را راه‌اندازی کنیم. خب حالا ببینیم درس سوم چه می‌گوید.

درس سوم: صفحه اینستاگرام‌تان را بهینه‌سازی کنید

افراد، پلتفرم اینستاگرام را جایی برای به اشتراک‌گذاری عکس‌ها و ویدیوهایی با کیفیت بالا می‌دانند. این دقیقا همان کاری است که شما باید انجام دهید. سه ثانیه طول می‌کشد تا فرد تصمیم بگیرد در یک صفحه بماند یا آن را ببندد. پس باید در ساخت پروفایل‌تان از موارد زیر استفاده کنید تا بتوانید نظر دیگران را جلب کنید:

  • استفاده از تصویری مناسب برای پروفایل
  • توضیحی در مورد بیوگرافی خودتان(چه کسی هستید و چکار می‌کنید)
  • لینک دادن به وب‌سایت خودتان
  • پست کردن حداقل یک عکس

وقتی این کارهای اولیه را انجام دادید، آماده‌ی ارسال پست در اینستاگرام خواهید بود.

  « تنها سه ثانیه طول می‌کشد تا کاربر تصمیم بگیرد در صفحه‌ای بماند یا آن را ببندد. پس باید در ساخت پروفایل‌تان دقت کافی داشته باشید»  

درس چهارم: چه چیزی پست کنید؟

اینستاگرام ابزار بسیار خوبی برای نشان دادن نام‌تجاری یا نام شرکت‌تان است. در کسب‌و‌کار، جلب توجه مخاطبین می‌تواند آنها را به وب‌سایت شما هدایت کند تا خریدی انجام دهند. بنابراین واقعا مخاطبین‌تان را درک کنید. قبل از هر چیز این سوالات را از خود بپرسید تا بدانید چه مطلبی باید پست کنید:

  • اگر جای مخاطب خود بودید دوست داشتید چه نوع تصاویر یا ویدیوهایی را ببینید؟
  • آیا مردم پست‌های مرا اسپم می‌دانند یا از آنها لذت می‌برند؟
  • اگر یک دنبال‌کننده بودید آیا به طور مداوم خواستار چنین پست‌هایی بودید؟ یا اصلا دوست نداشتید این حساب کاربری را دنبال کنید؟

در اینستاگرام پست‌های مختلفی وجود دارد از جمله پست‌های کارمندمحور، تبلیغاتی و .... مثلا در پستی که ما از آن تقلید کردیم موارد زیر را پسندیدیم:

  • آن پست مخاطبین را جذب و به هم وصل می‌کند (دانشجویان نمی‌خواهند فرصت شنیدن سخنرانی یک فرد موفق در کسب و کار را از دست بدهند)
  • آنها تشویق می‌شوند تا به نوعی با آن پست درگیر شوند و این کار برای صفحه اینستاگرام ارزش ایجاد می‌کنند.
  • آن پست از تمام مزایای هشتگ‌ها برای افزایش دسترسی در رسانه‌ی اجتماعیش استفاده می‌کند.

اکثر برندهای مهم 1.5 عکس در روز یا 3 عکس در هر دو روز پست می‌کنند. با تجربه‌ای که دارم می‌توانم بگویم، باید حداقل یک بار در روز پست ارسال کنید ولی اگر پست‌های بیشتری هم ارسال کردید هیچ اشکالی ندارد. فقط سعی کنید بین پست‌هایی که در روز ارسال می‌کنید فاصله‌ی زمانی باشد، چون در غیر اینصورت انگار به‌دنبال‌کنندگان خود اسپم ارسال می‌کنید. آخرین درسی که در ادامه می‌گویم مهم‌تر از همه است و اینستاگرام با این عامل نهایی هدایت می‌شود.

اینستاگرام و کسب و کار

درس پنجم: مشارکت

بدون مشارکت چطور می‌توانید تلاش‌های بازاریابی‌تان را کمی‌سازی کنید؟ از دیدگاه بازاریابی، هرچه مشارکت بالاتر باشد صفحه کارآمدتر است.

مشارکت = (تعداد کل لایکها + تعداد کل کامنتها)

                        (تعداد دنبال‌کنندگان)   

نرخ ایده‌آل مشارکت حدود 10 درصد است ولی بیشتر افراد انتظار دارند نرخ مشارکت‌شان در محدوده‌ی 5 درصد باشد.

این درس‌هایی که در اختیار شما گذاشتم واقعا به من کمک کردند پروفایلم را به‌عنوان یک برند مطرح کنم و در اینستاگرام دنبال‌کنندگان بیشتری به‌دست بیاورم.

سه اشتباه رایج:

1. گم کردن هدف

خیلی راحت ممکن است هدف خود را گم کنید. یک کار منجر به کار دیگر می‌شود و در نهایت به نقطه‌ای می‌رسید که فراموش می‌کنید از کجا شروع کرده‌اید.

2. درک ارزشی که می‌خواهید به دست بیاورید

وقتی می‌دانید که مخاطبین شما بین 18 تا 25 سال سن دارند و اکثرشان از اینستاگرام استفاده می‌کنند، احساس امنیت به شما دست می‌دهد. اگر در بازاری باشید که مخاطبینش اصلا نمی‌دانند اینستاگرام چیست، استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای شما مناسب نخواهد بود. اگر به هدفی که داشتید نرسیدید، به عقب برگشته و گذشته‌ی خود را بازبینی و اهداف‌تان را مجددا تعیین کنید. طبیعی است که در ابتدای کارتان، زیاد آزمون و خطا انجام دهید.

3. قرار نیست یک شبه ره صدساله را طی کنید. شما یک فرایند را پیش رو دارید

سخت‌ترین بخش اینستاگرام، احتمالا راه‌اندازی صفحه‌تان است. اگر فورا به نتیجه‌ی دلخواه نرسیدید، دلسرد نشوید. کاری که شروع کرده‌اید یک فرایند است و طی کردن آن به زمان احتیاج دارد.

اینستاگرام ابزار قدرتمندی است. اگر با استفاده از تاکتیک‌های مناسب از همان اول پایه و اساس کارتان را درست ایجاد کنید، دنبال‌کنندگان زیادی پیدا خواهید کرد و سایر نتایج موردنظرتان را هم به‌دست خواهید آورد.

نویسنده: Taha Aziz

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت blog.socialfusion.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com