0  |  0

کارآفرینی، راهبرد برون رفت از چالش بیکاری

کارآفرینی، راهبرد برون رفت از چالش بیکاری

«جمعیت ما بسیار جوان است؛ 65 درصد جمعیت ایران زیر 35 سال هستند و بسیاری از آنها امروز دانشجو هستند؛ 4 میلیون و 300 هزار دانشجو در دانشگاه های ما در حال تحصیل هستند و هر سال مقدار زیادی از این دانشجوها فارغ التحصیل می شوند و نیاز به شغل دارند؛ امسال یک میلیون و 300 هزار دانش آموز سال اول داشتیم که معنایش این است که ظرف دو دهه آینده همه اینها از دوران تحصیلات خودشان فارغ می شوند و احتیاج به شغل دارند.»
این جمله ها بخش هایی از دغدغه های رییس جمهوری در مورد معضل بیکاری است؛ معضلی که با ورود متولدان دهه شصت به سن اشتغال شکل گرفت و رکود اقتصادی سالهای گذشته، به آن دامن زد. دولت برای مقابله با این شرایط، در کنار کنترل نرخ تورم، دو هدف خروج از رکود و کاهش نرخ بیکاری را از اولویت های اقتصادی خود تعیین کرد و از بدو ورود در این مسیر گام برداشت و توانست در طول 2 سال تورم بیش از 42 درصدی را به 13 درصد، رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی را به مثبت سه درصد و نرخ بیکاری را در برخی استان ها به 10 درصد برساند.
در این شرایط، یکی از راهبردهایی که دنیا برای مقابله با بیکاری و دستیابی به رشد اقتصادی به آن سمت حرکت کرده، توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی است؛ فرهنگی که می گوید دانش آموخته های دانشگاه ها به جای اینکه منتظر آگهی های استخدام دستگاه های دولتی باشند و هر روز آینده خود را در صفحه های آگهی استخدام ها جستجو کنند، می توانند با ایده هایی نو و شناسایی فرصت های جدید با بسیج منابع، به ایجاد کسب و کار مبادرت بورزند.
جشنواره کارآفرینی علامه طباطبایی بعنوان نخستین رویداد کارآفرینی در علوم انسانی از جمله اقداماتی در راستای گسترش فرهنگ کارآفرینی است که کار خود را صبح چهارشنبه بیست و دوم مهر با همکاری مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تیم رُدان و شرکت دیجی مارکت گروپ، با هدف تقویت و بارور کردن بنیه دانش در زمینه کارآفرینی و توسعه و ترویج فرهنگ آن در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی آغاز کرد.
در افتتاحیه جشنواره کارآفرینی علامه طباطبایی، اساتید دانشگاه، کارآفرینان و دانشجویان حضور داشتند که با حضور این جمع، یک کارگاه آموزشی با موضوع کارآفرینی برگزار شد و با سخنرانی های کارآفرینان، ارایه های آموزشی و مسابقه ایده های دانشجویی ادامه پیدا کرد و به این ترتیب، این گردهمایی به محملی برای شروع کارآفرینی در حوزه علوم انسانی تبدیل شد.
در کارگاه آموزشی این جشنواره، به این نکته پرداخته شد که بکارگیری استراتژی تنها به سیاستمداران و مدیران خلاصه نمی شود، بلکه هر شخص باید برای زندگی خود استراتژی داشته باشد؛ باید بداند اکنون در چه شرایطی است و می خواهد به چه هدفی دست یابد و برای رسیدن به آن هدف، باید چه کار کرد.
در ادامه این جشنواره، «مهدی محمدی» یکی از جوانان کارآفرین به ارایه نکاتی در این ارتباط پرداخت؛ وی به موضوع «انتخاب» در کارآفرینی اشاره کرد و گفت: در کارآفرینی، باید به انتخاب ایده، انتخاب تیم، انتخاب مربی، انتخاب حامی، انتخاب شریک و بالاخره انتخاب سرمایه گذار خوب توجه کرد.
وی ادامه داد: یک کارآفرین موفق، همیشه انتخاب هایی خوب دارد و سعی می کند به خوبی دیده شود؛ او هرگز از دوم بودن نمی ترسد، برای حفظ تیم خود به شدت تلاش می کند و همواره به سرعت از فرصت ها استفاده می کند؛ او سعی می کند انتخاب هایی خوب داشته باشد و سعی می کند از طرف دیگران انتخاب شود.
دکتر «زرندی پور» استاد دانشگاه علامه طباطبایی یکی دیگر از سخنرانان افتتاحیه جسنواره کارآفرینی علامه طباطبایی بود.
وی با تاکید بر این که برای رفع بیکاری در ایران، حداقل باید یک میلیون و 100 هزار شغل ایجاد کنیم، به مساله رکود اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: رییس یکی از کارخانه های کشور در سال 1390 به من گفت رکودی که در دو سه سال اخیر داشتیم از سال 1340 تاکنون بی سابقه بوده است؛ اخیرا یک بار دیگر آن رییس کارخانه را دیدم و گفت شرایط رکود اقتصادی امروز حتی از سال 1390 نیز بدتر شده است.
دکتر زرندی پور در ارتباط با راهکارهای مقابله با مشکل بیکاری گفت: اشتغال در دستگاه های دولتی اشباع شده است؛ سیستم دولتی برای جذب نیروی انسانی هیچ پتانسیلی ندارد، پس باید تغییر جهت بدهیم و وارد مسیری شویم که دنیا از 50 سال گذشته شروع کرده است؛ حرکت به سمت کارآفرینی.
وی اضافه کرد: تاکنون سه نسل از دانشگاه ها را در کشور تجربه کرده ایم، نسل نخست که فقط آموزش می دادند، نسل دوم که به پژوهش توجه داشتند و اکنون نسل سوم دانشگاه ها با رویکرد کسب ثروت کار خود را ادامه می دهند که بعنوان دانشگاه کارآفرین از آن یاد می شود.
این استاد دانشگاه به گزارشی از دانشگاه استنفورد در سال 2012 اشاره کرد و گفت: از سال 1930 تا سال 2012، 39 هزار و 900 شرکت در این دانشگاه تاسیس شده است که این شرکت ها منجر به اشتغال 5.4 میلیون نفر شده است؛ این دانشگاه، درآمد این شرکت ها را تاکنون 2.7 تریلیون دلار تخمین زده است؛ بنابر این، تنها 16 درصد از بودجه جاری دانشگاه استنفورد از دوره های آموزشی تامین می شود و مابقی هزینه ها از طریق فعالیت های کارآفرینانه تامین اعتبار می شود.
«سید علیرضا هاشمی نکو» دبیر جشنواره کارآفرینی علامه طباطبایی در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: دانشجویان می توانید در مورد نحوه انتخاب ایده، تشخیص فرصت، نحوه پیاده سازی ایده و جذب سرمایه از ما مشاوره بگیرند.
وی ادامه داد: هدف از جشنواره این است که ایده های علوم انسانی به سرمایه گذاران معرفی شود؛ زمینه این کار این است که ایده ها پخته شده و به طرح کسب و کار تبدیل شوند و سپس با برگزاری جلسات با سرمایه گذاران این فرآیند تکمیل گردد.
هاشمی نکو تصریح کرد: برنامه ریزی شده تا در صورت استقبال مناسب، این جشنواره به صورت سالانه و در قالب یک جایزه ملی معتبر برگزار شود تا در کنار تجاری سازی و کارآفرینی، نوعی رقابت مثبت نیز در میان کسب و کارهای نوپای دانشجویان علوم انسانی ایجاد شود.
بر اساس برنامه ریزی جشنواره کارآفرینی علامه طباطبایی، در اختتامیه این جشنواره که بهمن ماه سال جاری برگزار می شود، قرار است شرکت های دانشجویی با مشارکت کارآفرینان بزرگ تاسیس شده و شروع به فعالیت کنند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری ایرنا
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com