0  |  0

موفقیت بانوی کارآفرین با رویکرد اقتصاد مقاومتی

موفقیت بانوی کارآفرین با رویکرد اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بسیج سازندگی، خانم معصومه رحیمی که تحصیل کرده رشته گیاهان دارویی است کار تولیدی خود را با یک راس گاو آغاز کرد و به زودی موفق شد یک دهکده اقتصاد مقاومتی متشکل از عرصه های گوناگون تولیدی تاسیس کند.

دامداری و دامپروری از جمله عرصه هایی است که از یک سو با سلامت مردم ارتباطی تنگاتنگ دارد و از سوی دیگر به دلیل سهم ویژه محصولات دامی در سبد غذایی خانوار، بستر مناسبی برای کارآفرینی است.

در حال حاضر سرانه مصرف سالانه انواع شیر دامی در ایران حدود 80 کیلوگرم در سال است، این در حالی است که سرانه مصرف شیر در اتحادیه اروپا 170 کیلوگرم و در آمریکا نزدیک به 300 کیلوگرم در سال است. همچنین در ایران میزان مصرف نوشابه به عنوان یک نوشیدنی مضر حدودا 4 برابر میزان مصرف شیر به عنوان غنی ترین نوشیدنی طبیعی است که در نوع خود خطری بزرگ برای سلامت مردم تلقی می شود. فرهنگ سازی بین مردم برای افزایش مصرف شیر و فرآورده های دامی علاوه بر تضمین سلامت جامعه، موجب رونق دامداری ها و دامپروری ها و در نهایت اشتغالزایی می شود. از این حیث صنعت دامپروری یکی از مهمترین عرصه های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

صنعت دامپروری ایران به ویژه دامداری های خرد متاثر از سیاست های غلط در حوزه قیمت گذاری شیر طی سال های اخیر با مشکلات عدیده ای رو به رو شدند، با این وجود بسیاری از علاقمندان به عرصه تولید همچنان فعالیت دامداری را مورد توجه قرار می دهند.

خبرنگار بسیج سازندگی در همین زمینه با یکی از دامداران موفق در ارومیه گفت و گویی انجام داده است. خانم معصومه رحیمی که تحصیل کرده رشته گیاهان دارویی است کار تولیدی خود را با یک راس گاو آغاز کرد و به زودی موفق شد یک دهکده اقتصاد مقاومتی متشکل از عرصه های گوناگون تولیدی تاسیس کند.

معصومه رحیمی درباره نحوه ورودش به عرصه دامداری می گوید: "پیش از ورود به عرصه دامداری، به صورت جدی مشغول کار دوزندگی و اداره کارگاه تولیدی لباس بودم. اما در اثر کار دوزندگی برای مدت طولانی، عارضه ای در گردنم پیدا شد که اجازه ادامه فعالیت حرفه ای در این زمینه را مثل قبل نمی داد. در نتیجه تصمیم گرفتم در کنار کارگاه خیاطی کار جدیدی را شروع کنم. من یک راس گاو داشتم که همه نیازهای خانواده ام به شیر و محصولات لبنی را تامین می کرد. به همین دلیل تجربه نسبی در کار دامداری داشتم، زمین کافی نیز در اختیار داشتم و تنها مشکلم فقدان نقدینگی برای شروع به کار بود."

او می افزاید: "یکی از دامپزشکانی که برای معاینه گاو به منزل ما آمده بود، به من گفت که بسیج سازندگی از فعالیت های تولیدی در عرصه دام و طیور حمایت می کند و تسهیلات بانکی و مشاوره علمی و میدانی ارائه می دهد. من هم نیازم به تسهیلات را به بسیج سازندگی اعلام کردم و آن ها هم از زمین های من بازدید کردند و در نهایت 60 میلیون تومان تسهیلات از بسیج دریافت کردم. اکنون پس از سه سال، 100 راس گوسفند، 30 راس گاو گوشتی، 30 راس گاو شیرده و 3000 مرغ گوشتی و تخم گذار در مزرعه دارم. علاوه بر این به پرورش قارچ و خیاطی هم می پردازم. همه علوفه مورد نیاز دام ها را نیز در زمین های خودم کشت می کنم."

این فعال اقتصاد مقاومتی خاطرنشان می کند: "دوستان بسیج سازندگی به این مزرعه می گویند دهکده اقتصاد مقاومتی چون در آن 6 عرصه تولیدی به صورت زنجیروار یا مستقل تعریف شده است. در کنار مزرعه یک کارگاه تولید محصولات لبنی نیز راه اندازی کرده ایم و انواع محصولات لبنی مثل کره، ماست کیسه، ماست معمولی، سرشیر، روغن حیوانی و ... را تولید می کنیم و به فروش می رسانیم. در حال حاضر امیدوارم بتوانم با خرید دستگاه صنایع تبدیلی، کار فرآوری شیر و تولید محصولات لبنی را گسترش دهم و ارزش افزوده بیشتری بیافرینم. تعریف عرصه های متعدد تولیدی در کنار هم موجب شده است تا بالا و پایین شدن های بازار فشاری به واحد تولیدی ام وارد نکند و قدرت مانور بالایی داشته باشم. همسرم نیز با اینکه کارمند است و مشغله زیادی دارد، همواره از من حمایت کرده است."

معصومه رحیمی کارآفرینی برای جوانان را دغدغه همیشگی اش عنوان می کند و می گوید: "فکر می کنم یکی از بزرگترین نیکی ها و خدمت ها کارآفرینی است، به خصوص برای جوانان. در حال حاضر 11 نفر در مزرعه من مشغول به کار هستند و عمدا آن ها را از میان دانشجویان و سربازان انتخاب کرده ایم زیرا نیاز بیشتری به حمایت دارند. در منطقه ما محصولات لبنی سهم مناسبی در سبد خانوار دارد اما در سایر نقاط کشور این طور نیست. مردم باید بیشتر شیر بخورند تا سلامت جامعه تضمین شود و رسانه ها وظیفه دارند فرهنگ سازی کنند. دولت هم باید قیمت شیر را عادلانه تعیین کند. شیر تنها محصول بازار است که قیمت آن را خریدار تعیین می کند نه فروشنده زیرا ماندگاری شیر کم است و دامداران مجبورند برای جلوگیری از فاسد شدن شیر، به قیمت های غیر عادلانه تن بدهند."

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری تسنیم
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com