5  |  13

7 گام اساسی برای شروع یک کسب و کار موفق

7 گام اساسی برای شروع یک کسب و کار موفق

شکست برای کسانی که می خواهند کار خود را تازه شروع کنند خیلی گران تمام می شود. هیچ شکی نیست که شروع یک کسب وکار جدید ریسک دارد. آیا می دانید آمار انحلال کسب وکارهای جدید از هر چیز دیگری در دنیا بیشتر است و علت اصلی آن ضعف برنامه ریزی و عدم آمادگی قبلی کارآفرین است. فاز مطالعاتی، تدارک مقدمات و برنامه ریزی در شروع یک کسب وکار جدید نقش های کلیدی را دارند. مرز بین شکست و موفقیت همین است. چنانچه به دنبال موفقیت در کارتان هستید، باید آمادگی های لازم پیش از شروع هر کاری را داشته باشید. کارآفرین باهوش قبل از ترک شغل فعلیش این مقدمات را فراهم می آورد. تنها در اینصورت ریسک ذاتی کار را به حداقل می رسانید. توصیه می شود که هفت گام آماده سازی را قبل از ترک شغل تان و هنگامی که هنوز کارمند هستید طی نمایید. برنامه هفت گام، شامل هفت سؤال اساسی می باشد که قبل از تأسیس شرکت باید بتوانید پاسخ گوی این سؤالات باشید.

گام صفر: آیا انگیزه های شخصی و حرفه ای خود را از انجام این کار می شناسم؟

7 گام اساسی برای شروع یک کسب و کار موفق

باید مقدمات کار را فراهم نمایید. چنانچه برای کارآفرین بودن مصصم هستید، این مرحله یکی از گام های حیاتی است. کارآفرین بودن کار هرکسی نیست. امکان دارد در خلال گام صفر متوجه شوید که این سبک زندگی چیزی نیست که به دنبالش بودید. خوب فکر کنید. آیا کارآفرین بودن شما را به لحاظ درونی ارضاء می کند؟ فقط جنبه مالی را در نظر نگیرید( همه چیز پول نیست!) همه جوانب را در نظر بگیرید. گام بعد را برندارید مگر اینکه مطمئن شوید که با کارآفرین بودن مشکلی ندارید.

گام اول: کدام بازار را باید هدف قرار داد؟

7 گام اساسی برای شروع یک کسب و کار موفق

هر کسب و کاری به دنبال پاسخ به یک نیاز-نقطه مشترک مشکلات مشتریان- شکل می گیرد. به عبارت دیگر، هر کسب و کاری باید آن چیزی را ارائه دهد که مردم حاضر شوند پولی را که با هزار زحمت بدست می آورند در آن راه خرج کنند.کسب وکارهای موفق ابتدا نیاز را شناسایی می کنند بعد راهکاری برای آن ارائه می دهند تا اینکه اول ایده ای داشته باشند سپس به دنبال بازار برای آن بگردند. کارآفرینان معمولاً با استفاده از مطالعه و تحقیق می توانند نیازهای بی پاسخ را شناسایی کنند. اما اشتباهی که اکثر کارآفرینان مرتکب می شوند این است که اعتبار فرضیه شان را با نظرسنجی از مشتریان ارزیابی نمی کنند.

گام دوم: اندازه بازار چه قدر است؟

حجم بازار، مجموع مبالغی است که سالیانه مردم برای خرید محصولات و خدمات شما و مشابه آنها هزینه می کنند تا نیازشان را برآورده نمایند. روند رشد گذشته بازار را بررسی کنید تا بتوانید رشد احتمالی آنرا در آینده پیش بینی نمایید. در غیر اینصورت می توانید با توجه به تغییرات جمعیتی، عادات مصرفی و دیگر تحولات مربوطه، نرخ رشد را تخمین بزنید.

گام سوم: فضای رقابتی این صنعت چگونه است؟ جایگاه متمایز ما در این بازار چیست؟

این گام مربوط به درک جایگاه متمایز در بازار هدف است. به عبارت دیگر چه جیزی شرکت، محصولات و خدماتتان را از شرکتهای دیگر که محصولات و خدمات مشابه را ارائه می دهند متمایز می کند؟ جایگاه شما در بازار تنها دارایی تان در ذهن مشتریان است. مشتریان راجع به شما چگونه فکر می کنند؟ جایگاهتان می بایست بسیار دقیق و حساب شده باشد؛ حقیقت تلخی که کارآفرینان از آن بیزارند. زیرا آنها از اینکه خود را به بخش کوچکی از بازار محدود کنند بیزارند. آنها خود را متقاعد کرده اند که ایده آنها می تواند نیاز افراد بیشتری را برآورده نماید. این نوع نگرش یکی از دام های مخرب برای کارافرین است.

گام چهارم: آیا مدل کسب و کار قابل قبولی دارم؟

در این مرحله لازم است که به این سؤالات پاسخ دهید: مشتریان ما چه کسانی هستند؟ از جیب چه کسی قرار است پول پرداخت شود؟ چگونه پول از آنها دست من می رسد؟

گام پنجم: آیا یک تیم کاری متخصص، متعهد با آرمان جمعی مشترک داریم؟

7 گام اساسی برای شروع یک کسب و کار موفق

مثال های کمی وجود دارد که افراد به تنهایی توانسته باشند یک کسب و کار را آغاز کنند و در آن موفق شوند. چون این کار آنقدر بزرگ است که از عهده یک نفر بر نمی آید. به علاوه چنانچه نتوانید حداقل یک نفر را برای همراهی با خود متقاعد سازید آنگاه باید به چشم انداز آینده خود مشکوک باشید. همیشه کسب وکار خود را با تشکیل تیم آغاز کنید. لذت کار در این است که یک تیم کاری تشکیل دهید که هرکدام از اعضا توانایی ها و مهارت های متنوعی داشته باشند تا بتوانید از تجربه هرکدام از افراد در زمان مقتضی استفاده نمایید.

گام ششم: چه مؤلفه هایی از تحولات بازار، الآن را زمان مناسبی برای ورود به بازار می کند؟

زمان بندی صحیح، کلید موقیت است. امکان دارد تغییر قوانین و مقررات فعلی، ایده محصولات و خدمات شما را قابل پذیرش نماید یا قیمت اولیه را کاهش دهد و یا بازارهای جدیدی برای کسب وکار شما پدید آورد. بنابراین وظیفه شماست که تحولات تکنولوژِیکی، روندهای کلی، تمایلات مشتریان، برخی از پیشرفت های علمی غیرمنتظره را رصد کنید.

چنانچه پاسخ های قانع کننده ای برای سؤالات مطرح شده یافتید آنگاه می توانید ادعا کنید که آمادگی لازم برای شروع کسب وکار را دارید. سؤالات مطرح شده مانند فیلتر عمل می کنند و شما را قادر می سازند تا ایده های مختلف را ارزیابی کرده و بهترین آنها را شناسایی کنید. ایده های فوق العاده از کلیه فیلترها عبور می کنند اما ایده های بد یا متوسط جایی در میانه راه می مانند و ناگزیر باید حذف گردند. تجربه ثابت کرده که برداشتن این هفت گام آمادگی تان را تضمین می کند. برنامه ریزی و آماده سازی، مسیر شما را در برخورد با مشتریان و سرمایه گذاران هموار می کند. زحمات شما بدون پاسخ نخواهد ماند. با این کار خود را از دیگر کارآفرینان متمایز کرده و موفقیت های چشم گیری به سوی شما روانه خواهد شد.

7 گام اساسی برای شروع یک کسب و کار موفق

برگرفته از کتاب هفت گام برای شروع یک کسب وکار موفق نوشته نعیم ظفر

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
دیدگاه ها
مدیر اینفو

پنجشنبه 23 دی 1400 ساعت 20:59

سلام با گام صفر میشه 7 گام

الی

دوشنبه 20 دی 1400 ساعت 12:21

7 گام یادداشت شده ولی 6 گام چرا؟؟؟؟؟؟

علی

یکشنبه 26 خرداد 1398 ساعت 13:24

عالی بود مرسی http://digiemc.com/

کلانتری ssd-cg

پنجشنبه 11 آبان 1396 ساعت 01:07

ممنون از مطلب و سایت خوبتون. جهت استفاده از نکات و خدمات مشاوره ای،کسب و کار با ما از طریق سایت www.ssd-cg.com در ارتباط باشید. با تشکر

سندباد

سه شنبه 10 اسفند 1395 ساعت 11:59

ممنون از مطالب مفیدتان . در خواستی داشتم ازتون ، برای اجرا کردن این گام ها در کار چگونه باید عمل کرد؟ لطفا در این باره هم مطالب قرار دهید.

درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com