0  |  0

از کارآفرینی فرزندان شهید تا توانمند سازی ایثارگران

از کارآفرینی فرزندان شهید تا توانمند سازی ایثارگران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نشست مسئولان سازمان اقتصادی کوثر از جمله غلامرضا پناه معاون امور اقتصادی، حسینعلی حسین‌زاده مدیرعامل شرکت سامان‌نور کوثر و خبرنگاران با محوریت تشریح فعالیت‌های سازمان در زمینه کارآفرینی ایثارگران روز سه شنبه برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدا غلامرضا پناه معاون اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فعالیت‌های این سازمان در زمینه طرح توسعه کارآفرینی ایثارگران کشور اظهار داشت: موضوع توانمندسازی ایثارگران در کنار سایر فعالیت‌ها در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه با ایثارگران همراهی و همفکری داشته‌ایم.

وی افزود: ابتدا طرح‌های ایثارگران برای ایجاد بنگاه‌های خرد و کوچک تولیدی به سازمان اقتصادی کوثر ارسال شد، به طوری که از 384 طرح ارسال شده تنها 23 طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی برای مشارکت داشته است.

پناه با بیان اینکه در طرح حمایتی کارآفرینان ایثارگر مورد حمایت سازمان اقتصادی کوثر قرار می‌گیرند، گفت: پیش از این طرح‌هایی به صورت خوداشتغالی و مشاغل خرد اجرا شده بود که ضعف‌های آن شناسایی و بر این مبنا موضوع آموزش، توانمندسازی و مهارت‌آفرینی افراد در دستور کار قرار گرفت.

معاون امور اقتصادی سازمان اقتصادی کوثر گفت: حمایت از رشته‌های گلیم‌بافی، چرم، گوهرتراشی، زیورآلات و پرورش ماهی قزل‌آلا در دستور کار قرار دارد و این مشاغل در فهرست طرح‌های دارای توجیه فنی هستند. یکی از مهمترین اقداماتی که انجام شده آموزش و ارائه مهارت‌های لازم است که پس از آن در روند تولید، فروش و بازاریابی هم مشارکت‌هایی انجام شده است.

وی افزود: در این طرح پشتیبان‌هایی با سازمان اقتصادی کوثر قرارداد با ضمانت‌های اجرایی لازم امضا کردند که تمام تولیدات افراد تحت پوشش تا سه سال خریداری شود؛ در این مدت اگر افراد قصد استقلال در فروش و بازاریابی داشته باشند، این امکان وجود دارد، چرا که برخی کارآفرینان به طور مستقیم آموزشگاه‌هایی را تأسیس و افرادی را وارد این چرخه کردند. 

پناه ارائه تسهیلات ارزان‌ قیمت 4 درصدی و حمایت‌های دیگر را از دیگر موارد پیش‌بینی شده در این طرح عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های مورد نیاز تولید‌کنندگان هم توسط سازمان تهیه می‌شود که به طور اقساط سه ساله در روند فعالیت بنگاه پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به یکی از طرح‌های مهم در ایجاد اشتغال را تولید لامپ‌های کم مصرف LED توسط یک فرزند شهید که تحصیلات مرتبط دانشگاهی هم اخذ کرده است،‌ عنوان کرد و گفت:‌ این فرد با مدرک دکترای برق، طرحی را به سازمان اقتصادی کوثر ارائه کرد که بر اساس آن 50 اشتغال به دنبال خواهد داشت؛ این طرح هفته آینده در استان اصفهان افتتاح خواهد شد.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام حسینعلی حسین‌زاده به عنوان مدیرعامل شرکت سامان‌نور کوثر هم با اشاره به ابلاغیه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و ارتباط آن با طرح اجرا شده در سازمان اقتصادی  کوثر اظهار داشت: در راستای خودکفایی، امنیت اقتصادی، کاهش وابستگی به نفت، مردم‌داری، تکیه بر ظرفیت‌ داخلی و مقابله با تهدیدها در کنار ایجاد تحرک و پویایی، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه تحقق سیاست‌های با آسیب‌شناسی شرایط موجود، عزم جدی مسئولان را می‌طلبد، تأکید کرد: هماهنگی میان بخش‌های سازمانی و اداری کشور یکی از ملزومات تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه پایه‌های فرهنگی کشور بر مبنای فرهنگ تشیع، ولایتمداری و دین‌محوری است، تصریح کرد: قطعاً این موضوعات باید در اقتصاد کشور هم نمایان شود.

وی درباره طرح بنیاد شهید و امور ایثارگران به نام (تکاک)، توانمندسازی کارآفرینان ایثارگر کشور گفت: در سال 93، اولین گام‌های اجرایی این طرح برداشته شد و بر مبنای آن پتانسیل‌ها و فضاهای فعلی شناسایی شدند.

وی با اشاره به مجموع 384 طرحی که به سازمان اقتصادی کوثر ارسال شده بود، گفت: 43 درصد در حوزه کشاورزی و دامپروری، 30 درصد صنعت و معدن، 14 درصد خدماتی، 4 درصد دانش‌بنیان و 9 درصد بنگاه‌های کوچک مقیاس خُرد، تقسیم‌بندی طرح را تشکیل دادند که در نهایت با 23 طرح که توجیه فنی اقتصادی داشتند موافقت شد.

مدیرعامل شرکت سامان نور کوثر اهداف طرح اشتغالی ایثارگران سازمان اقتصادی کوثر را افزایش اشتغال، سهولت واگذاری و توانمندسازی افراد عنوان کرد و گفت:‌ این طرح‌ها با هدف توانمندسازی کارآفرینان ایثارگر به اجرا درآمده و مشارکت سازمان پس از یک دوره‌ای با رعایت شرایط لازم به اتمام خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، طبق گفته مسئولان اقتصاد سازمان اقتصادی کوثر محدودیت خاصی در زمینه پذیرش طرح‌های ارائه شده توسط ایثارگران در زمینه کارآفرینی وجود نداشت و حتی این امکان که سایر سرمایه‌گذاری‌ها برای طرح کارآفرینی به طور موقت، متوقف شوند نیز فراهم شده بود.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از طرح‌های ارائه شده در این سازمان ارائه پیشنهاد به کارآفرینان ایثارگر برای کار در کسب و کارهای دارای توجیه فنی و اقتصادی بود که در موضوع اشتغال هم اثرات مثبتی می‌گذارد. علاوه بر این در صورت اجرای کامل این طرح‌ها تا پایان سال به طور مستقیم 633 نفر وارد بازار کار شده و درآمد پایدار و مستمر خواهند داشت.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com