0  |  0

جزئیات هجدهمین مسابقات ملی مهارت/برگزیدگان دور قبل رقابت‌ها کارآفرینند

جزئیات هجدهمین مسابقات ملی مهارت/برگزیدگان دور قبل رقابت‌ها کارآفرینند

سلیمان پاک‌سرشت، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نشست خبری برای تشریح جزئیات هجدهمین مسابقات ملی مهارت، فرآیند برگزاری این مسابقات و اهداف آن را تشریح کرد.
وی ارتقاء توان مهارتی کشور را از رسالت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای و مسابقه ملی مهارت را ابزاری برای تحقق آن برشمرد و گفت: مسابقات مهارت در سه نوع مسابقات ملی، مسابقات آزاد مهارت با حضور اسپانسرها و همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و همچنین مسابقات مهارت معلولین سالانه برگزار می‌شود.
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای مهمترین نوع مسابقات مهارت را مسابقات ملی مهارت عنوان کرد و گفت: ترویج مهارت، افزایش توان مهارتی نیروی کار تا سطح جهانی و شناسایی نقاط قوت آموزش‌های مهارتی از اهداف برگزاری این مسابقات است.
وی دیگر اهداف برگزاری مسابقات ملی مهارت را آشنایی مربیان با سطح استاندارد آموزش مهارت جهانی و تکنولوژی نوین، بسترسازی برای اجرای آموزش‌های پروژه‌محور، ایجاد ارتباط بین مراکز آموزش مهارت با صنعت و بنگاه‌های اقتصادی و معرفی مهارت‌آموزان برتر به این مرکز با هدف اشتغال آنان، ایجاد فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات فنی و تجارب حرفه‌ای و روح‌بخشی به آموزش‌های مهارتی و ایجاد انگیزه در جوانان برای فراگیری مهارت برشمرد.
به گفته وی، مرحله کشوری مسابقات ملی مهارت از 24 تا 27 تیرماه 1397 برگزار می‌شود که در هجدهمین دور این مسابقات در مرحله شهرستانی 44 هزار و 714 نفر، در مرحله استانی 4034 نفر و در مرحله کشوری 544 نفر با هم رقابت خواهند کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به ویژگی‌های هجدهمین دوره مسابقات مهارت گفت: افزایش تعداد 4 رشته نسبت به برگزاری آزمون آنلاین عمومی و تخصصی برای کارشناسان و داوران دعوت از رئیس و نایب‌رئیس سازمان جهانی مهارت برای بازدید از مسابقات، حضور 13 نفر از کارشناسان، رقابت‌کنندگان و مسئولین کشور روسیه برای حضور و رقابت در 6 رشته مهارتی و بازدید از مسابقات، استفاده از تجهیزات و امکانات مراکز مجری و توان تجهیزاتی داخل سازمانی برای تجهیز رشته‌ها و استفاده از توان صنعت و شرکت‌های مرتبط در امر تجهیز و حمایت از مسابقات از ویژگی‌های خاص این دوره از مسابقات ملی مهارت است.
به گفته وی، مسابقات در چهار مرکز تربیت‌ مربی، مرکز 9 دی، مرکز شماره یک شهید خدایی البرز و مرکز شماره 3 شهید رهبری البرز برگزار می‌شود و بازدید برای عموم آزاد است.
وی دومین برنامه پیش رو برای این سازمان را هفته ملی مهارت که از 31 تیرماه آغاز می‌شود عنوان کرد و گفت: این هفته نیز مجالی برای طرح موضوعات مربوط به مهارت‌آموزی و شناسایی کاستی‌های مهارتی در کشور خواهد بود. در این هفته از مهارت‌آموختگان کارآفرین سازمان و برگزارکنندگان مسابقه مهارتی تقدیر خواهیم کرد.
پاک‌سرشت همچنین از برگزاری نخستین جلسه شورای عالی آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی که سال گذشته با مصوبه مجلس تشکیل شد در هفته ملی مهارت خبر داد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت:‌در این هفته همچنین برنامه سپردن فعالیت‌های آموزشی به شرکای اجتماعی یعنی کانون عالی کارفرمایی و اتاق بازرگانی را کلید خواهیم زد و همچنین با شرکای دولتی و اجتماعی هماهنگی‌هایی در جلسات مهارت‌آموزی گروه‌های آسیب‌پذیر و توانمندسازی این اقشار آغاز خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوال فارس درباره پایش میزان موفقیت این مسابقات در دوره‌های قبل و تأثیر آن در اشتغال‌زایی نیز گفت: این مسابقات در واقع رویدادی برای ایجاد انگیزه در افراد ماهر است و چندان کارکرد اشتغال‌زایی ندارد بلکه هدف ما این است کسانی که توان مهارتی دارند و نخبه مهارتی محسوب می‌شوند تفاوتی با نخبگان علمی نداشته باشند و نگاه ویژه‌ای به آنها وجود داشته باشد.
پاک‌سرشت همچنین گفت: اسپانسرها در اجرای این مسابقات حضور دارند و افراد توانمند و دارای صلاحیت را به کار می‌گیرند اما عددی که به دست می‌آید در آمار اشتغال کشور عدد قابل توجهی نیست.
وی تأکید کرد: افراد برگزیده سال‌های گذشته نه تنها بیکار نیستند بلکه خود فرصت‌های ایجاد کسب و کار ایجاد کرده و کارآفرین هستند.
وی ادامه داد: قطعاً میزان موفقیت برگزیدگان مسابقات مهارتی ما در آزمون‌های جهانی معیاری برای ارزیابی میزان موفقیت این مسابقات است که ما بهترین عملکرد را در مسابقات 2013 آلمان با کسبه رتبه ششم داشتیم که البته بعداً تکرار نشد.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مسابقات کازان روسیه در شهریور ماه 98 مهارت‌آموختگان ایران با آمادگی بیشتری وارد رقابت‌ها شوند.
وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از مهارت‌آموختگان سازمان فنی و حرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند، گفت: در این زمینه عدد روشنی نداریم اما در حال طراحی مکانیزم‌هایی با شرکای اجتماعی و بنگاه‌ها هستیم که مهارت‌ها اشتغال‌پذیر و جذب بازار کار شوند. آمارهای ما نشان می‌دهد بین 40 تا 50 درصد افرادی که به قصد اشتغال وارد دوره‌های مهارتی می‌شوند، وارد بازار کار خواهند شد.
پاک‌سرشت در پاسخ به سؤال دیگری درباره دستورالعمل آموزش‌های جواردانشگاهی گفت: فعالیت‌هایی از قبل در این زمینه وجود داشته و 96 مرکز جواردانشگاهی داریم که قرار است دانشجویان را با دنیای کسب و کار و مهارت‌های عملی ورود به بازار کار آشنا کند سال قبل تفاهمی جدیدی با وزارت علوم داشتیم که بتواند واحدهای مهارتی را دانشجویان در مراکز مربوط به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بگذرانند و نمره آنها در این آموزش‌های مهارتی در کارنامه تحصیلی‌شان قابل درج و ارزیابی باشد.این طرح به صورت پایلوت در شهرهای بزرگ و دانشگاه‌های تراز اول اجرا شد که اجرای آموزشی آن تا پایان تابستان به اتمام می‌رسد و وارد مرحله بعد خواهیم شد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از آماده‌سازی پلت‌فرمی برای اتصال بنگاه‌ها،‌کاریابی‌ها و مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد تا افرادی که بیکار و یا جویای کار بتوانند آموزش‌های متناسب با بازار کار ببینند و فرصت شغلی برای آنها فراهم شود.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: خبرگزاری فارس
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com