0  |  1

ارزش‌گذاری‌ استارتاپ‌ها و چالش‌های پیش‌رو

ارزش‌گذاری‌ استارتاپ‌ها و چالش‌های پیش‌رو

برای کارآفرینان جذب سرمایه‌گذار خطرپذیر نقطه مهمی است. اغلب کارآفرینان با اولین پیشنهاد از سمت سرمایه‌گذار هیجان‌زده می‌شوند و به‌دنبال امضای معامله هستند. اما نکته‌ای که وجود دارد، تردیدهایی است که درنهایت بر کارآفرینان غلبه می‌کند. این موضوع چالش عمده‌ای است و گریبان‌گیر بسیاری از بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا می‌شود.

نبودن پول نقد کافی، چالشی است که استارتاپ‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو برای تأمین مالی، چشم به سرمایه‌گذاران خارجی می‌دوزند، تمایل زیادی در گرفتن وجوه نقد برای پوشش هزینه‌های‌شان دارند و در موارد زیادی پیروی از تصمیمات مالی این چنینی دلیل اصلی شکست شرکت‌های نوپا می‌شود.

در اینجا توصیه‌ای در مورد ارزیابی و ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها می‌خوانیم:

ارزش‌گذاری درعین‌حال که علم است، هنر خاص خود را می‌طلبد:

ارزیابی شرکت‌ها معمولا براساس پتانسیل آنها برای سودآوری در آینده انجام می‌شود. با توجه به اینکه تصویر مشخصی از آینده وجود ندارد، بنابراین ارزش‌گذاری شرکت‌ها در بهترین حالت با حداقل خطا تخمین‌زده می‌شود. برای شرکتی باثبات و با سهم قابل‌توجه در بازار، این برآورد می‌تواند با درجه خاصی از دقت انجام شود. اما ارزش‌گذاری استارتاپ‌هایی با محصولات یا خدمات نوآورانه بسیار دشوار است.

دلیلش این است که بسیاری از مشتریان، چنین استارتاپ‌هایی را به درستی نمی‌شناسند. به همین دلیل چگونگی افزایش و جذب مشتریان فرایندی دشوار است. ارزیابی چنین شرکت‌هایی مستلزم در نظر گرفتن عدم قطعیت در برآورد آینده آن‌هاست.

ارزشگذاری استارتاپ‌ها و چالش‌های پیش‌رو

اصول خاصی برای رسیدن به تخمینی صحیح وجود دارد:

مشتریان: اگر این شرکت بتواند نشان دهد که کاربران یا مشتریان برای مدتی طولانی از محصول یا خدمتش استقبال کرده‌اند، می‌توان به ارزش‌گذاری مناسب این استارتاپ امید داشت. تعداد کاربران و مشتریان به محصول‌، خدمت و ساختار هزینه این کسب‌و‌کارها بستگی دارد.

درآمد: شاخص دیگر این است که آیا کاربران حاضر هستند برای محصول یا خدمت موردنظر هزینه کنند؟ اگر این شرکت قادر به درآمدزایی باشد، نکته بعدی روند رشد درآمد و سودآوری در طی زمان است. 

البته باید توجه داشت که موارد بالا تنها شاخص هستند و نمی‌توان آنها را شواهد قطعی دانست. تجزیه و تحلیل عمیق‌تر از این پارامترها برآورد بهتری را رقم خواهد زد. پارامترهای دیگری مانند شهرت بنیان‌گذاران یا همه کسانی که از این شرکت و ارزش سهام آن حمایت می‌کنند نیز وجود دارد. همان‌طور که می‌بینید این‌ها عناصر کیفی‌تری هستند و اغلب عددگذاری برای آن‌ها دشوار است. همین نکته، جنبه خلاق ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها را برجسته می‌کند.

ارزیابی استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا با توجه به ماهیت پویایی که دارند، همواره نوعی چالش محسوب می‌شود. برای ایجاد روشی ارزشمند و منطقی در ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها،‌ بهره‌گیری از تفکر خلاقانه حایز اهمیت است. احتمالا مشاوران حرفه‌ای در ارزیابی این استارتاپ‌ها می‌توانند کمک کننده باشند. در مورد این مشاوران حداقل دو رویکرد زیر باید در نظر گرفته شود:

معمولاً متخصصان امور مالی در برآوردهای‌شان محافظه‌کارند. البته عکس متخصصان امور مالی، متخصصان حقوقی در برآوردهای‌شان تهاجمی عمل می‌کنند. هر دوی این دیدگاه‌ها می‌تواند به شما در ارزش‌گذاری استارتاپ‌تان کمک کند.

مترجم: مارال مختازاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت entrepreneurship.edu.in

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com