0  |  1

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر

سرمایه‌گذاری خطرپذیر زمانی صورت می‌گیرد که سرمایه‌گذار خطرپذیر، سهام شرکت را خریده و به‌نوعی شریک مالی در کسب‌وکار باشد. سرمایه‌گذاری خطرپذیر به پتانسیل ریسک در سرمایه‌گذاری اشاره دارد، زیرا درصورت عدم موفقیت در سرمایه‌گذاری، ریسک از دست دادن پول را به همراه داشته و تا مدتی احتمال رکود سرمایه و حتی کاهش آن با توجه به ارزش زمانی پول نیز وجود دارد.

در این مطلب می‌خواهیم بعضی از مزایا و معایب سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر را با هم بررسی کنیم:

مزایای سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر

حمایت معنوی و هدایت کسب‌وکار:

صرف‌نظر از پشتوانه مالی، سرمایه‌گذار خطرپذیر با ارایه خدمات مشاوره ارزشمند، می‌تواند راه‌اندازی کسب‌وکار را برای شرکت‌های نوپا تسهیل کند. همچنین این موضوع می‌تواند به انواع تصمیمات کسب‌وکار، ازجمله مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی کمک کند. تصمیم‌گیری‌های بهتر در این زمینه‌های کلیدی می‌تواند برای رشد کسب‌وکارتان حیاتی باشد.

منابع و خدمات فراتر از حد معمول:

شرکت‌هایVC  در حوزه‌های مهمی از جمله امور حقوقی، مالیاتی و پرسنلی، می‌توانند حمایت فعالی داشته باشد، مهم‌تر از همه نقشVC  ها در مراحل کلیدی رشد شرکت‌های نوپا است. در واقع این نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند به رشد سریع‌تر و موفقیت بیشتر شرکت‌های نوپا کمک کند (البته باید پتانسیل رشد و مزیت رقابتی قوی در این شرکت‌ها وجود داشته باشد).

شبکه‌های ارتباطی قوی در فضای کسب‌و‌کار:

سرمایه‌گذاران خطرپذیر معمولاً شبکه‌های قدرتمندی در فضای کسب‌وکار دارند. بهره‌برداری از این ارتباطات می‌تواند منافع فوق‌العاده‌ای برای شرکت‌های نوپا داشته باشد.

مزایا و معایب سرمایه گذاری خطرپذیر

معایب سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر

کاهش کنترل‌ بر کسب‌وکار:

با جذب سرمایه‌گذار خطرپذیر، معمولاً در مسائل مربوط به تأمین مالی چالش‌هایی ظاهر می‌شوند. با تزریق سرمایه نقدی، باید انتظار کاهش میزان کنترل و پذیرش شریک در سهام یا حتی مدیریت شرکت را داشته باشید. اندازه سهام‌تان می‌تواند تعیین کند که سرمایه‌گذار تا چه حد می‌تواند شرکت‌تان را تحت تأثیر قرار دهد.

وضعیت مالکیت کسب‌و‌کار:

بسته به اندازه سهام VC در شرکت‌تان که گاهی تا بیش از 50٪ هم می‌رسد، ممکن است عملا کنترل و مدیریت کسب و کار را از دست‌تان خارج شود و مجبور به کنار گذاشتن مالکیت کسب‌وکارتان شوید.

ممکن است در رده‌های پایینتری نسبت به شریک‌تان قرار بگیرید:

آیا می‌خواهید برای شریک کسب‌وکار‌تان پتانسیل موفقیت بیشتری وجود داشته باشد؟ البته که برای‌تان منافعی هم به همراه دارد اما به یاد داشته باشید با چنین انتخابی شما در رده پایین‌تری نسبت به شریک‌تان (‌VC) قرار می‌گیرید.

فاکتورهای تصمیم‌گیری:

آیا به سرمایه‌گذاری فعال‌تر از سرمایه‌گذار خطرپذیر دسترسی دارید؟

آیا از دیگر تخصص‌ها و منابع شرکت VC می‌توانید بهره‌برداری کنید؟

آیا از دست دادن مالکیت و کنترل کسب‌وکار برای‌تان مهم است؟

آیا می‌توانید از طریق شرکت VC شبکه‌سازی کنید و ارتباطات مفیدی به‌دست آورید؟

اگر در راه‌اندازی کسب‌وکار تجربه‌ای ندارید یا برای ادامه مسیر نیاز به حمایت و پشتیبانی بیشتری دارید، احتمالاً VC انتخاب مناسبی برای‌تان خواهد بود.

مطالب پیشنهادی «مدیراینفو» برای مطالعه بیشتر:

مراحل سرمایه‌گذاری خطرپذیر

استارت آپ‌ها و سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر در ایران

سرمایه‌گذاران موفق، ۸ دروغ را باور نمی‌کنند!

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت thehartford.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com