0  |  3

ماجرای بیکارِ بی‌پولی که کارآفرین میلیونر شد

ماجرای بیکارِ بی‌پولی که کارآفرین میلیونر شد

علی قهاری،کارآفرین اهل خرم‌دره استان زنجان و فارغ التحصیل کاردانی الکترونیک و کارشناسی مدیریت بازرگانی است. وی از سال 87 کار خود را با سرمایه‌ای بالغ بر 3 میلیون تومان آغاز کرد، اما شرکتش را از سال 90 ثبت کرد. او قبل از آنکه وارد کار تولیدی شود، کارهای زیادی را تجربه کرده است.
وی که سالانه نزدیک به 70 تن قارچ تولید می‌کند می‌گوید: انجمن کشوری قارچ هزینه تولید هر کیلو قارچ را 6 هزار تومان برآورد کرده است اما من بدون محاسبه استهلاک دستگاه و مکان و بدون محاسبه اجرت خودم، هزینه تولید هر کیلو قارچ را 6500 هزار تومان برآورد کردم. قیمت قارچ ظرفیت افزایش تا 10 هزار تومان را دارد.
وی با تأکید بر اینکه سود خالص پرورش قارچ برایم سالانه بین 50 تا 60 میلیون تومان است افزود: با پیشنهاد خواهرم وارد این حوزه شدم و با پرورش قارچ آشنا شدم. به‌دنبال کار تولیدی بودم که امکانات زیادی نداشته باشد که در بررسی‌ها به پرورش قارچ رسیدم. این کار بین کارهای تولیدی کم‌ریسک‌ترین است.
این کارآفرین گفت: در یک مقطعی بازاریاب نداشتم و قارچ‌هایم را خودم می‌فروختم. محصولاتم را به کیش می‌فرستادم.
وی درباره تناوب در سود خالص خود می‌گوید: در برخی مقاطع تمام فصل‌های سال تولید داریم و در برخی مقاطع خط تولید غیرفعال است. در تولید قارچ همواره واسطه‌ها و دلالان سود می‌برند. کارگاه‌های خانگی نیازی به کارگر ندارند، خودشان می‌توانند محصول خود را بسته‌بندی و در فروشگاه‌ها توزیع کنند. کارخانه‌های بزرگ هم که کلاً نوع فعالیتشان متفاوت است و میزان سوددهی تولیدشان بالاست. در این میان تنها کارخانه‌هایی که نه بزرگ هستند و نه خانگی، همواره در تولید دچار ضرر هستند چرا که باید هزینه کارگر بپردازند.
قهاری گفت: ویزیتورها هنگام کار کردن با کارخانه‌های نسبتاً بزرگ سود می‌برند چرا که منتظر محصول از یک کارخانه نمی‌شوند، به‌طور مثال اگر همیشه محصول خود را از "کارخانه من" تأمین کنند در صورتی که مشاهده کنند من محصول ندارم منتظر نمی‌مانند و سریعاً از کارخانه دیگری محصول تأمین می‌کنند و در این میان تولیدکنندگانی هستند که محصولشان با پایین‌ترین قیمت به‌فروش می‌رسد. یکی دیگر از دلایلی که تولیدکنندگان در اکثر مواقع متضرر هستند این است که تعداد کارخانه‌هایی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند زیاد است. همین موضوع باعث عدم توازن در عرضه و تقاضای محصول می‌شود. در یک مقطع قارچ به‌دلیل عرضه بالا کاهش قیمت و در مقطع دیگر به دلیل‌عرضه کم افزایش قیمت پیدا می‌کند.
قهاری با ابراز اینکه "اگر خانواده‌ام نبودند نمی‌توانستم با پیچیدگی کار تولید کنار بیایم و احتمال اینکه بعد از چند ماه کار را رها کنم وجود داشت" گفت: پدرم بخشی از سرمایه در گردش را در اختیارم گذاشته است.
وی با بیان اینکه "مدتی برقکار ساختمان بودم" گفت: در این زمینه کارهای بسیاری را انجام دادم. در زمینه پرورش قارچ یک بار با شکست مواجه شدم اما ناامید نشدم و دوباره شروع کردم و در حال حاضر شغلم به ثبات و سوددهی رسیده است. علاقه در کار مهمترین شاخص است، به‌خاطر علاقه‌ای که داشتم محکم سر کارم ایستادم. زمانی که چندین روز و چندین ماه وقت صرف کنی و نتیجه تلاشت را در یک محصول ببینی، لذتی وصف‌ناشدنی است. من حتی بسته‌بندی قارچ‌ها را خودم انجام می‌دهم. تا کنون 6 نفر به‌صورت مستقیم و 10 نفر هم بازاریاب دارم.
وی در ادامه به نبود صنایع تبدیلی قارچ در استان‌ها اشاره کرد و گفت: در مرحله اول باید نظارت درستی در استان‌ها باشد و مشخص شود که افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برای کدام بخش و به‌چه‌میزان باید تولید کنند. علاوه بر این موضوع، اکنون مشاهده می‌کنیم که صنایع تبدیلی که می‌تواند علاوه بر ایجاد شغل در کشور سودآور باشد در استان‌ها وجود ندارد. دولت می‌تواند با حمایت از تولیدکنندگان در این بخش و پرداخت تسهیلات درازمدت با نرخ سود کم به تولیدکنندگان کمک کند تا آنها بتوانند صنایع تبدیلی پودر قارچ، قارچ خشک‌شده، مربای قارچ و ترشی قارچ را تولید کنند که علاوه بر اشتغال‌زایی سودآور است.
عدم آگاهی مردم از انواع قارچ‌های موجود در بازار باعث شد تشنجی در بازار ایجاد شود. قیمت قارچ افت کرد و بسیاری از تولیدکنندگان متضرر شدند، اما تأثیری در سامانه کارا نداشته است.
*مشکلات کارآفرینان و سامانه کارا
قهاری با اظهار اینکه "پس از رونمایی از سامانه کارا برای توسعه اشتغال طرح توجیهی ارائه کردم" گفت: امسال در سامانه کارا ثبت‌نام کردم و طرح توجیهی برای اشتغالزایی 20نفری را ارائه کردم و درخواست تسهیلات 1 میلیارد تومانی را داشتم که این طرح در کمیته فنی استان مصوب و به بانک فرستاده شد و در حال حاضر مشغول تکمیل پرونده هستیم اما بانک‌ها سخت‌گیری‌های زیادی دارند.
وی بیان کرد: به یکی از بانک‌های عامل مراجعه کرده‌ام. یکی از ایرادهای بانک نسبت به طرح توجیهی این بوده است که فقط یک شرکت را قبول دارند،که آن شرکت 4برابر هزینه‌ای را دریافت می‌کند که می‌توانستم برای شرکت دیگر هزینه کنم. من طرح توجیهی را از نظام مهندسی کشاورزی دریافت کردم و در حال حاضر آماده است اما بانک عامل اعلام می‌کند که این شرکت را قبول ندارد و دو شرکت را خود بانک معرفی می‌کند که هزینه‌های بسیاری را دریافت می‌کنند. امیدواریم مسئولان حمایت از تولیدکنندگان را بیشتر کنند. در شرایط دشوار اقتصادی یک کارآفرین به‌تنهایی نمی‌تواند فعالیت کند.
قهاری با بیان اینکه "طرح توسعه‌ای که در سامانه کارا ثبت‌نام کردم قابلیت صادرات دارد" گفت: در صورتی که دولت و مسئولان حمایت کنند و تولیدکنندگان فعال شوند می‌توانند با صادرات ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشند. اگر این تسهیلات به بنده پرداخت شود هدف‌گذاری توسعه صادرات قارچ و فرآورده‌های قارچی را دارم که طرح نو و جدیدی است. گلایه ما از این است که وقتی کمیته‌های فنی این طرح را بررسی کرده‌اند سختگیری بانک بی‌مورد است. بانک هم 1 میلیارد تومان را یکجا به ما پرداخت نمی‌کند. قرار است متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت شود، در طول این مدت هم بازرسان مختلف بر روند تولید نظارت دارند که این موضوع نشان‌دهنده این است که انحراف منابع در چنین طرح‌هایی بسیار اندک است.
وی گفت: اگر دولت از تولیدکنندگان حمایت کند هزینه تولید کاهش می‌یابد و مصرف‌کننده هم رغبت بیشتری به خرید دارد، در این صورت هم تولیدکننده نفع می‌برد و هم مصرف‌کننده با شرایط بهتری خریداری می‌کند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: تسنیم
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com