0  |  2

محیط، منبع فرصت‌های جدید کسب و کار

محیط، منبع فرصت‌های جدید کسب و کار

تحقیقات نشان می‌دهد که به‌وجود آمدن کارآفرینان و نوآوری هیچ کدام تصادفی نیست بلکه نتیجه تفاوت در محیط‌ کشورهاست. شخص یا شرکت نوآور کمتر از کشوری که ان شخص یا شرکت در آن قرار گرفته‌است، پیش بینی پذیر هستند. کتاب‌های انگیزشی که افراد را برای دست به کار شدن تشویق می‌کنند؛ بسیارند. بیشتر این کتاب‌ها خود ما را به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع برای موفقیت خودمان می‌دانند. مشکل بتوان قبول کرد که بیشتر عوامل خارج از کنترل ما باشند. زندگی نامه‌ی کارآفرینان موفقی که بر مهارت، انگیزه و پیش بینی‌های خودشان تأکید می‌کنند، این طرز فکر را تقویت می‌کنند اما گاهاً مجبوریم قدمی به عقب برداریم و نگاهی به کلیت مسئله بیندازیم؛ حقیقت آن است که سرنوشت بسیاری از کسب و کارهای انتفاعی را محیط پیرامونش تعیین می‌کند. اگر می‌خواهید به موفقیت برسید باید توانایی درک محیط و شگردهای فعالیت در آن محیط را کسب کنید.

«هنگامی که کارآفرین موفقی را مشاهده می‌کنید، باید این سوال را از خودتان بپرسید: زمانی‌که آنها کسب و کارشان را راه انداختند، چه اتفاقاتی در محیط درحال رخ دادن بوده‌است. به جای اینکه بپرسید کدام خصوصیات شخصیتی باعث شد که هنری فورد به چنان موفقیتی برسد باید بپرسید: در آن زمان چه اتفاقاتی در ایالات متحده در حال رخ دادن بود که سبب شد فورد به موفقیت برسد.»

بسیاری از کارآفرینان بزرگ امریکایی مانند: کارنگی، فورد و ادیسون به‌صورت هم‌زمان ظهور کردند چون هر سه سوار بر یک موج بودند. دوره آنها، دوره رشد فزاینده تقاضا در اقتصاد ایالات متحده بود و امکان انتخاب تکنیک‌های تولید انبوه را بصورت مؤثر فراهم می‌کرد. هیچ کشوری در آن دوره چنان محیطی را در اختیار کارآفرینان قرار نمی‌داد. در گذشته باور معمول بر این بود که راه اندازی کسب و کارها در دوره‌های زمانی و مکانی خاصی متمرکز شده‌اند. افراد با استعداد روی مسئله‌ای اندیشیده، ایده و دیدگاه‌های خلاقانه‌شان را ارائه می‌کنند و محیط در این میان نقش کوچکی ایفا می‌کند.

با این حال پروفسور «جاناتان» این مسئله را قبول ندارد. او در کتابش با عنوان «ماهیت توسعه خلاق» اذعان می‌کند که خلاقیت از ارتباط با محیط حاصل می‌شود. خلاقیت حاصل تجربه‌ها و اجزایی است که افراد در محیط با آنها برخورد می‌کنند. «پورتر» در کتابش با عنوان «مزیت رقابتی ملت‌ها» بیان می‌کند که محیط در تعیین نوع کسب و کارهای ایجاد شده نقش حیاتی دارد. البته بخت و اقبال نیز می‌تواند در این میان نقش داشته باشد. گاهی کارآفرین ایده را به‌صورت غیرمنتظره به‌دست می‌آورد. زمانی‌که نوبت به تجاری سازی نوآوری می‌رسد، محیط نقش اساسی‌اش را ایفا می‌کند.

تغییرات محیط و دریچه‌ی فرصت‌های کارآفرینانه 

این مسئله که در هنگام تغییرات محیطی فرصت‌های بیشتری برای کارآفرینان فراهم می‌شود؛ مورد قبول همگان است. کارآفرینان موفق این فرصت‌ها را شناسایی می کنند و برروی آنها کار می‌کنند. با این حال تمام افراد از فرصت‌های کارآفرینانه آگاه نیستند. افرادی که در موقعیت‌های مختلف زمانی و مکانی قرار دارند، به اطلاعات متفاوتی دسترسی دارند. فرصت‌ها به موقعیت‌ها وابسته‌اند واهمیت بودن در مکان مناسب و زمان مناسب را مورد تأکید قرار می‌دهند.

افرادی که از این تغییرات آگاهند و می‌توانند این تغییرات را پیش از رخ دادن پیش بینی کنند، از امتیاز بالاتری برخوردار هستند. این مسئله نشان‌ دهنده اهمیت جستجوی اطلاعات برای بسیاری از کارآفرینان است. اطلاعات دارایی استراتژیک به شمار می‌رود و به صاحبان کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا زودتر دست به کار شوند و قبل از دیگران از فرصت پیش آمده بهره برداری کنند. در اینجا زمان اهمیت زیادی دارد، چون پی بردن به اینکه فرصت ارزش دنبال کردن دارد و سپس گردآوری منابع، فرایندی زمان‌بر است. پنجره فرصت‌های کارآفرینانه همیشه گشوده نمی‌ماند و هنگامی که افرادی به سمت فرصت هجوم می‌برند یا تغییر محیطی دیگری رخ می‌دهد، این دریچه بسته می‌شود.

 برگرفته از کتاب فرصت های کارآفرینی نوشته گرگ گلایدزدیل ترجمه محمود مرادی، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com