1  |  2

چک‌لیست قرارداد مشارکت در کسب‌وکار

چک‌لیست قرارداد مشارکت در کسب‌وکار

آنچه در قرارداد مشارکت باید به‌آن پرداخت عبارت است از:

مالکیت:

حدود مالکیت معمولاً هنگام شکل‌گیری مشارکت و به میزان سرمایه‌ای که توسط هر یک از شرکا ارایه می‌شود؛ تعیین می‌گردد. بعضی از مشارکت‌ها برای تعیین مالکیت از هزینه و سود نیز استفاده می‌کنند. شما باید از این بخش قرارداد برای تعیین درصد مالکیت هر یک از شرکا استفاده کنید. در نهایت مجموع این درصدها باید برابر با 100٪ باشد.

مدت زمان مشارکت:

یکی از معایب مشارکت این است که وجود آن وابسته به مالکیت مداوم تمام شرکا است. به‌عنوان‌مثال، اگر مالکی از مشارکت خارج شود یا فوت کند، مشارکت متوقف خواهد شد، مگر اینکه همه شرکای باقی‌مانده برای ادامه کسب‌وکار توافق کنند. البته دستیابی به چنین توافق منصفانه‌ای می‌تواند با دشواری‌هایی همراه باشد. احتمالا شرکای باقیمانده بخواهند که سهم شریک خارج‌شده یا فوت‌شده را خریداری کنند. البته در توافق‌نامه مشارکت ممکن است روشی ساده برای جلب رضایت دیگر شرکا برای ادامه بقای کسب‌وکار فراهم شده باشد.

نقش‌های مدیریتی:

در بعضی مشارکت‌ها، نقش‌های مدیریتی به شرکای‌ کسب‌و‌کار محول می‌شود. همه شرکا نباید نقش مدیریتی داشته باشند. معمولاً شرکای محدود دارای قدرت مدیریتی نیستند. اگر بعضی از شرکا نقش به خصوصی در مدیریت داشته باشند، شما باید از این قسمت از قرارداد برای تعریف آنچه در این نقش‌ها به شریک مورد نظر محول می‌شود؛ استفاده کنید.

انتقال مالکیت:‌

مشکل بالقوه‌ای که برای هر کسب‌وکار با بیش از یک مالک وجود دارد این است که «آیا هر مالک اختیارات لازم برای انتقال یا فروش سهامش به هرکسی که بخواهد را دارد؟» اگر انتقال مالکیت دغدغه ما باشد پس مهم است که هنگام شکل‌گیری مشارکت این مسئله را موردتوجه قرار دهیم. ممکن است شرکا بخواهند روشی برای به‌عهده گرفتن نقش مالکیت یکی از شرکا پس از فوتش تعریف کنند. اغلب توصیه می‌شود در خرید مشارکت؛ همسر مرحوم همکاری داشته باشد. طرفین ممکن است بخواهند قبل از چگونگی ارزش‌گذاری چنین سهمی، در مورد روش خرید سهام و سایر چالش‌های مربوط به‌ آن به توافق برسند. همچنین شرکا ممکن است نیاز به خرید بیمه عمر یا طرح‌های دیگری داشته باشند.

قرارداد مشارکت در کسب و کار

سایر موارد مهم در توافقنامه مشارکت:

1- محدودیت‌های انتقال منافع مشارکت؛

2- روشی برای تعیین ارزش هر مشارکت؛

3- خروج داوطلبانه از مشارکت توسط هر یک از شرکا؛

4- انتقال منافع شریک فوت‌شده

5- چگونگی رسیدگی به ناتوانی یکی از شرکا در اجرای مسوولیت‌هایش درحالی‌که در مشارکت نقش قابل‌توجهی به عهده دارد؛

برای مطالعه بیشتر:

شراکت موفقیت‌آمیز؛ توصیه‌های دو شریک تجاری موفق

۵ چالش پیش‌روی شرکای کسب و کار

مزایا و معایب مشارکت در کسب و کار

۹ سؤالی که قبل از تعهد به شریک تجاری‌تان باید بپرسید

انواع شراکت در کسب و کار

۸ نکته مهم برای انتخاب شریک مناسب در کسب و کار

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

برگرفته از سایت www.rocketlawyer.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com