0  |  0

حمایت از طرح‌های نوآورانه در حوزه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور

حمایت از طرح‌های نوآورانه در حوزه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور

معاون نفت و گاز ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی گفت: با توجه به اهمیت بحث ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز کشور و تاثیری که این موضوع بر روی افزایش ضریب بازیافت از مخازن دارد ستاد حمایت از طرح‌های نوآورانه و دانش‌بنیان در این حوزه را در اولویت قرار داده است.
داود حبیبی کیا معاون نفت و گاز ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی درباره حمایت های ستاد از این حوزه اظهار کرد: طرح های نوآورانه پژوهشگران در زمینه ازدیاد برداشت از مخازن نفت و گاز حمایت می شود تا از این طریق به افزایش ضریب استحصال از این مخازن کمک شود.
حبیبی کیا درباره اهمیت این حوزه توضیح داد: ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی دنیا است و از نظر ذخایر نفتی نیز رتبه چهارم را در دنیا دارد که این میدان های نفتی در پهنه گسترده ای از کشور و همچنین در خلیج فارس و دریای خزر قرار دارند. البته این جایگاه و رتبه کشورمان مربوط به ذخایر متعارف است. علاوه بر این ذخایر غیرمتعارفی همچون شیل های نفتی و هیدرات های گازی نیز در کشورمان وجود دارد.اطلاعات اولیه درباره ذخایر هیدرات های گازی نشان می دهد منبع بسیار عظیمی از این هیدرات ها در اعماق دریای عمان وجود دارد و طبق برآوردها میزان این ذخایر با ذخایر فسیلی برابری می کند. البته وجود ذخایر هیدراتهای گازی در دریای خزر نیز به اثبات رسیده است.
وی در ادامه بیان کرد: طبق آمار شرکت ملی نفت ایران ذخایر درجای نفت خام 711.5 میلیارد بشکه است اما با توجه به ضریب بازیافت تمامی این مقادیر قابل استحصال نیست و تنها 175 میلیارد بشکه قابل استحصال است که طی سال های آینده استخراج می شود. بنابراین ضریب بازیافت در ذخایر هیدروکربنی بحث مهمی است.
حبیبی کیا همچنین عنوان کرد: ضریب بازیافت در ایران به طور متوسط 24.5 درصد گزارش شده که در مقایسه با میانگین ضریب بازیافت در جهان (34 درصد) فاصله بسیاری داریم بنابراین باید با اقداماتی این ضریب بازیافت از ذخایر نفتی و گازی را افزایش دهیم. تنها با یک مثال می توان به اهمیت این ضریب پی برد تنها با افزایش 1 درصدی این ضریب بیش از 7 میلیارد بشکه نفت خام تولید می شود که با احتساب هر بشکه 50 دلار حدود 350 میلیارد دلار ارز آوری برای کشور همراه دارد پس برنامه ریزی برای افزایش ضریب بازیافت کمک بزرگی برای کشور است.
وی با اشاره به لزوم برداشت بهینه از ذخایر موجود در کشور گفت: طبق آمار شرکت ملی نفت ایران در کشور 120 میدان نفتی و 50 میدان گازی داریم. آمار مخازن نفتی و گازی نیز حدود 358 مخزن است که از این تعداد 163مخزن توسعه یافته و 195 مخزن توسعه نیافته است. این آمار نشان می دهد 68.5 درصد از مخازن وضعیت مناسبی از نظر برداشت ندارند و نیاز به پیاده سازی روش های ازدیاد برداشت در آنها داریم. بنابراین ستاد در این حوزه یکی از مباحث مورد حمایت را بحث ازدیاد برداشت قرار داده است تا از این طریق با انجام طرح های فناورانه شاهد افزایش ضریب بازیافت باشیم.
حبیبی کیا با اشاره به اینکه بیشتر مخازن موجود در کشور از جنس کربناتی است ابراز کرد: پیچیدگی کار در این مخازن بیشتر است بنابراین توجه به فناوری های دانش بنیان و علمی در اینجا اهمیت بسیاری دارد که با حمایت از نیروی خلاق و باانگیزه در کشور در این بخش نیز می توانیم به دستاوردهای خوبی برسیم.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com