0  |  7

خلاقیت در بازاریابی با «تفکر خارج از چارچوب»

خلاقیت در بازاریابی با «تفکر خارج از چارچوب»

گاهی‌اوقات کسب‌و‌کارهای کوچک به‌خاطر محدودیت بودجه نمی‌توانند ایده‌های بازاریابی‌شان را اجرا کنند؛ ولی هر استراتژی موفقی الزاما نیاز به پول زیاد ندارد. شاید لازم باشد از جنبه‌ای متفاوت و کمی مبتکرانه به فرایندهای کسب‌و‌کار نگاه کرد. گاهی با درنوردیدن مرزهای ذهن و اجرای خلاقیتی کوچک می‌توان تغییرات مهم و ارزشمندی را ایجاد کرد. در ادامه مطلب روش‌های تفکر خارج از چارچوب را برای بازاریابی کسب‌وکار کوچک‌تان معرفی می‌کنیم که هم ارزان هستند و هم کارآمد.

  « اگر مطمئن نیستید که مشتریان‌تان نسبت به کدام نوع بازاریابی یا تبلیغات بهترین واکنش را نشان می‌دهند، از آنها سوال بپرسید. با نظرسنجی ساده‌ای می‌توانید متوجه شوید چه کاری را درست انجام می‌دهید و چه کاری را اشتباه. »  

6 روش تفکر خارج از چارچوب برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک:

۱. مشارکت مشتریان را افزایش دهید:

در دنیای اجتماعی امروز، هر کاری که بتواند قابلیت به اشتراک‌گذاری کسب و کار کوچک‌تان را بیشتر کند برای بازاریابی خوب است. برای مصاحبه با رسانه‌ها و خبرنگاران وقت بگذارید و بدون صرف هیچ هزینه‌ای دسترسی اجتماعی خود را افزایش دهید. راه اندازی «کمپین سلفی»، روشی عالی برای تشویق افراد به گذاشتن پست و به اشتراک‌گذاری آنها است. حتی می‌توانید جایزه‌ای تعیین کنید تا افراد تشویق شوند از تگ یا هشتگ سفارشی کسب‌و‌کارتان در پست‌های خود استفاده کنند.

۲. شخصی‌سازی کنید:

مشتریان از اینکه چیزی را به خود اختصاص دهند خوش‌شان می‌آید. طبق گفته‌ی خود مشتریان، دریافت یک مشوق شخصی‌سازی‌شده، توجه آنها را نسبت به برندتان افزایش می‌دهد. برای افزودن حس شخصی‌سازی به کسب‌و‌کار، هر چیزی که نام مشتری شما را روی محصولات قرار دهد می‌تواند موثر ‌باشد. مثلا می‌توانید نام سفارش را روی شیرینی‌های خود حک کنید یا می‌توانید به طور رایگان، روی جوایز نقدی یا پوشاک خود لوگو طراحی کنید.

3 . تشکر کنید:

چقدر اجازه می‌دهید مشتریان‌تان بفهمند شما قدردان آنها هستید؟ جمله‌ی ساده «متشکرم» تاثیر زیادی روی ایجاد حس وفاداری در مشتریان دارد. با اینکه یک کارت هم برای این منظور می‌تواند کافی باشد، ولی یادتان باشد که قرار است خارج از چارچوب فکر کنیم و کار بزرگ‌تری انجام دهیم. می‌توانید رویداد ویژه‌ای برگزار کنید که در آن، مهمان‌ها بتوانند کارها یا ایده‌های جدید خود را به نمایش بگذارند. هر رویدادی که بتواند هیجان ایجاد کند و جشنی برای مشتریان باشد، تشکر محسوب می‌شود.

4 . برنامه‌ی وفاداری تهیه کنید:

اگر مشتریان خود را از دست می‌دهید باید روشی پیدا کنید تا روندهای تکراری کسب‌و‌کار را بهبود ببخشید. مشتریان دوست دارند برای دریافت کارت‌های وفاداری در معاملات یا تخفیف‌ها ثبت‌نام کنند. برنامه وفاداری شما می‌تواند کارت یا یک حق عضویت باشد که بر اساس میزان بازدید مشتریان یا حتی میزان پولی که خرج می‌کنند، به آنها پاداش دهد.

5 . از لینکداین استفاده کنید:

لینکداین یکی از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کارهای کوچک است. ولی چرا؟ این شبکه شاید چندان جذاب به نظر نرسد، ولی فرصت‌های منحصر به فردی را برای بازاریابی کسب و کارتان فراهم می‌کند. شما بدون صرف هیچ هزینه‌ای می‌توانید با ایجاد یک گروه با جامعه‌ی هدف‌تان در ارتباط باشید و به مالکین سایر کسب و کارهای کوچک و مشتریان بالقوه در منطقه‌ی خود دسترسی پیدا کنید.

6 . از مشتریان فعلی خود نظرسنجی کنید:

اگر مطمئن نیستید که مشتریان‌تان نسبت به کدام نوع بازاریابی یا تبلیغات بهترین واکنش را نشان می‌دهند، از آنها سوال بپرسید. با نظرسنجی ساده‌ای می‌توانید متوجه شوید چه کاری را درست انجام می‌دهید و چه کاری را اشتباه. همچنین تشخیص می‌دهید که باید چه کارهایی را انجام دهید که احتمالا تا الان انجام نمی‌دادید. جایزه‌ای تعیین کنید تا مخاطبان‌تان تشویق شوند در این نظرسنجی شرکت کنند.

3 درسی که می توان از برندهای موفق در تجارت آنلاین آموخت

«کسب‌وکار دوستدار خود» یا «کسب‌وکار دوستدار مشتری»!

از «لینکدین» برای بازاریابی کسب و کارتان استفاده کنید

اهمیت مشتری در کسب و کارهای کوچک

مترجم: طاهره منیری شریف (کارشناس ارشد MBA)

برگرفته از سایت entrepreneur.com

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com