0  |  0

تاسیس 150 مرکز رشد تا سال 96 / سرمایه‌گذاری 35درصدی در تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان

تاسیس 150 مرکز رشد تا سال 96 / سرمایه‌گذاری 35درصدی در تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کل اعتبارات دانشگاه آزاد اسلامی نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان است، گفت: از مجموع 15 درصد این بودجه دولتی که به امر پژوهش اختصاص دارد، تنها تخصیص 10 درصد آن قطعی است و پنج درصد دیگر از سایر منابع و از محل اعتبارات پیش‌بینی‌نشده تامین می‌شود.
دکتر واشقانی فراهانی که با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با خبرنگار پژوهشی ایسنا سخن می‌گفت، درباره بودجه پژوهشی دانشگاه در سال 95 اظهار کرد: همین سیاست را در مورد تخصیص بخشی از بودجه دانشگاه به امر پژوهش برای سال آینده نیز پیگیری می‌کنیم.
وی در ادامه درمورد منابع پیش‌بینی نشده توضیح داد: واحدهای دانشگاه آزاد ممکن است یکسری قراردادهایی را با سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی منعقد کنند که قبلا پیش‌بینی نشده است.
همچنین بعضی از آزمایشگاه‌های ما از نظر موسسه استاندارد و مراجع ذی‌ربط به عنوان آزمایشگاه مرجع تشخیص داده می‌شوند، در این صورت این آزمایشگاه‌ها می‌توانند سفارش کار بگیرند که خود منبع درآمدی محسوب می‌شود.
واشقانی فراهانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ساها در دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در سامانه ساها این امکان فراهم شده است که اطلاعات تمام امکانات دانشگاه آزاد که شامل حدود 7 هزار و 400 آزمایشگاه و نزدیک 3 هزار و 600 کارگاه در کل کشور است، ثبت شود. این خود یک منبع جدیدی است که همه به این اطلاعات دسترسی می‌یابند؛ لذا همه نهادها از تجهیزات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه آزاد چه پیشرفته، متوسط و چه معمولی آگاهی می‌یابند و سفارش کار می‌دهند و به این طریق برای آن واحدهای دانشگاهی ایجاد درآمد می‌شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال واحد اصفهان (خوراسگان) به نحوی از طریق این سامانه مشتری جذب کرده است که همکاران مستقر در آزمایشگاه این واحد دانشگاهی به صورت سه شیفت کار می‌کنند تا بتوانند خدمات مورد نیاز پژوهشگران دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها و نهادها را ارائه دهند. این واحد دانشگاهی تا کنون نیز درآمد خوبی کسب کرده و توانسته‌ است در 6 ماهه اول سال بیش از دو میلیارد تومان از همین محل درآمد کسب کند و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال به 5 میلیارد تومان هم برسد که رقم خوبی برای این واحد دانشگاهی محسوب می‌شود.
واشقانی فراهانی در ادامه درباره عوامل تاثیرگذار در جایگاه کلی دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی گفت: یکی از دلایل نامناسب بودن جایگاه فعلی دانشگاه‌های ما در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی این است ما اطلاعات کافی از توانمندی‌های خود را بر اساس شاخص‌هایی که ارزیابی می‌شوند و همچنین اطلاعات لازم از نظر وبومتریک را در اختیار موسسات مسؤول رتبه‌بندی‌های بین‌المللی قرار نداده‌ایم.
وی افزود: یک سری شاخص‌ها هم هستند که متاسفانه شرایط کشورمان اجازه نداده از آنها برخوردار باشیم؛ همکاری‌های بین‌المللی سهم بسیار عمده‌ای را در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها دارند، متاسفانه در این زمینه سهم همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه‌های ما در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها پایین است.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد ادامه داد: موضوع دیگر که در رتبه‌بندی‌ها نقش دارد، داشتن دانش‌آموختگانی است که جایزه نوبل گرفته‌اند و یا افرادی که توانسته‌اند شرکتهای دانش‌بنیان تاسیس کنند. از آن جایی که مفهوم دانش‌بنیان در کشور ما موضوع جدیدی است و دانشگاه‌های ما به تازگی در حال حرکت به سمت دانشگا‌ه‌های نسل سوم هستند، از نظر این شاخص‌ها و فروش دانش فنی ضعیف هستیم.
وی تصریح کرد: همچنین در گذشته به دلیل موانعی که وجود داشته و هم به دلیل کمبود اعتبارات موجود، این فرهنگ در دانشگاه‌های ما حاکم نشده بود که به سمت ثبت اختراعات بین‌المللی پیش بروند، چرا که تعداد ثبت اختراعات بین‌المللی هم از شاخص‌های تاثیرگذار در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها است.اشقانی فراهانی خاطرنشان کرد: با حرکت جدید دانشگاه‌ها و سیاست‌های جدید به خصوص سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که فرمودند در افق 1404 باید 50 درصد اعتبارات ناخالص ملی از محل فعالیتهای اقتصاد دانش بنیان تامین شود و تاکید ایشان بر این که در همین افق 1404 باید 4 درصد تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص یابد، همچنین فضای جدید پساتحریم که سرآغازی برای ایجاد روابط بین‌المللی و حضور اعضای هیات علمی ما در همکاری‌های ملی و بین‌المللی است، همه این موارد فرصتهای جدیدی هستند که کمک می‌کنند رتبه بین‌المللی دانشگاه‌های ما در آینده بهتر شود.
وی در ادامه در مورد برنامه دانشگاه آزاد برای شرکتهای دانش‌بنیان گفت: در برنامه‌ای که توسط ریئیس دانشگاه تعیین شده، ما باید تا پایان سال 96، 150 مرکز رشد تاسیس کنیم که در آنها 800 واحد فناور مستقر شوند.
وی تصریح کرد: دروازه ورود به مرحله تاسیس شرکت دانش‌بنیان همان ایجاد مراکز رشد است تا واحدهای فناور در آنها به مرحله بلوغ برسند و برای ایجاد شرکت دانش‌بنیان اقدام کنند. برای این که دانشگاه آزاد ریسک تاسیس شرکتهای دانش‌بنیان را پایین بیاورد و اعضای هیات علمی و دانشجویان را برای تاسیس این شرکتها تشویق کند، تا 35 درصد در سرمایه‌گذاری این شرکتها مشارکت می‌کند.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 150 شرکت در سامانه دانش‌بنیان ثبت‌نام کرده‌اند که حدود 20 مورد از آنها مجوز خود را گرفته‌اند و به عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخته شده‌اند و بقیه این شرکتها نیز در انتظار ارزیابی توسط کارگروه‌های تعیین صلاحیت هستند. در واقع یکی از برنامه‌های اصلی دانشگاه آزاد تاسیس همین شرکتها و درآمدزایی از محل فعالیتهای اقتصادی دانش‌بنیان است.
واشقانی فراهانی در پایان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 35 درصد کل مراکز رشد موجود در سطح کشور متعلق به دانشگاه آزاد است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: ایسنا
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com