0  |  0

رونق اقتصاد دانش‌بنیان از طریق پیوند نوآوری با ظرفیت‌ بومی استان ها

رونق اقتصاد دانش‌بنیان از طریق پیوند نوآوری با ظرفیت‌ بومی استان ها

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نشست شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری، ایجاد محیط مساعد کسب و کار دانش‌بنیان و استارتاپی را راهکار ماندگاری سرمایه‌ انسانی در استان دانست و گفت: برای حفظ و ماندگاری نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده باید اندیشه و فرهنگ دانش‌بنیان در استان ترویج یابد و اساس این تفکر اهمیت‌بخشی به سرمایه‌های انسانی، دوری از خام‌فروشی و ایجاد محیط مساعد کسب و کارهای استارتاپی و دانش‌بنیان است.
وی ادامه داد: با ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و فراهم ساختن زیست‌بوم کارآفرینی، تمام محیط استان به یک پارک علم و فناوری و بستری برای توسعه و رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی بدل می‌شود.
نوآوری و خلاقیت از دانشگاه‌ها فرآوری می‌شود
رییس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که فرآوری ایده‌های خلاق و نوآور در یک محیط مساعد از کنار معادن نوآوری یعنی دانشگاه‌ها آغاز می‌شود، افزود: 60 هزار دانشجو در چهارمحال و بختیاری، ظرفیتی خارق‌العاده برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی است و دانشگاه‌ها با حضور بخش خصوصی می‌توانند از این ظرفیت برای ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و توسعه مرزهای علمی و پژوهشی استفاده کنند.
وی ادامه داد: حضور بیش از 450 شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ اطراف دانشگاه صنعتی شریف نشان می‌دهد فراوری ایده‌های خلاقانه از دل دانشگاه‌ها آغاز شده است و با مساعد شدن محیط کارآفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و تکمیل زنجیره پژوهش تا کارآفرینی این تحول در استان‌های دارای ظرفیت دانشگاهی همچون چهارمحال و بختیاری نیز محقق می‌شود.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، توسعه فرهنگ استارتاپی در کشور را ماحصل ایجاد یک محیط مساعد فعالیت برای جوانان خلاق دانست و گفت: اجرای بندهای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، محیط مساعدی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در زمینه های مختلف ایجاد کرد و اکنون بیش از 3700 شرکت دانش‌بنیان و هزاران استارتاپ، توانسته اند در بازار اقتصاد نقش آفرین باشند، به طوری‌که سال گذشته گردش مالی این شرکت‌ها به 60هزار میلیارد تومان رسید.
رییس ستاد توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان با تأکید بر این‌که فناوری آموختنی است و رشد اقتصادی از ایده های نیروی انسانی خلاق و کارآفرین شکل می گیرد،اظهار کرد: بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس علیرغم صرف هزینه‌های هنگفت از منابع نفتی، نتوانستند به این زیست‌بوم دست پیداکنند؛ زیرا اعتماد به‌نفس، پشتکار و جسارت ایستادگی پس از شکست نیروی انسانی خلاق و تحصیل‌کرده و مهم‌تر از همه، آموختن فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان لازمه توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری است.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، حمایت از جوانان بومی دارای ویژگی‌های یادشده را مهم‌ترین لازمه ماندگاری سرمایه‌ انسانی و توسعه استان بر مبنای ظرفیت‌های بومی دانست و گفت: جوانان در پارک علم و فناوری ایده های مهمی را به محصول تبدیل کرده اند و ظرفیت‌های بومی استان مانند کشاورزی و گردشگری، در پیوند با ایده‌های خلاقانه این جوانان می‌تواند ضمن حذف واسطه‌ها، اشتغال و ارزش افزوده چند برابری خلق کند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری حمایت از شتاب دهنده های کسب و کار را از مهمترین برنامه های دولت در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها عنوان کرد.
در حوزه IT و ICT اکنون بیش از 47 میلیون یوزر اینترنت فعال است و این بزرگترین بازار این حوزه در منطقه است.
پدیده مهاجرت مختص کشور ما نیست
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این‌که مهاجرت، یک پدیده جهانی است و مختص کشور ما نیست افزود: در 10 سال اخیر این مهاجرت در بین کشورهای جهان افزایش یافته است، بر اساس گزارش‌های معتبر سازمان ملل ایران جزو کشورهای مهاجر فرست نیست و در برخی از شاخص‌ها، میزان مهاجرت ایران از میانگین‌های جهانی پایین‌تر است.
به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، در ابتدای انقلاب 170 هزار دانشجو در کشور وجود داشت و 100 هزار دانشجوی ایرانی نیز در خارج از کشور تحصیل می کردند که 56 هزار نفر از آنان در آمریکا، بزرگ‌ترین کلونی دانشجویان خارجی یک کشور را تشکیل داده بودند.
ستاری ادامه داد: اما اکنون بیش از 4 میلیون و 500 هزار دانشجو در کشور تحصیل می کنند که این تعداد نسبت به سالهای آغازین انقلاب 25 برابر شده است در حالی‌که تعداد دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند به 48 هزار نفر رسیده و کمتر از نصف دوره سال های ابتدایی انقلاب است.
ارائه دیدگاه‌ها و دغدغه‌های استانی
گفتنی است در این نشست، استاندار چهارمحال و بختیاری، رییس پارک علم و فناوری، رییس بنیاد نخبگان، نمایندگان دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این استان به ارائه گزارش پرداختند و دغدغه‌های خود را با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در میان گذاشتند.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com