1  |  0

انتشار بیست و هفتمین دانش بنیان

انتشار بیست و هفتمین دانش بنیان

بیست و هفتمین شماره از ماهنامه دانش‌بنیان با نگاهی به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در اقتصاد، قرار گرفتن صنایع قدیمی در مسیر تحول به دست این کسب‌وکارها را محور قرار داده است.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقتصاد و صنعت کشور راه تازه‌ای را می‌پیماید و مسیری که تا سال‌های پیش از مسیر دودکش‌ها عبور می‌کرد، حالا راه خود را از میان خلاقیت و نوآوری جوانان تحصیل‌کرده یافته است. «جامعه» نیز در این فرآیند تحول‌انگیز، دگرگون می‌شود، نگاهی نو پیدا می‌کند و با شکل گرفتن شمایل تازه‌ای از اقتصاد کشور همراه می‌شود.
بیست و هفتمین شماره از ماهنامه دانش‌بنیان، با بررسی جایگاه شرکت‌ها دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در تحول تمامی عرصه‌های کشور از جمله صنایع را مورد توجه قرار داده است.
«دانش» در متن روح و جان جامعه
پرویز کرمی سردبیر ماهنامه دانش‌بنیان، در یادداشتی با عنوان «دوصد گفته چون نیم‌ کردار نیست» به اهمیت بالای حضور دانش در تمامی ارکان جامعه می‌پردازد. او در بخشی از این یادداشت نوشته است: « ما موقعیت خوب و قابل اعتنایی داریم. نسبت به خیلی از کشورها وضع و حال بهتری داریم. کافی است یک همت عمومی و عزم ملی صورت بگیرد تا در کمتر از یک دهه به قله‌های رفیع دانش‌بنیان دست یابیم. این را به تعارف نمی‌گویم . کافی است با جوانان مستعد و باانگیزه و امیدوار کشور صحبت کنید تا عزم و اراده و توان آن‌ها را ملتفت شوید. فقط باید کمک کنیم و سنگ‌های ریز و درشت را از سر راه این بزرگواران نوآور برداریم.»
نگاه نو و تأمین سرمایه
در سیستم اقتصاد جایی که سرمایه‌گذاری در بانکها، گاه از سرمایه گذاری در هر حوزه دیگری پرسودتر و کم‌خطرتر است و در روزگاری که بسیاری برای حفظ یا افزایش دارایی‌های خود به سمت خرید سکه و ارز هجوم می‌برند، شاید دست گذاشتن روی سرمایه‌گذاری‌های جسورانه غیرعادی به نظر برسد. اما نگاه بلندمدت به ما می‌گوید این بهترین راه برای افزایش تولید، اشتغال، رونق گرفتن بازار کسب‌وکار و حرکت چرخه اقتصاد در مسیر صحیح است. دانش‌بنیان بیست و هفتم با این نگاه، سراغ یکی از فعالان حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه رفته است. احمد امینی‌خواه مدیر سرمایه‌گذاری‌های جایگزین تامین سرمایه لوتوس پارسیان، آینده این نوع سرمایه‌گذاری در کشور را روشن پیش‌بینی می‌کند و معتقد است «صندوق های جسورانه بهترین محل جهت متنوع سازی سبد دارایی است. از آن جا که شرکت‌های بورسی عمدتا مبتنی بر تولید کالاها و مواد خام هستند، سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها امکان ورود شرکت‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری به بخش خدمات مبتنی بر تکنولوژی و شرکت‌های فناور محور را امکان‌پذیر می‌کند. از آن‌جا که بخش خدمات مبتنی بر تکنولوژی در ایران دارای بالاترین سرعت رشد در اقتصاد است، ورود به این حوزه فرصت دستیابی به بازدهی‌های چشمگیر را فراهم می‌کند.»
شکستن مرز میان دانش‌ها
مهرداد مهربد، دکتری مهندسی پزشکی از برکلی آمریکا به گفت‌وگو با دانش‌بنیان نشسته و از دغدغه‌هایش برای توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای و شکستن مرزهای دانش می‌گوید. او که پژوهش‌های مختلفی را دردر کشورهای آمریکا و ژاپن داشته، معتقد است باید دانشگاه‌ها به سوی خصوصی شدن پیش بروند و در این رابطه می‌گوید: « در بسیاری از کشورهای دنیا، دانشگاه خصوصی آزمون ورودی خود را برگزار می‌کند، از راه ارتباطی که با صنعت دارد، پول خود را درمی‌آورد و بار مالی بزرگی از دوش دولت برداشته می‌شود. اگر نتواند پول دربیاورد، نباید باشد. دانشگاه باید برای صنعت کار کند. اگر در کشوری صنعت به سوی دانشگاه کشش نداشته باشد، آن دانشگاه زیادی است. وقتی دانشگاه به صورت کسب وکار اداره شود، برای سودآوری به دنبال قوی‌ترین افراد می‌رود و گزینش‌های رابطه‌ای از بین می‌رود.»
نوآوری و آینده روشن صنعت حمل و نقل
از آن‌جایی‌که «آمد و شد» از دیرباز مسأله و دغدغه‌ی ساکنان این کره خاکی بوده، پیدا کردن راه‌ و روش‌های خلاقانه، کم‌خطر و کم هزینه‌تر برای حمل و نقل همواره در شمار پر اهمیت‌ترین مسایل بشری جای دارد. از این رو، بیست و هفتمین شماره از «دانش‌بنیان» در گزارشی مفصل، با نگاهی دقیق و کارشناسانه در گزارش‌ها و یادداشت‌هایی، به نقش فناوری‌های نوین در صنعت حمل و نقل، به ویژه حوزه حمل و نقل ریلی پرداخته است.
گفت‌وگو با دو استارتاپی موفق
حل مشکلاتی که شاید به سادگی از کنارشان بگذریم و در انتظار معجزه‌ای برای حلشان باشیم، شاید یکی از مهم‌ترین جلوه‌های رونق و شکل‌گیری استارتاپ‌ها است. بسیاری از ما برای رسیدن به وظایف کاری خود ناگزیر از تحمل ترافیک، گرما، آلودگی هوا و هزینه سفرهای گوناگون هستیم و ساعات زیادی از وقت خود را در این ترددها از دست می دهیم. هم چنین سفرهای درون شهری و برون‌شهری، هزینه مالی و زمانی فراوانی را به افراد و شرکت‌ها تحمیل می‌کنند.
بخش زیادی از ترددهای روزمره کشور برای حضور در جلسات مختلف کاری و تجاری، رویدادهای آموزشی، سمینارها و همایش‌هاست. مجید و محسن خواهانی دو فعال استارتاپی هستند که برای حذف محدودیت‌های مکانی و کاهش ترددهای شهری و بین‌شهری «اسکای‌روم» را پایه‌گذاری کرده‌اند. ماهنامه دانش بنیان در بیست‌ و هفتمین شماره خود به سراغ این دو فعال استارتاپی رفته و با آنان گفت‌و گو کرده است.
زنجیره بلوک و تغییر فناوری‌ها
ماهنامه دانش‌بنیان در شماره 27، نگاهی ویژه به فناوری زنجیره بلوک(بلاک‌چین)، شرایطی که برای کسب و کارها به وجود خواهد آورد و این‌که چه حوزه‌هایی را دربر خواهد گرفت، نگاهی کارشناسانه انداخته است. یادداشت ها، گزارش ها و اظهارنظرهای متعددی در این بخش به موضوع زنجیره بلوک و چند و چون این فناوری ارائه شده است.
خواندن در بخش های دیگر «دانش بنیان»27، گزارش ها، گفت وگوها و یادداشت‌های متعدد و متنوعی ارائه شده است و مخاطبان می‌توانند با نرم افزار کدخوان در موبایل‌های هوشمندشان، فیلم ها، عکس ها، صداها و متن‌های تعبیه شده در صفحات این ماهنامه استفاده کنند.
بیست و هفتمین ماهنامه «دانش بنیان» به صاحب امتیازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه منتشر شده است.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com