0  |  2

شش اشتباهی که کارآفرینان هنگام سرمایه‌گذاری خطرپذیر مرتکب می‌شوند

شش اشتباهی که کارآفرینان هنگام سرمایه‌گذاری خطرپذیر مرتکب می‌شوند

در بازار کسب و کار امروز یافتن سرمایه‌گذار مناسب، از همیشه مهم‌تر است. اغلب یافتن سرمایه‌گذاران خطرپذیر برای راه‌اندازی یا رشد کسب‌وکار، فرایندی حساس است و باید بادقت خاصی انجام شود.

از این رو توصیه می‌شود، برای جذب بهترین سرمایه‌گذاران خطرپذیر، از این شش خطای معمول اجتناب کنید:

۱. با هر سرمایه‌گذار خطرپذیری بدون تحقیقات قبلی تماس نگیرید:

ممکن است باسرمایه‌گذاران خطرپذیر ( VC‌ها) زیادی در ارتباط باشید که عملا برنامه‌ای برای بهبود شما ندارند. سرمایه‌گذاران می‌توانند تمایلات سرمایه‌گذاری متفاوتی در شرکت‌هایی همسان داشته باشند. در واقع عواملی مثل چرخه عمر شرکت نیز در این مورد مؤثر است پس باید دقت لازم را به کار ببرید.

تحقیق کنید که سرمایه‌گذار خطرپذیر چه برنامه‌ای برای استقرار یا رشد در شرکت‌های مشابه داشته است و در چه مرحله‌ای از چرخه عمر شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است. این اطلاعات مهم و درعین‌حال مفید، اغلب در وب‌سایت سرمایه‌گذاران قابل دسترس است.

۲. از پاورپوینت‌های طولانی برای ارایه مطالب‌تان استفاده نکنید:

بعضی از کارآفرینان پاورپوینت‌های طولانی برای ارایه به سرمایه‌گذاران آماده می‌کنند. این‌کار سرمایه‌گذاران را خسته می‌کند و زمان کمی برای سؤالات باقی می‌گذارد. بنیان‌گذاران شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ توصیه می‌کنند که حداکثر 15 اسلاید برای جلسه‌ای یک‌ساعته آماده کنید. تعداد اسلایدها حدود نیمی از وقت جلسه را به خود اختصاص می‌دهد و 30 دقیقه نیز برای مطرح کردن سؤالات احتمالی، برنامه‌ریزی شده است. اسلایدها را به صورت بصری ایجاد کنید. چون احتمالا قصد ندارید فهرستی از داده‌ها را به یاد داشته باشید.

۳. سؤالات سرمایه‌گذاران خطرپذیر را نادیده نگیرید:

سرمایه‌گذاران خطرپذیر به‌احتمال‌زیاد سؤالاتی می‌پرسند که ارائه شما را مختل می‌کند. ممکن است تلاش کنید با نادیده گرفتن سوالات به سرعت به مسیر موردنظرتان بازگردید؛ اما توصیه می‌شود همیشه به سؤالات به‌طور کامل پاسخ دهید. علاوه بر این، اگر موفق به تامین مالی کسب وکار از سوی سرمایه‌گذار موردنظرتان شوید، باید توجه داشته باشید که این رابطه بلندمدت است و ارتباطات، عاملی کلیدی است. یکی از صاحب‌نظران می‌گوید: «هنگامی‌که سرمایه‌گذاری با شما همکاری می‌کند، در واقع باید بدانید حداقل 5 تا 7 سال با آن‌ها در ارتباط هستید. تجربه ثابت کرده است که گاهی سؤالات مطرح‌شده در جلسه برای برقراری مکالمه و تعامل با شماست. پس از آن فرار نکنید

۴.در ارایه اطلاعات به سرمایه‌گذار خطرپذیر اغراق نکنید:

VC ها نمی‌خواهند درباره اطلاعات و موقعیت‌های غیرواقعی چیزی بشنوند. حتی اگر در جلسه به شما گفته شود: «پنج شرکت در جهان درآمدی سالانه حدود 10 تا 30 میلیارد دلار دارند» و بعد از آن نظر شما را در مورد پتانسیل شرکت‌تان بخواهند، باز هم باید منطقی سخن بگویید. یکی از راه‌های ایجاد اعتمادبه‌نفس، شناسایی رقبای بالقوه‌تان و توضیح استراتژی رقابتی خودتان است. درواقع همیشه رقابت وجود دارد. بنابراین باید واقع‌بینانه از خودتان دفاع کنید.

۵.سعی نکنید فقط برای کوتاه مدت پول درآورید:

اغلب می‌شنویم که کارآفرینان در حال تلاش برای جمع‌آوری پول برای پوشش هزینه‌ها در دوره زمانی مشخصی (معمولاً 12 تا 24 ماه) هستند؛ اما تفکر کوتاه مدت کارایی زیادی ندارد. کارآفرینان باید منابع مالی را در نقاط عطفی مانند: افزایش تعداد دانلودهای نرم‌افزار، استخدام معاون بازاریابی یا ایجاد سیستم توزیع بهتر هزینه کنند.

۶. در افشا و بیان ارزش‌ شرکت‌تان، عجله نکنید:

در جلسه‌ای که با سرمایه‌گذار دارید، باید درباره میزان پول مورد نیازتان صحبت کنید، بنابراین بلافاصله درباره ارزش شرکت‌تان صحبت نکنید. به جای اینکه خودتان ارزش شرکت‌تان را در جلسه با سرمایه‌گذار تخمین بزنید، اجازه دهید به طور طبیعی در مورد آن گفتگو شود. ارزش‌گذاری، نقطه‌ای بسیار حساس در مذاکره بین شما و سرمایه‌گذارتان خواهد بود. این مسئله معمولاً در انتهای جلسه اول و هنگامی‌که شما درباره میزان شراکت با سرمایه‌گذار صحبت می‌کنید، مطرح می‌شود.

مترجم: مارال مختارزاده (کارشناس ارشد کارآفرینی)

مطالب پیشنهادی برای مطالعه بیشتر درباره «سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر»:

مهم ترین معیارهای سرمایه گذاران برای ارزیابی استارتاپ ها

در اولین جلسه با سرمایه‌گذار به این ۵ توصیه توجه کنید

مراحل سرمایه‌گذاری خطرپذیر

هشت نکته ای که باید در مورد سرمایه گذاری خطرپذیر بدانید

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر

ارزش‌گذاری استارتاپ‌ از نگاه سرمایه‌گذار خطرپذیر

از صفر تا صد سرمایه‌گذاری خطرپذیر

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

مطالب پیشنهادی:
دیدگاه شما
 
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com