0  |  0

شرکت‌های بین‌المللی ​مجری استارت‌آپ در صنایع بزرگ باشند

شرکت‌های بین‌المللی ​مجری استارت‌آپ در صنایع بزرگ باشند

شاهین خامنه‌اصل؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز، تعدد دانشجو در مقاطع تحصیلات‌ تکمیلی را یکی از سیاست‌های نادرست نظام‌ آموزشی دانست و گفت: تعداد دانشجویان در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری در حالی افزایش می‌یابد که بازارکار توان پاسخگویی به آنان را ندارد.
وی افزود: متأسفانه هر دانشگاهی با هر سطحی، می‌تواند دانشجو تحصیلات‌تکمیلی پذیرش کند در حالیکه بسیاری از این مراکز و دانشگاه‌ها نه‌تنها سخت‌افزار لازم را ندارند، بلکه فاقد توان علمی کافی برای آموزش و توانمندسازی دانشجویان هستند. از سوی دیگر، ظرفیت کافی نیز برای استخدام این تعداد فارغ‌التحصیل وجود ندارد و همین سبب بروز موجی از نارضایتی می‌شود.
خامنه‌اصل ضمن اشاره به نقش استارت‌آپ‌ها در اشتغال‌زایی، تصریح کرد: استارت‌آپ‌ها بیشتر با مقتضیات رشته‌هایی مانند IT سازگار هستند و جز در موارد اندک، نمی‌تواند در همۀ حوزه‌های کارآفرینی مخصوصاً در بخش صنایع بزرگ مؤثر باشد.
این محقق مهندسی مواد ادامه داد: برای حضور در عرصه‌های کارآفرینی و شرکت‌داری دانش‌بنیان علاوه بر تسهیلات و حمایت‌های معاونت علمی‌وفناوری و بنیاد ملی نخبگان ریاست‌جمهوری، نظام اداری مشخص نیز لازم است. در بسیاری موارد، صاحبان شرکت بقدری در مسائل مختلف بیمه، گمرک، واردات، صادرات و بروکراسی درگیر می‌شوند که از اصل کار خود، یعنی تولید محصول قابل رقابت با نمونه مشابه خارجی با قیمت مناسب، باز می‌مانند؛ به همین دلیل در بسیاری موارد در رشته‌های مرتبط با صنایع بزرگ استارت‌آپ نمی‌تواند به موفقیت برسد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: تقویت شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی و ارائه تسهیلات به آنها برای تولید دانش‌فنی می‌تواند بخش زیادی از مشکلات موجود را رفع کند. امروزه غالب شرکت‌های داخلی وارد کننده و مجری فناوری هستند در حالیکه اگر تسهیلات مناسب تحت نظارت دقیق و برای تولید دانش‌فنی به این شرکت‌ها اعطا شود، زمینه برای پویایی اقتصاد و همچنین اشتغال‌ دانش‌آموختگان نیز فراهم می‌شود. در واقع مسیر به نحوی ترسیم شود که شرکت‌های بزرگ مجری استارت‌آپ شوند.
خامنه‌اصل در پایان با اشاره به لزوم پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن، یادآور شد: امروزه بزرگترین کمپانی‌های جهان به دنبال افزایش مشارکت در تولید جهانی هستند و برای رسیدن به این هدف شعب مختلفی در کشورهای دیگر تأسیس کرده‌اند. این مهم حاکی از آن است که برای رسیدن به جایگاه مطلوب در اقتصاد جهانی، نمی‌توان عملکرد جزیره‌ای داشت.

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: بنیاد ملی نخبگان
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com