1  |  0

«ثروتمندنشین‌» ترین شهر جهان کجاست؟

«ثروتمندنشین‌» ترین شهر جهان کجاست؟

این گزارش، تحلیلی عمیق از زندگی فراثروتمندان یا به عبارت دیگر جمعیتی که بالاترین ثروت خالص را در جهان دارا هستند-گروهی منحصر به فرد از ثروتمندترین اشخاص از سراسر نقاط جهان که ثروتی بیش از ۳۰ میلیون دلار دارند – را ارائه می‌کند. بر اساس یافته‌های «گزارش جهانی فراثروت ۲۰۱۸»، در سال ۲۰۱۷ تعداد فراثروتمندان و مجموع ثروت خالص آنها، رشدی چشمگیر داشت. در این سال، تعداد فراثروتمندان جهان – افرادی که ثروت خالص بیش از ۳۰ میلیون دلار دارند – با افزایشی ۹/ ۱۲ درصدی به ۲۵۵ هزار و ۸۱۰ نفر رسید. به‌علاوه مجموع ثروت این افراد با رشدی ۳/ ۱۶ درصدی به ۵/ ۳۱ هزار میلیارد دلار رسید. در این گزارش روش آماری منحصر به فردی برای ارزیابی ثروت فراثروتمندان ۷۰ کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است، کشورهایی که در مجموع ۹۷ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان را تولید می‌کنند.
ثروتمندنشین‌ترین شهرها
در گزارش امسال، هنگ‌کنگ جایگاه نخست نیویورک را به‌عنوان شهری که بیشترین تعداد فراثروتمندان را در جهان دارد گرفته است. تعداد فراثروتمندان این شهر چینی – به‌طور دقیق‌تر، منطقه‌ای در چین که دولتی شبه‌خودمختار دارد – با افزایشی ۳۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶، به ۱۰ هزار و ۱۰ نفر در سال ۲۰۱۷ رسید. پس از هنگ‌کنگ، نیویورک با یک پله سقوط نسبت به گزارش سال گذشته، در رده دوم شهرهایی که بیشترین جمعیت فراثروتمند را دارا هستند، قرار گرفته است. این شهر، کمترین نرخ رشد جمعیت فراثروتمند را در میان ۱۰ شهر برتر این رتبه‌بندی داشته است. در این باره جمعیت فراثروتمندان این شهر با رشدی ۷ درصدی به ۸ هزار و ۸۶۵ نفر در سال ۲۰۱۷ رسید. پس از این دو شهر، شهرهای توکیو، لس‌آنجلس، پاریس، لندن، شیکاگو، سان‌فرانسیسکو، واشنگتن و اوساکا به ترتیب در رده‌های سوم تا دهم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.
ثروتمندنشین‌ترین کشورها
آمارهای این گزارش به تفکیک کشورهای جهان نیز ارائه شده است. در این باره گرچه آمریکا به‌عنوان کشور غالب در زمینه تعداد فراثروتمندان و مجموع ثروت خالص باقی مانده، اما طی یک سال اخیر ضعیف‌ترین رشد را در میان ۷ کشور برتر این گزارش داشته است. در سال ۲۰۱۷، تعداد فراثروتمندان آمریکا با رشدی ۹/ ۸ درصدی نسبت به گزارش سال گذشته به ۷۹ هزار و ۵۹۵ نفر و ثروت خالص این فراثروتمندان نیز با رشدی ۹/ ۱۲ درصدی به ۹ هزار و ۸۴۵ میلیارد دلار رسید. در رتبه‌بندی کشورها، هنگ‌کنگ با رشدی ۳۱ درصدی بالاترین رشد را از لحاظ تعداد فراثروتمندان ثبت کرد. پس از این کشور (یا شهر خودمختار)، فرانسه با رشدی ۳/ ۱۷ درصدی بالاترین رشد را در تعداد ثروتمندان به خود اختصاص داده است. در معیار افزایش ثروت فراثروتمندان نیز، چین با رشدی ۸/ ۳۲ درصدی بالاترین نرخ را در میان کشورهای جهانی به ثبت رساند.
ثروتمندنشین‌ترین مناطق
یافته‌های «گزارش جهانی فراثروت ۲۰۱۸» نشان می‌دهد تعداد فراثروتمندان و ثروت خالص آنها در تمامی ۷ منطقه اصلی جهان رشد داشته است. بر این اساس سریع‌ترین رشد در منطقه آسیا بوده است. تعداد فراثروتمندان این قاره با افزایشی ۵/ ۱۸ درصدی به حدود ۶۹ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ رسید. مجموع ثروت این فراثروتمندان نیز با افزایشی ۷/ ۲۶ درصدی به ۸ هزار و ۳۶۵ میلیارد دلار رسید. با این حال از لحاظ تعداد مطلق فراثروتمندان، آمریکای شمالی با بیش از ۹۰ هزار نفر که در مجموع ثروتی نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد دلار دارند و اروپا با تعداد فراثروتمندان ۷۵ هزار و ۵۷۰ نفری که در مجموع ثروتی معادل ۸ هزار و ۷۳۳ میلیارد دلار دارند، مناطق برتر جهان از لحاظ تعداد فراثروتمندان هستند.
چه کسی، چه نوع ثروتی و از کجا؟
پرسش کلیدی که مطرح می‌شود این است که منابع و جنس ثروت این فراثروتمندان چیست، توزیع جنسیتی ثروتمندان چگونه است و این ثروت‌ها در چه صنایعی متمرکز هستند؟ بر اساس «گزارش جهانی فراثروت ۲۰۱۸»، حدود ۹/ ۳۴ درصد از ثروت فراثروتمندان جهان، از جنس «دارایی‌های نقد»، نظیر پول است. ۲/ ۳۲ درصد از ثروت این ثروتمندان به شکل شرکت‌های خصوصی یا سهام شرکت‌های خصوصی است و ۳/ ۲۶ درصد نیز به شکل دارایی‌های عمومی مانند سهام عرضه شده در بازارهای سهام نگهداری می‌شود. در این باره تنها ۶/ ۶ درصد از ثروت فراثروتمندان جهان به شکل املاک و سایر دارایی‌های لوکس (نظیر جواهرات، ماشین، قایق، هواپیما و...) است.
در سال ۲۰۱۷، بخش عمده ثروت فراثروتمندان جهان در بخش «مالی، بانکداری و سرمایه‌گذاری» متمرکز بود؛ در مجموع بخش «مالی، بانکداری و سرمایه‌گذاری»، میزبان بیش از ۲/ ۱۴ درصد از ثروت ثروتمندان در این سال بود. در این باره بخش‌های «تولیدی» با سهم ۶/ ۷ درصدی، «تکنولوژی» با ۴/ ۶درصد، «سازمان‌های غیرانتفاعی و اجتماعی» با ۹/ ۵درصد و «خدمات کسب‌وکار» با سهم ۲/ ۵ درصدی به ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم بخش‌هایی قرار دارند که پذیرای بیشترین ثروت فراثروتمندان بوده‌اند. بر اساس «گزارش جهانی فراثروت ۲۰۱۸»، منبع ثروت فراثروتمندان جهان به سه شکل است:‌ ثروت «خودساخته» با سهمی ۴/ ۶۷ درصدی از کل منابع ثروت، ثروت «به ارث رسیده» با سهمی ۹/ ۱۰ درصدی و ثروت «خودساخته/ به ارث رسیده» با سهمی ۷/ ۲۱ درصدی. یکی دیگر از آمارهای این گزارش مربوط به سهم مردان و زنان از فراثروتمندان جهان است. بر اساس این گزارش، عمده فراثروتمندان جهان را مردان تشکیل می‌دهند، گرچه در سال‌های اخیر سهم زنان روندی افزایشی داشته است. در این باره، سهم زنان از کل جمعیت فراثروتمندان جهان به رکورد جدیدی در سال ۲۰۱۷ رسید، سهم ۷/ ۱۳ درصدی از کل جمعیت ۲۵۵ هزار و ۸۱۰ نفری فراثروتمندان جهان که حدودا معادل ۳۵ هزار نفر است.

پروتمندنشین‌ترین شهر جهان

با عضویت در بیزنگار می توانید به بیش از 500 مقاله و ویدیو آموزشی و کاربردی به صورت طبقه بندی شده و به رایگان دسترسی داشته باشید.

درباره مدل کسب و کار، طرح کسب و کار، استارتاپ ناب، بوم ارزش پیشنهادی، خلاقیت و نوآوری، کارآفرینی کودکان، کارآفرینی زنان، کارآفرینی سازمانی، کارآفرینی اجتماعی، کمینه محصول پذیرفتنی، ایده پردازی و تجارب کارآفرینان موفق و شکست خورده بخوانید و ببینید.

عضویت سریع و رایگان

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
مطالب پیشنهادی:
درباره مدیراینفو

مدیراینفو ارائه دهنده تازه‌ترین اخبار و رویدادها، مطالب مفید، کاریکاتور، اینفوگراف و ویدیوهای کاربردی در حوزه کارآفرینی است؛ با عضویت در مدیراینفو می‌توانید به بیش از ۵۰۰ مقاله و ویدیوی آموزشی در حوزه‌های مختلف و به صورت طبقه بندی شده و رایگان دسترسی داشته باشید. (برای عضویت کلیک کنید)

ارتباط با ما

 تهران، ولنجک، ساختمان واحدهای فناور دانشگاه شهید بهشتی، طبقه منفی 2، واحد 216

 +98-21-22411360
 info [at] modirinfo.com